Råd som kund:

1. Innan du beställer, etablera kontakt. Se till att de svarar sin telefon eller e-post. Om de inte är tillgängliga för att hjälpa dig att göra ett köp, är chansen att de inte kommer att vara där för att lösa eventuella problem som kan uppstå i tid.

2. Om du är aktiv på någon diskussion piprökning forum som packar och Puff, titta på bra saker som sägs. Du kan be om förslag, men vet att på de flesta forum, att säga något negativt (oavsett hur sann) är ogillat så att folk kommer att avstå från att dela med dåliga erfarenheter. Å andra sidan kan en persons gripe vara just det - en isolerad situation.

3. När du köper rör, granska bilder och beskrivning noggrant. Online-auktioner bör också de mätningar av ett rör - dess längd, kammarmusik diameter, höjd, och utanför skål diameter. Utan dessa mätningar bilderna endast kan lura.

4. Alltid ställa frågor. Jag vill fråga säljare om ett rör kommer att passera en piprensare enkelt och om borrningen är centrerad och i botten av tobak kammaren.

5. Veta i förväg vad deras leveransalternativ är. Om ett rederi alternativet inte finns med på deras webbplats, kalla dem och fråga - de kan vara villiga att vara flexibel.

6. Vanligtvis får du ett bekräftelsemeddelande av något slag när köpet görs och varor skickas. Om inte, det är en bra idé att ringa dem nästa dag och frågar om allt är bra att gå. Vissa handlare kommer behålla din order om något saknas i lager eller om någon uppgift verkar fel. Har dom problem med exempelvis ditt kontokort/kreditkort så bör du dra tillbaka din beställning och vända dig till en ny säljare. Strular en säljare i början är ju risken stor att han/hon inte tar ansvar vid senare problem.