Skalor


Kyrko Skalor

Kyrkotonarter, också kända som modala skalor eller kyrkotonala skalor, är ett flertal tonarter och skalor som användes under medeltiden, och som är grunden för modal improvisation inom bland annat 50-talsjazz och senare. Inom klassisk musik och konstmusik har dessa skalor blivit ovanliga efter medeltiden, sånär som på dur-tonarter och rena moll-tonarter som därefter länge varit de dominerande.

Vanliga skalor
Blues skalor
Kyrko skalor
Mela skalor
Raga skalor
Andra skalor

Alla Kyrkoskalor
Joniska skalor
Doriska skalor
Frygiska skalor
Lydiska skalor
Mixolydiska skalor
Eoliska skalor
Lokriska skalor
Hypojoniska skalor
Kromatisk skalor
Omvända kromatiska skalor

Steg 2.

Välj kyrkoskala i tonart Gb:

Gb Jonisk
Gb Dorisk
Gb Frygisk
Gb Lydisk
Gb Mixolydisk
Gb Eolisk
Gb Lokrisk
Gb Jonisk #2
Gb Jonisk b5
Gb Jonisk #5 (jonisk Överstigande)
Gb Jonisk b6
Gb Jonisk #6
Gb Jonisk b2 bb3
Gb Jonisk b2 b5
Gb Jonisk #2 #5 (jonisk Överstigande #2)
Gb Jonisk b2 b5 b6
Gb Jonisk #2 b5 b6
Gb Dorisk b2 (frygisk-mixolydisk)
Gb Dorisk b4
Gb Dorisk #4
Gb Dorisk b5
Gb Dorisk #5 (dorisk Överstigande)
Gb Dorisk b2 #4
Gb Frygisk b3
Gb Frygisk b4
Gb Frygisk #4
Gb Frygisk b3 b7
Gb Frygisk b3 b4 #7
Gb Frygisk #4 #6 #7
Gb Lydisk b2
Gb Lydisk #2
Gb Lydisk #2 hexatonisk
Gb Lydisk b3 (lydisk förminskad)
Gb Lydisk #3
Gb Lydisk #5 (lydisk Överstigande)
Gb Lydisk #6
Gb Lydisk b7 (lydisk dominant)
Gb Lydisk b2 b6
Gb Lydisk #2 b7
Gb Lydisk #2 #5 (lydisk Överstigande #2)
Gb Lydisk #2 #6
Gb Lydisk b3 b6
Gb Lydisk #3 #5 (lydisk Överstigande #3)
Gb Lydisk #5 #6 (lydisk Överstigande #6)
Gb Lydisk #5 b7 (lydisk dominant Överstigande)
Gb Lydisk b6 bb7
Gb Lydisk b6 b7 (lydisk mol)
Gb Lydisk b2 #5 #6l
Gb Lydisk #3 ##5 #6
Gb Mixolydisk b2
Gb Mixolydisk #2
Gb Mixolydisk b5
Gb Mixolydisk #5 (mixolydisk Överstigande)
Gb Mixolydisk b6
Gb Mixolydisk b5 b6
Gb Mixolydisk #2 ##4 #5
Gb Eolisk #4
Gb Eolisk b7
Gb Eolisk b4 b7
Gb Eolisk #6 #7 (melodisk moll)
Gb Lokrisk b4 (super lokrisk)
Gb Lokrisk b6
Gb Lokrisk b7
Gb Lokrisk #2 #3 (lokrisk dur)
Gb Lokrisk #2 #7
Gb Lokrisk b3 b4
Gb Lokrisk b3 b6
Gb Lokrisk b3 b7
Gb Lokrisk #3 #6
Gb Lokrisk b4 b7 (ultra lokrisk)
Gb Hypojonisk
Gb Hypodorisk
Gb Hypofrygisk
Gb Hypolydisk
Gb Hypomixolydisk
Gb Hypoeolisk
Gb Hypolokrisk
Gb Kromatisk grekisk lydisk (1)
Gb Kromatisk grekisk frygisk (2)
Gb Kromatisk grekisk dorisk (3)
Gb Kromatisk grekisk hypolydisk (4)
Gb Kromatisk grekisk hypofrygisk (5)
Gb Kromatisk grekisk hypodorisk (6)
Gb Kromatisk grekisk mixolydisk (7)
Gb Kromatisk medeltid jonisk (=1)
Gb Kromatisk medeltid dorisk (=2)
Gb Kromatisk medeltid frygisk (=3)
Gb Kromatisk medeltid lydisk (=4)
Gb Kromatisk medeltid mixolydisk (=5)
Gb Kromatisk medeltid eolisk (=6)
Gb Kromatisk medeltid lokrisk (=7)
Gb Omvänd kromatisk grekisk lydisk (1)
Gb Omvänd kromatisk grekisk frygisk (2)
Gb Omvänd kromatisk grekisk dorisk (3)
Gb Omvänd kromatisk grekisk hypolydisk (4)
Gb Omvänd kromatisk grekisk hypofrygisk (5)
Gb Omvänd kromatisk grekisk hypodorisk (6)
Gb Omvänd kromatisk grekisk mixolydisk (7)
Gb Omvänd kromatisk medeltid jonisk (=1)
Gb Omvänd kromatisk medeltid dorisk (=2)
Gb Omvänd kromatisk medeltid frygisk (=3)
Gb Omvänd kromatisk medeltid lydisk (=4)
Gb Omvänd kromatisk medeltid mixolydisk (=5)
Gb Omvänd kromatisk medeltid eolisk (=6)
Gb Omvänd kromatisk medeltid lokrisk (=7)

Steg 1.

Välj tonart:


Visa ISS toner