Skalor


Kyrko Skalor

Kyrkotonarter, också kända som modala skalor eller kyrkotonala skalor, är ett flertal tonarter och skalor som användes under medeltiden, och som är grunden för modal improvisation inom bland annat 50-talsjazz och senare. Inom klassisk musik och konstmusik har dessa skalor blivit ovanliga efter medeltiden, sånär som på dur-tonarter och rena moll-tonarter som därefter länge varit de dominerande.

Vanliga skalor
Blues skalor
Kyrko skalor
Mela skalor
Raga skalor
Andra skalor

Alla Kyrkoskalor
Joniska skalor
Doriska skalor
Frygiska skalor
Lydiska skalor
Mixolydiska skalor
Eoliska skalor
Lokriska skalor
Hypojoniska skalor
Kromatisk skalor
Omvända kromatiska skalor

Steg 2.

Välj kyrkoskala i tonart Db:

Db Jonisk
Db Dorisk
Db Frygisk
Db Lydisk
Db Mixolydisk
Db Eolisk
Db Lokrisk
Db Jonisk #2
Db Jonisk b5
Db Jonisk #5 (jonisk Överstigande)
Db Jonisk b6
Db Jonisk #6
Db Jonisk b2 bb3
Db Jonisk b2 b5
Db Jonisk #2 #5 (jonisk Överstigande #2)
Db Jonisk b2 b5 b6
Db Jonisk #2 b5 b6
Db Dorisk b2 (frygisk-mixolydisk)
Db Dorisk b4
Db Dorisk #4
Db Dorisk b5
Db Dorisk #5 (dorisk Överstigande)
Db Dorisk b2 #4
Db Frygisk b3
Db Frygisk b4
Db Frygisk #4
Db Frygisk b3 b7
Db Frygisk b3 b4 #7
Db Frygisk #4 #6 #7
Db Lydisk b2
Db Lydisk #2
Db Lydisk #2 hexatonisk
Db Lydisk b3 (lydisk förminskad)
Db Lydisk #3
Db Lydisk #5 (lydisk Överstigande)
Db Lydisk #6
Db Lydisk b7 (lydisk dominant)
Db Lydisk b2 b6
Db Lydisk #2 b7
Db Lydisk #2 #5 (lydisk Överstigande #2)
Db Lydisk #2 #6
Db Lydisk b3 b6
Db Lydisk #3 #5 (lydisk Överstigande #3)
Db Lydisk #5 #6 (lydisk Överstigande #6)
Db Lydisk #5 b7 (lydisk dominant Överstigande)
Db Lydisk b6 bb7
Db Lydisk b6 b7 (lydisk mol)
Db Lydisk b2 #5 #6l
Db Lydisk #3 ##5 #6
Db Mixolydisk b2
Db Mixolydisk #2
Db Mixolydisk b5
Db Mixolydisk #5 (mixolydisk Överstigande)
Db Mixolydisk b6
Db Mixolydisk b5 b6
Db Mixolydisk #2 ##4 #5
Db Eolisk #4
Db Eolisk b7
Db Eolisk b4 b7
Db Eolisk #6 #7 (melodisk moll)
Db Lokrisk b4 (super lokrisk)
Db Lokrisk b6
Db Lokrisk b7
Db Lokrisk #2 #3 (lokrisk dur)
Db Lokrisk #2 #7
Db Lokrisk b3 b4
Db Lokrisk b3 b6
Db Lokrisk b3 b7
Db Lokrisk #3 #6
Db Lokrisk b4 b7 (ultra lokrisk)
Db Hypojonisk
Db Hypodorisk
Db Hypofrygisk
Db Hypolydisk
Db Hypomixolydisk
Db Hypoeolisk
Db Hypolokrisk
Db Kromatisk grekisk lydisk (1)
Db Kromatisk grekisk frygisk (2)
Db Kromatisk grekisk dorisk (3)
Db Kromatisk grekisk hypolydisk (4)
Db Kromatisk grekisk hypofrygisk (5)
Db Kromatisk grekisk hypodorisk (6)
Db Kromatisk grekisk mixolydisk (7)
Db Kromatisk medeltid jonisk (=1)
Db Kromatisk medeltid dorisk (=2)
Db Kromatisk medeltid frygisk (=3)
Db Kromatisk medeltid lydisk (=4)
Db Kromatisk medeltid mixolydisk (=5)
Db Kromatisk medeltid eolisk (=6)
Db Kromatisk medeltid lokrisk (=7)
Db Omvänd kromatisk grekisk lydisk (1)
Db Omvänd kromatisk grekisk frygisk (2)
Db Omvänd kromatisk grekisk dorisk (3)
Db Omvänd kromatisk grekisk hypolydisk (4)
Db Omvänd kromatisk grekisk hypofrygisk (5)
Db Omvänd kromatisk grekisk hypodorisk (6)
Db Omvänd kromatisk grekisk mixolydisk (7)
Db Omvänd kromatisk medeltid jonisk (=1)
Db Omvänd kromatisk medeltid dorisk (=2)
Db Omvänd kromatisk medeltid frygisk (=3)
Db Omvänd kromatisk medeltid lydisk (=4)
Db Omvänd kromatisk medeltid mixolydisk (=5)
Db Omvänd kromatisk medeltid eolisk (=6)
Db Omvänd kromatisk medeltid lokrisk (=7)

Steg 1.

Välj tonart:


Visa ISS toner