Headhunting
Headhunting
-På spaning efter en kvalificerad talang
Denna metod används främst när man vill hitta kvalificerade individer till ledande befattningar. Metoden används även om man är ute efter medarbetare som besitter specifik kompetens. En rekryterare som arbetar som headhunter/researcher arbetar inte enligt traditionell rekrytering. Med hjälp av beprövade metoder handplockar man talanger som får vara en del i rekryteringsprocessen. De fördelar som finns med headhunting är att man själv styr sin sökprocess av kandidater. Antalet sökande begränsas därför inte enbart till de personer som ser och svarar på en annons i tidningen och på internet. Som headhunter är du likt en detektiv ute och spanar efter unika kandidater.
En headhunter börjar sin jakt utifrån sin befattningsbeskrivning och kravprofil vilket utgör grunden för vem man vill ha och efterfrågar. Den mest väsentliga skillnaden mellan en vanlig rekryterare och en headhunter är att det är du som uppsöker de personer du är intresserad av. Det som kan hända när man söker sig till kandidater är att det visar sig att dem inte alls är intresserade av tjänsten eller inte finner organisationen tillräckligt lockande att arbeta för. En bra headhunter måste kunna vara en bra talare och besitta förmågan att sälja in tjänsten, marknadsföra företaget och under en kort stund övertyga den uppsökta individen att han/hon vill ha jobbet men även kunna locka med alla fördelar som finns med att byta sitt nuvarande arbete. En fördel som finns med headhunting är att man under rekryteringens gång kan korrigera och ändra i sin kravprofil vilket skapar flexibilitet i rekryteringsförfarandet.
Ett utmärkt sätt att arbeta på som researcher är att kombinera olika alternativ i sitt sökande efter en ny medarbetare. Det kan vara bra att först lägga ut en annons och vid sidan av göra egna fynd genom att söka via branschsidor, tidningar, hemsidor, telefon, gula sidorna, sociala medier etc. Det är viktigt att man använder sig av ett systematiskt tillvägagångssätt genom att börja söka brett och därefter smalna av sin sökning tills man har hittat ett fåtal kandidater som är mest relevanta och intressanta för den aktuella tjänsten.
I det första steget kan man börja med att identifiera branscher, vilket man kan göra på sidan foretagsfakta.se, sidan erbjuder brancher från A till Ö. För att inte glömma bort vad man gör ska man noggrant dokumentera sin arbetsprocess, för att vid ett senare tillfälle kunna gå tillbaka om man just skulle ha användning av personen av den specifika bakgrunden. Nästa steg efter braschsökningen är att rikta in sig på enskilda företag. Det går ut på att samla in fakta om företaget och dess medarbetare samt kartlägga vilka befattningar som finns. En bra databas att söka i är betalsidan www.kompass.se, här finns nästan alla svensk registrerade företag. På sidan kan man hitta mycket bra information om företaget och dess medarbetare. Informationen kan man vid ett senare tillfälle få användning av när man ska headhunta en ny medarbetare. Det finns som sagt många sidor på internet som kan användas som hjälpmedel för att hitta företagsfakta vissa är kostnadsfria medan man för vissa får lägg ut en slant. Bra sökmotorer som kan generera nyckelpersoner är sidor som google, yahoo, altavisa, msn search.linkedin. är bra alternativ där man kan få fram många intressanta sidor där det finns värdefull fakta om både företag och medarbetare.
Efter att man har samlat in företagsfakta ska man vidare på individnivå och kolla vad olika personer har för yrke och befattning i organisationen. Oftast kan man hitta ett telefonnummer till personen eller så kan man vända sig till receptionenens växel där man kan bli vidarekopplad till den personen man söker. Ett annat alternativ man kan använda sig av är att man letar i sitt kontaknät där man kan få tips intressanta personer. Det går även bra att hitta sina talanger genom CV-databaser, tidningar, platsannoner, media och matriklar. Om man är spontan och kreativ i sin sökning får man oftast mer information om det blir lättare att jobba sig vidare i sin sökprocess. En vanlig metod är att man "kallringer" till ett företag och ställer frågor gällande personen man är intresserad av men man kan även be om att bli direkt kopplad.
Nu när du har letat fram dina kandidater via olika sökningar och rekommendationer är det dags att kontakta personerna. Det första man kan göra är en telefonintervju där man under en kort stund ska berätta varifrån man ringer, varför man ringer och på bästa möjliga sätt sälja in tjänsten och locka kandidaten till en träff för vidare information. Strukturen i samtalet ska vara enligt följande. Se till att personen du talar med är ostörd och att han kan prata i lugn och ro. Genomför en kort intervju mer gällande tjänsten kan man ta när man träffas. Fråga vad personen vill göra i framtiden och presentera rekryteringsuppdraget. Det som är viktigt är att man ständigt har i åtanke att det är du som är intresserad av kandidaten och inte tvärtom.
De personer som blir headhuntade och uppringda av en searcher besitter oftast eftertraktade kvalifikationer. Sedan beror det även på vem du känner, vad du har för kontaktnät och genom att man syns i olika sammanhang där ditt namn har byggt upp ett varumärke. För att öka sin sannolihet att bli hittad av en headhunter kan man kontakta headhuntingföretag som är specialiserad på just din bakgrund och kompetens. Man ska även registrera sitt CV på olika rekryteringssajter det ökar att man blir hittad och kontaktad. Det är även bra att kunna marknadsföra sig själv och skapa ett varumärke.
När man söker och letar efter kandidater måste man hantera information på ett varsamt sätt och ta hänsyn till indivdernas integritet och personuppgifter. Den information som man tar fram och lagarar för rekryteringssammanhang behövs samtycke från personen det gäller.
En headhunter börjar sin jakt utifrån sin befattningsbeskrivning och kravprofil vilket utgör grunden för vem man vill ha och efterfrågar. Den mest väsentliga skillnaden mellan en vanlig rekryterare och en headhunter är att det är du som uppsöker de personer du är intresserad av. Det som kan hända när man söker sig till kandidater är att det visar sig att dem inte alls är intresserade av tjänsten eller inte finner organisationen tillräckligt lockande att arbeta för. En bra headhunter måste kunna vara en bra talare och besitta förmågan att sälja in tjänsten, marknadsföra företaget och under en kort stund övertyga den uppsökta individen att han/hon vill ha jobbet men även kunna locka med alla fördelar som finns med att byta sitt nuvarande arbete. En fördel som finns med headhunting är att man under rekryteringens gång kan korrigera och ändra i sin kravprofil vilket skapar flexibilitet i rekryteringsförfarandet.
Ett utmärkt sätt att arbeta på som researcher är att kombinera olika alternativ i sitt sökande efter en ny medarbetare. Det kan vara bra att först lägga ut en annons och vid sidan av göra egna fynd genom att söka via branschsidor, tidningar, hemsidor, telefon, gula sidorna, sociala medier etc. Det är viktigt att man använder sig av ett systematiskt tillvägagångssätt genom att börja söka brett och därefter smalna av sin sökning tills man har hittat ett fåtal kandidater som är mest relevanta och intressanta för den aktuella tjänsten.
I det första steget kan man börja med att identifiera branscher, vilket man kan göra på sidan foretagsfakta.se, sidan erbjuder brancher från A till Ö. För att inte glömma bort vad man gör ska man noggrant dokumentera sin arbetsprocess, för att vid ett senare tillfälle kunna gå tillbaka om man just skulle ha användning av personen av den specifika bakgrunden. Nästa steg efter braschsökningen är att rikta in sig på enskilda företag. Det går ut på att samla in fakta om företaget och dess medarbetare samt kartlägga vilka befattningar som finns. En bra databas att söka i är betalsidan www.kompass.se, här finns nästan alla svensk registrerade företag. På sidan kan man hitta mycket bra information om företaget och dess medarbetare. Informationen kan man vid ett senare tillfälle få användning av när man ska headhunta en ny medarbetare. Det finns som sagt många sidor på internet som kan användas som hjälpmedel för att hitta företagsfakta vissa är kostnadsfria medan man för vissa får lägg ut en slant. Bra sökmotorer som kan generera nyckelpersoner är sidor som google, yahoo, altavisa, msn search.linkedin. är bra alternativ där man kan få fram många intressanta sidor där det finns värdefull fakta om både företag och medarbetare.
Efter att man har samlat in företagsfakta ska man vidare på individnivå och kolla vad olika personer har för yrke och befattning i organisationen. Oftast kan man hitta ett telefonnummer till personen eller så kan man vända sig till receptionenens växel där man kan bli vidarekopplad till den personen man söker. Ett annat alternativ man kan använda sig av är att man letar i sitt kontaknät där man kan få tips intressanta personer. Det går även bra att hitta sina talanger genom CV-databaser, tidningar, platsannoner, media och matriklar. Om man är spontan och kreativ i sin sökning får man oftast mer information om det blir lättare att jobba sig vidare i sin sökprocess. En vanlig metod är att man "kallringer" till ett företag och ställer frågor gällande personen man är intresserad av men man kan även be om att bli direkt kopplad.
Nu när du har letat fram dina kandidater via olika sökningar och rekommendationer är det dags att kontakta personerna. Det första man kan göra är en telefonintervju där man under en kort stund ska berätta varifrån man ringer, varför man ringer och på bästa möjliga sätt sälja in tjänsten och locka kandidaten till en träff för vidare information. Strukturen i samtalet ska vara enligt följande. Se till att personen du talar med är ostörd och att han kan prata i lugn och ro. Genomför en kort intervju mer gällande tjänsten kan man ta när man träffas. Fråga vad personen vill göra i framtiden och presentera rekryteringsuppdraget. Det som är viktigt är att man ständigt har i åtanke att det är du som är intresserad av kandidaten och inte tvärtom.
De personer som blir headhuntade och uppringda av en searcher besitter oftast eftertraktade kvalifikationer. Sedan beror det även på vem du känner, vad du har för kontaktnät och genom att man syns i olika sammanhang där ditt namn har byggt upp ett varumärke. För att öka sin sannolihet att bli hittad av en headhunter kan man kontakta headhuntingföretag som är specialiserad på just din bakgrund och kompetens. Man ska även registrera sitt CV på olika rekryteringssajter det ökar att man blir hittad och kontaktad. Det är även bra att kunna marknadsföra sig själv och skapa ett varumärke.
När man söker och letar efter kandidater måste man hantera information på ett varsamt sätt och ta hänsyn till indivdernas integritet och personuppgifter. Den information som man tar fram och lagarar för rekryteringssammanhang behövs samtycke från personen det gäller.
Headhunta
1. Analysera och sammanställa kundens behov
2.Leta fram kandidater med relevant bakgrund utifrån arbetsanalys/kravprofil
3.Intervju
4.Ta referenser
5.Presentera kandidaterna för kunden
6.Fakturera för utfört arbete
2.Leta fram kandidater med relevant bakgrund utifrån arbetsanalys/kravprofil
3.Intervju
4.Ta referenser
5.Presentera kandidaterna för kunden
6.Fakturera för utfört arbete
Lycka till!