Skalor


Kyrko Skalor

Kyrkotonarter, också kända som modala skalor eller kyrkotonala skalor, är ett flertal tonarter och skalor som användes under medeltiden, och som är grunden för modal improvisation inom bland annat 50-talsjazz och senare. Inom klassisk musik och konstmusik har dessa skalor blivit ovanliga efter medeltiden, sånär som på dur-tonarter och rena moll-tonarter som därefter länge varit de dominerande.

Vanliga skalor
Blues skalor
Kyrko skalor
Mela skalor
Raga skalor
Andra skalor

Alla Kyrkoskalor
Joniska skalor
Doriska skalor
Frygiska skalor
Lydiska skalor
Mixolydiska skalor
Eoliska skalor
Lokriska skalor
Hypojoniska skalor
Kromatisk skalor
Omvända kromatiska skalor

Steg 2.

Välj kyrkoskala i tonart G#:

G# Jonisk
G# Dorisk
G# Frygisk
G# Lydisk
G# Mixolydisk
G# Eolisk
G# Lokrisk
G# Jonisk #2
G# Jonisk b5
G# Jonisk #5 (jonisk Överstigande)
G# Jonisk b6
G# Jonisk #6
G# Jonisk b2 bb3
G# Jonisk b2 b5
G# Jonisk #2 #5 (jonisk Överstigande #2)
G# Jonisk b2 b5 b6
G# Jonisk #2 b5 b6
G# Dorisk b2 (frygisk-mixolydisk)
G# Dorisk b4
G# Dorisk #4
G# Dorisk b5
G# Dorisk #5 (dorisk Överstigande)
G# Dorisk b2 #4
G# Frygisk b3
G# Frygisk b4
G# Frygisk #4
G# Frygisk b3 b7
G# Frygisk b3 b4 #7
G# Frygisk #4 #6 #7
G# Lydisk b2
G# Lydisk #2
G# Lydisk #2 hexatonisk
G# Lydisk b3 (lydisk förminskad)
G# Lydisk #3
G# Lydisk #5 (lydisk Överstigande)
G# Lydisk #6
G# Lydisk b7 (lydisk dominant)
G# Lydisk b2 b6
G# Lydisk #2 b7
G# Lydisk #2 #5 (lydisk Överstigande #2)
G# Lydisk #2 #6
G# Lydisk b3 b6
G# Lydisk #3 #5 (lydisk Överstigande #3)
G# Lydisk #5 #6 (lydisk Överstigande #6)
G# Lydisk #5 b7 (lydisk dominant Överstigande)
G# Lydisk b6 bb7
G# Lydisk b6 b7 (lydisk mol)
G# Lydisk b2 #5 #6l
G# Lydisk #3 ##5 #6
G# Mixolydisk b2
G# Mixolydisk #2
G# Mixolydisk b5
G# Mixolydisk #5 (mixolydisk Överstigande)
G# Mixolydisk b6
G# Mixolydisk b5 b6
G# Mixolydisk #2 ##4 #5
G# Eolisk #4
G# Eolisk b7
G# Eolisk b4 b7
G# Eolisk #6 #7 (melodisk moll)
G# Lokrisk b4 (super lokrisk)
G# Lokrisk b6
G# Lokrisk b7
G# Lokrisk #2 #3 (lokrisk dur)
G# Lokrisk #2 #7
G# Lokrisk b3 b4
G# Lokrisk b3 b6
G# Lokrisk b3 b7
G# Lokrisk #3 #6
G# Lokrisk b4 b7 (ultra lokrisk)
G# Hypojonisk
G# Hypodorisk
G# Hypofrygisk
G# Hypolydisk
G# Hypomixolydisk
G# Hypoeolisk
G# Hypolokrisk
G# Kromatisk grekisk lydisk (1)
G# Kromatisk grekisk frygisk (2)
G# Kromatisk grekisk dorisk (3)
G# Kromatisk grekisk hypolydisk (4)
G# Kromatisk grekisk hypofrygisk (5)
G# Kromatisk grekisk hypodorisk (6)
G# Kromatisk grekisk mixolydisk (7)
G# Kromatisk medeltid jonisk (=1)
G# Kromatisk medeltid dorisk (=2)
G# Kromatisk medeltid frygisk (=3)
G# Kromatisk medeltid lydisk (=4)
G# Kromatisk medeltid mixolydisk (=5)
G# Kromatisk medeltid eolisk (=6)
G# Kromatisk medeltid lokrisk (=7)
G# Omvänd kromatisk grekisk lydisk (1)
G# Omvänd kromatisk grekisk frygisk (2)
G# Omvänd kromatisk grekisk dorisk (3)
G# Omvänd kromatisk grekisk hypolydisk (4)
G# Omvänd kromatisk grekisk hypofrygisk (5)
G# Omvänd kromatisk grekisk hypodorisk (6)
G# Omvänd kromatisk grekisk mixolydisk (7)
G# Omvänd kromatisk medeltid jonisk (=1)
G# Omvänd kromatisk medeltid dorisk (=2)
G# Omvänd kromatisk medeltid frygisk (=3)
G# Omvänd kromatisk medeltid lydisk (=4)
G# Omvänd kromatisk medeltid mixolydisk (=5)
G# Omvänd kromatisk medeltid eolisk (=6)
G# Omvänd kromatisk medeltid lokrisk (=7)

Steg 1.

Välj tonart:


Visa ESS toner