.

 

Aktieanalys av Smart Eye uppdaterad 16 april 2025

Affärsområdet Automotive består av två affärsenheter: Automotive Solutions och Applied AI Systems (AAIS). 

Automotive Solutions är den mest potentialrika affärsenheten i Smart Eye vilken utvecklar mjukvara för kamerabaserad förarövervakning (DMS) i motordrivna fordon med minst 4 hjul. Mjukvaruförsäljningen kommer utvidgas till att gälla s k Interior Sensing där även vad som sker i övrigt i inne i bilen kan övervakas. Syftet med DMS är förstås att minska risken för trafikolyckor. EU har som mål att kraftigt minska antalet olyckor och dödsolyckor i trafiken genom General Safety Regulation (GSR) där bl a framtida obligatorium på DMS ingår eller som EUs regelverk benämner ungefär motsvarande funktion Advanced Driver Distraction Warning (ADDW). De stora kostnaderna för främst FoU inom Automotive sedan många år tillbaka är huvudförklaringen till att Smart Eye hela tiden har visat stora förluster. Den under de närmaste  åren och senare väldigt snabba relativt förutsägbara framtida marknadsutvecklingen för DMS, främst tack vare EUs GSR, kommer skapa förutsättningar för att förlusterna har möjlighet att övergå i väldigt höga kassaflöden och ökande vinster i stället sannolikt fr o m 2026. När det gäller Interior Sensing bedömer Smart Eye att de kommer ligga mycket bra till att få design wins hos deras befintliga OEM-kunder inom DMS. Den första ordern/design win avseende Interior Sensing offentliggjordes 29 feb 2024 och gällde 4 bilmodeller med ett högt beräknat intäkts-genomsnitt per modell ca 44 Mkr. Det totala beräknade värdet var 175 Mkr med produktionsstart redan 2025.

AAIS är en relativt färsk affärsenhet inom Automotive som säljer separata kompletta DMS-system AIS,  inklusive mjukvara och hårdvara till original- eller eftermarknadsinstallation och något mindre fordonstillverkare, medan Automotive Solutions DMS och Interior Sensing integreras enbart som mjukvara men i stora volymer dvs till stora fordonstillverkares bilar enbart under tillverkningen. I juni 2023 offentliggjorde Smart Eye ett genombrottsavtal för affärsenheten AAIS inom Automotive som gällde DMS hård- och mjukvara för en fordonsflotta med tunga fordon i Norden och Baltikum hos världens största industrigasföretag Linde. I mars 2024 fick  AAIS en genombrottsorder med två design wins med beräknat värde 150 Mkr avseende två nya lastbilsmodeller där Smart Eye agerar Tier1-leverantör dvs utan mellanled. Det är dessutom inte bara DMS mjukvara som man tidigare har levererat till samma kund utan Smart Eye levererar ett komplett hård- och mjukvarusystem som för första gången integreras i nytillverkade fordon. Produktionsstarten är planerad till H2 2025.

Affärsområdet Behavioral Research består Research Instruments, Media Analytics och iMotion. Behavioral Research är ett redan vinstgivande affärsområde med god tillväxt. Smart Eye expanderade kraftigt genom två stora företagsköp 2021 av mjukvarubolagen  Affectiva och iMotions vilka genomfördes dels främst direkt med deras då väldigt högt uppdrivna aktie som betalning och dels indirekt dvs via till investerare riktade nyemissioner till likaså hög kurs, vilket bidrog till att köpen var fundamentalt sett sunda för Smart Eye. Dessa affärsenheter gynnar dessutom Smart Eyes vidareutveckling och breddning inom Automotive till att omfatta mjukvara i toppklass för Interior Sensing. 

Media Analytics kommer ursprungligen från amerikansk universitetsavknoppning med egenutvecklad mjukvarubaserad  AI som förstår mänskliga känslor, kognitiva tillstånd, aktiviteter och de föremål som människor använder, genom att analysera ansikts- och röstuttryck. Bland kunderna finns både slutanvändare, t.ex. konsumentvaruföretag, och deras forskningsleverantörer. Mjukvarorna används av 90 av världens 100 största annonsörer och ca 1/4 av Fortune Global 500-företagen. https://go.affectiva.com/auto . 

iMotions har utvecklat och säljer en hårdvarualternativ-oberoende multimodal mjukvaruplattform som kan synkronisera multipla sensorer inkl eyetracking. iMotions hade 2022 en uppskattad marknadsandel på 50 % på den växande marknaden för mjukvara till multimodal beteendeforskning. Det gjordes då över 36 000 studier av mänskligt beteende med hjälp av deras mjukvaruplattform. https://imotions.com/applications/ .

Det stora lyftet på kassaflödet och rörelseresultatet för Smart Eye kommer av allt att döma 2026 tack vare EUs GSR. Smart Eyes långsiktiga ambition inom det under det närmaste decenniet allra mest potentialrika området Automotive är att ha en marknadsandel på över 40 % avseende mjukvara för DMS. Från hela världen var Smart Eyes intäkter inom Automotive, avseende licensintäkter för DMS och NRE (partiell ersättning för Smart Eyes egna utvecklingskostnader för DMS-kunder) ca 50 Mkr 2022. Det året producerades endast omkring eller knappt 1 miljon bilar i världen med DMS.

Fr o m 7 juli 2024 måste alla nya typgodkända bilmodeller i EU ha DMS vilket gynnar en mycket stor marknadstillväxt för 2024 och 2025. Enligt en prognos presenterad av Smart Eye hösten 2024 väntas antalet bilar med DMS nå 15 miljoner i EU 2026 i linje med denna analys tidigare sänkta, eftersom Q3 2024 började de allmänna framtidsutsikterna för bilförsäljningen i åtminstone EU se lite sämre ut än tidigare väntat. Totalt i världen pekade Smart Eyes prognos på ca 22 miljoner bilar i världen med DMS 2026, och ca 27 miljoner 2027.

Den drastiska ökningen av DMS-marknaden året 2026 beror på att DMS väntas bli obligatoriskt från 7 juli det året i alla nya bilar (eller mer exakt personbilar, lastbilar och bussar) som säljs i EU. Smart Eye bedömer att DMS kommer bli obligatoriskt i stort sett över allt fr o m omkring 2030-2031 vilket i så fall skulle kunna flerfaldiga DMS-marknaden jämfört med 2026.  

"Smart Eye har nu erhållit totalt 364 design wins från 23 fordonstillverkare. Det sammanlagda värdet över produktlivscykeln för nuvarande design wins uppgår nu till mer än 8 610 miljoner kronor. Det potentiella värdet över produktlivscykeln från möjliga ytterligare design wins med alla 23 biltillverkare är 5 640 miljoner kronor. " enligt PM:et 16 april2025.
De redan erhållna design wins gäller dels omfattande upphandlingar där Smart Eye har vunnit i konkurrens med andra DMS-leverantörer och dels den realiserade potentialen för ytterligare befintliga design wins på samma plattformar eftersom kunderna ofta inte vill göra en ny konkurrensutsatt upphandlingsprocess bl a eftersom leveranstörsbyte av DMS för nya bilmodeller på en befintlig plattform är kostsamt. I båda fallen gäller att om bilproduktionen som i normalfallet initieras kommer det vara med Smart Eyes DMS och de får då licensintäkt per bil under bilmodellens hela livscykel. Några exakta volymer är förstås dock inte garanterade men Smart Eye får indikationer av deras kunder och priset per enhet är avtalat på förhand.  

Antalet bilmodeller i produktion där Smart Eye har design wins kommer fortsätta att öka mycket snabbt de kommande åren och därmed likaså bolagets licensintäkter inom Automotive.  Eftersom dessa intäkter nästan enbart avser mjukvara blir de i stort sett rena framtida tillskott till bruttovinsten och därmed ett sannolikt väldigt snabbt ökande rörelseresultat efter mer långsamt ökande kostnader för FoU, försäljning etc. 2023-2025 blir det sannolikt successivt minskande förlust i Smart Eye främst eftersom DMS-penetrationen ökar snabbt. Det stora lyftet med vinst kommer sannolikt fr o m 2026.

Behavioral Research, som var lönsamt 2023 med underliggande god organisk tillväxt, var efter företagsförvärven 2021 klart största affärsområde 2022 och omsatte då ca 170 Mkr och 2023 ökade omsättningen ca 26 % till 214 Mkr varav 21 % korrigerat för ändrade redovisningsprinciper i iMotions 2022,. 2024 ökade omsättning ca 3 % till ca 221 Mkr. Någon gång under 2025 kan dock Automotive väntas ha gått om Behavioral Research i omsättning.  

21 mars 2024 genomförde Smart Eye en snabb riktad emission  på ca 150 Mkr till institutionella placerare, med måttliga drygt 4 % utspädning i antal aktier, efter att 1.65 miljoner nya aktier  utgavs till det marknadsmässiga pris som sattes i ett book-building-förfarande samma dag. Teckningskursen blev 91 kr, dvs bara några kr lägre än senast betalt 95.25 kr. 

Efter att bilproduktionen började trappas upp Q2 2023 med Smart Eyes DMS var omsättningstillväxten inom affärsområdet Automotive jämfört med samma kvartal året innan ca 73 % Q2, 83 % Q3, 120 % Q4 2023, 138  %  Q1 2024, 65 % Q2 och 35 % Q3. Fortsatt hög och ökande tillväxt jämfört med samma kvartal året innan kan väntas t o m 2026, eftersom det i mars 2024 framkom att Smart Eye har ca 40 design wins som var i bilproduktion vid början av 2024 och man räknar med ca 80 i slutet av 2024 och per Q3-rapportkonferensen 2024 sänkt guidning till 150-160 bilmodeller i slutet av 2025. 

7 okt 2024 meddelade Smart Eye att de utökar sina kreditfaciliteter med 150 Mkr till ca 232 Mkr totalt, vilket minskade risken mycket kraftigt att de skulle tvingas nyemittera aktier innan kassaflödet vänder till positivt. Kostnaden för denna åtgärd blev sannolikt mindre än vid en riktad emission eller företrädesemission.


6 jan 2025 meddelade Smart Eye i PM att de inlicensierar Fingerprints irisskanningsteknologi till en initial betalning  23 Mkr + moms i nyemitterade Smart Eye-aktier, vilket bör ge ca 1.2 % utspädning. Resterande framtida milstolpebetalningar och royalty på sammanlagt minst 12 Mkr och högst 27 Mkr kan Smart Eye välja om de vill betala kontant eller med ytterligare nyutgivna aktier. "Parterna har enats om att inleda ett strategiskt partnerskap som kombinerar respektive företags styrkor för att snabbare kunna ta tillvara på marknadsmöjligheter inom fordonsindustrin och andra sektorer. Smart Eye tar det tekniska och kommersiella ansvaret för fordonssektorn, medan båda företagen gemensamt bearbetar andra marknadssegment. Som en del av avtalet får Smart Eye fullständig tillgång till källkod, expertis, licenser och immateriella rättigheter kopplade till irisskanningstekniken. Fingerprints får samtidigt rätt att marknadsföra och sälja Smart Eyes integrerade lösning utanför fordonsindustrin. Avtalet ger också Smart Eye möjlighet att utveckla en multimodal biometrisk lösning som kombinerar ansiktsigenkänning och irisskanning."

Q4-rapporten för 2024 kom 18 feb 2025 och visade att omsättningen ökade 11 % till 100.3 Mkr med något mindre förlust på EBIT 63.1 Mkr jämfört med Q4 2023. I resultatet ingår omstruktureringskostnader på 9.8 Mkr i USA. Automotives omsättning växte ca 18 % till 35.8 Mkr (justerat för minus 6.2 Mkr för periodisering av NRE för ett projekt). Licensintäkterna växte ca 200 % med väntad ökad takt kommande år. Behavioral Researchs omsättning växte ca 7 % till 64.4 Mkr. Kassaflödet efter investeringar var minus 48.1 Mkr och efter 25 Mkr utnyttjad kredit var kassan 22.4 Mkr och därtill fanns ca 207.3 Mkr i outnyttjade kreditfaciliteter.

Ett kostnadssparprogram om ca 10 Mkr jämfört med Q2 2024 får full effekt fr o m Q2 2025. Antalet bilmodeller i produktion i slutet av Q4 med Smart Eyes DMS var 75 jämfört med med tidigare guidade 80. I slutet av 2025 väntas 145 - 155 modeller vara i produktion där ökningen under loppet av 2025 med 70-80 modeller är oförändrad från den i Q3 kraftigt sänkta guidningen. På det hela taget anser jag rapporten var något bättre än befarat. Kassa + kreditfaciliteterna bör räcka tills break-even nås. Möjligen kan dock USAs biltullar fr o m april 2025 riskera påverka tidpunkten för break-even negativt.

 Jag går även mycket efter Redeyes utförliga uppdragsanalyser, med de senaste av mig kända estimaten är från 19 feb 2025 för basinformation och värderingskalkyler m m.https://www.redeye.se/research/1079987/smart-eye-even-better-than-it-looks 

Basvärderingen var då 120 kr per aktie. Smart Eye ligger klart före den f n största konkurrenten Seeing Machines i utdelade design wins men ngot efter i antal producerade bilar med DMS . På tredje plats ligger Tobii Autosense i båda hänseendena, speciellt om man räknar in OMS/CMS (Occupant/ Cabin Monitoring System). Det är en hög inträdesbarriär för nya konkurrenter t ex eftersom OEM ofta anlitar den befintliga DMS-leverantören. De tre största bolagen på marknaden Smart Eye, Seeing Machines och Tobii Autoense har därför en stor fördel med bilar som redan produceras och kommer produceras med deras DMS i minst 7-8 år ytterligare. Smart Eyes marknadsandel inom DMS när det gäller hittills erhållna design wins antal och/eller värde verkar snarare något högre jämfört med bolagets långsiktiga mål på över 40 % marknadsandel. Smart Eyes redan erhållna design wins beräknade värde inom Automotive enligt ovan är avsevärt högre än summan av Redeyes prognoser för Smart Eyes DMS/Interior sensing-intäkter inkl NRE under de 6 åren 2024-2029 (och tidigare års intäkter var relativt små). Detta ger en god indikation på den väldigt stora betydelsen av de redan erhållna design wins när det gäller intäktprognosernas grund på mycket lång sikt, även om man måste beakta att värdet av en design win kan skilja sig mer eller mindre kraftigt om utfallet av biltillverkarens planerade produktion också skiljer sig åt från den planerade produktionen och om bilkonjunkturen är svag. 

För 2026 när DMS väntas bli obligatoriskt i EU fr o m 7 juli hade Redeye en rörelsevinst-prognos (EBIT) på 256 Mkr för Smart Eye. Efter schablonskatt 20.6 % motsvarar det ca 5.35  kr i vinst per aktie, givet ca 38 miljoner aktier efter full utspädning för prestationsaktier till anställda . Med en enkel och grov p/e-talsvärdering skulle en sådan vinst ge en motiverad kurspotential till ca 134 kr 2026 med ett bedömt rimligt p/e-tal på 25, där det höga p/e-talet kan motiveras av att vinsten (och omsättningen) på EBIT-nivå väntas öka mycket snabbt även efter 2026, vilket bl a beror på att DMS blir obligatoriskt i EU först 7 juli 2026 och att DMS-penetrationen i världen utanför EU väntas öka kraftigt under flera år ytterligare efter 2026 eftersom man räknar med att krav på DMS även kommer införas på lite sikt i USA, Kina och Japan. För 2027 är EBIT-prognosen 432 Mkr motsvarande ca 9.03 kr kr per aktie. Med ett p/e-tal på 20 skulle kurspotentialen bli 181 kr 2027. 

En långsiktig risk är om biltillverkningen i EU och i övriga världen skulle falla för Smart Eyes kunder. Biltillverkares egen DMS-utveckling skulle teoretiskt kunna öka kraftigt i stället för att som brukligt anlita specialiserade underleverantörer, vilket dock sannolikt skulle bli mycket dyrare för OEM än fortsätta som hittills. En stor risk är om kostnaderna pga den kraftiga tillväxten stiger oväntat mycket men Smart Eye har s bättre kostnadskontroll sedan i början av 2023. Om den ökande DMS-penetrationen utanför EU går oväntat långsamt är det också en betydande risk som skulle motverka åtminstone en del av kurspotentialen under ett antal år. 

Min slutsats av allt detta, delvis utgående från Redeyes analyser, är att vinsten 2026 i ett huvudscenario mest sannolikt kan hamna någonstans i intervallet 4 - 6 kr  per aktie vilket med ett bedömt försiktigt eller rimligt p/e-tal 25, eftersom vinsten per aktie därefter kan väntas stiga kraftigt skulle ge en motiverad kurspotential till 100-150 kr 2026. Motsvarande kurs-intervall 2025 med 15 % avkastningskrav per år blir då ca 87 - 130 kr. Höjda biltullar kan dock sannolikt riskera påverka tidpunkten för break-even på kassaflödet negativt, men vinstestimatets intervall 2026 bör nu vara rimligt anpassat.

 

 ====================================================================================================

 
Analysens kalkyler och estimat leder till respektive är bara prognoser t ex beroende på osäkra antaganden vilka inte behöver överensstämma med verkligt utfall i framtiden. Jag rekommenderar som vanligt alla att göra sina egna analyser och reserverar mig för eventuella slarvfel inkl räknefel men jag försöker alltid undvika sådana eller rätta dem. Till Pensionärs-löparns huvudsida