.

 
 
Aktieanalys av Tobii uppdaterad 16 april 2025 - nu bör Mr Market börja glömma sin Tobii-företrädesemissionsfobi-rabatt för gott
 
  "Anand Srivatsa uppger att han bedömer att Tobii har tillräckligt med åtgärder som vidtas för att bolaget ska kunna klara sig fram till positivt kassaflöde utan någon kapitalanskaffning" - citat från Direkt-telgram efter rapport-presentationen 4 feb.
 
 
I nuläget förväntar jag mig att Tobii åter kan nå över 4 kr i aktiekurs Q4 2025 dit kursen hade stigit mycket snabbt redan i maj 2024 med topp ca 4.50 kr efter avverkad kurspressande företrädesemission i mars 2024 då aktiekursen låg kring 2.60 - 3 kr, men i ett fundamentalt sett mindre underbyggt läge då jämfört med nu efter det rekordstora sparprogrammets hittills framgångsika genomförande, starka Q3- och Q4-rapporter 2024 och stora design win-framgångar inom de två segmenten Autosense och Integrations sedan 18 dec 2024, samt kanske framför allt högst sannolikt en numera eliminerad risk för en ny kurspressande företrädesemission 2025.
 
4 kr i aktiekurs innebär ett p/e-tal på knappt 4 på Tobii-analysens vinstprognos efter finansnetto 2028 på drygt 1 kr per aktie efter Autosense kommande rakettillväxt, vilket med 15 % avkastningskrav per år ger ett motsvarande "diskonterat" framåtblickande p/e-tal nu kring (4.04 x 1.15 ^3 = ca) 6.1 (men inte på 2025 års utfall förstås) vilket är mycket lågt, och om det vore mer uthålliga p/e 15 i stället vid god lönsamhet 2028 skulle det  implicera en aktiekurs nu kring ( 4 kr x 15/6.1 =ca ) 10 kr vilket "råkar" just vara riktkursen 2025 enligt Tobii-analysen. Även den ännu mer matematiskt stringenta segments-baserade riktkurskalkylen i Tobii-analysen med full hänsyn till alla skulder gav således 10 kr i riktkurs 2025.
 
Metoden med diskonterade framtblickande p/e-tal var en enkel och effektiv urvals- och värderingsmodell som jag enkelt konstruerade och använde för 2-3 decennier sedan oftast tillämpad på snabbväxande IT-bolag men vilka vanligen ännu gick med förlust och som just mest därför hade låga noterade bolagsvärden på p/s-talet. I Tobiis fall är p/s-talet ännu lägre nu än de allra flesta av alla dessa forntida kursvinnande analysaktier (varav ca 14 st bolag blev uppköpta), undantaget t ex analysaktien Connecta efter börsrasen hösten 2000 till sommaren 2003 som sedan kom att mer än 16-faldigas i kurs på 7 år inkl aktieutdelningar och slutligt uppköp, utgående från analys-starten sensommaren 2003.
 
Så 4 kr är ingen hög kurs fundamentalt sett utan skulle motsvara ett börsvärde på drygt en miljard kr, med antaget ökat aktieantal till 260 miljoner efter bl a personalens och styrelsens investeringsprogram feb 2025 - jan 2026, att jämföra med börsvärdet på 2-3 miljarder kr större delen av 2022-2023 (efter Dynavox-avknoppningen) och stundtals ännu högre motsvarande riktkurser från (sedan juni 2024 tvärt om tokbaissande) Handelsbanken m fl. 
 
Tobii har stora skulder i USD för FotoNation/Autosense-köpet som redan hittills under 2025 har rasat i värde med omkring 80 Mkr vilket mycket kraftigt överstiger den mycket måttliga delvis negativa effekten av kronförstärkningen på resultatet bl a eftersom Tobii även har mycket stor andel kostnader i utländsk valuta eftersom merparten av de anställda numera finns utomlands efter den enorma personalminskningen mest i Sverige avseende ca 300 st inkl konsulter motsvarande uppåt 300 Mkr i gynnsam kassaflödeseffekt i årstakt jämfört med Q1 2024.
 
 
Spännande Tobii-nyhet 9 april  "i skymundan"
 
Intresset för Tobiis styrelses/personals investeringsprogram kanske är väldigt STORT, dvs det kanske blir en mycket gynnsam effekt på kassaflödet med omgående kostnadsminskning (senare kvittat mot nya aktier till deltagarna med ca 13 % effektiv kursrabatt när aktien kan ha stigit efter Q2-raporten och efter Q4-rapporten), och det allra viktigaste i så fall sannolikt helt utesluten kurspressande företrädesemission som direkt följd av eventuellt fulltecknande, vilket redan analysens kassaflödeskalkyl för helåret 2025 tyder på.

Så här stod det i PM:et direkt efter den extra bolagsstämman 10 jan 2025 :
"Beslut om aktieinvesteringsprogram 2025
Bolagsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om införandet av ett aktieinvesteringsprogram för styrelseledamöter i bolaget, innefattande förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av högst 1 365 000 C-aktier, bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av egna C-aktier, bemyndigande för styrelsen att besluta om överlåtelse av egna stamaktier samt bemyndigande för styrelsen att besluta om försäljning av egna stamaktier.

Vidare beslutade bolagsstämman, i enlighet med styrelsens förslag, om införandet av ett aktieinvesteringsprogram för samtliga anställda i bolaget, innefattande förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av högst 21 777 753 C-aktier, bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av egna C-aktier, bemyndigande för styrelsen att besluta om överlåtelse av egna stamaktier samt bemyndigande för styrelsen att besluta om försäljning av egna stamaktier."

1 365 000 + 21 777 753 = 23 142 753

 PM:et 9 april :

Styrelsen/Tobii emitterar i vart fall nästan så många C-aktier, som därefter blir stamaktier för eventuellt överlåtande till deltagarna i detta program uppgående till potentiellt ca 22.9 M aktier som enligt PM:et 10 jan maximalt kunde vara ca 23.14 M aktier.
Det är således nära gränsen för vad som planerades maximalt tillåtas dvs nära 10 % antal ökat aktier totalt i Tobii till ca 257 miljoner (och  Tobii-analysen räknar redan med 260 miljoner aktier efter viss utspädning). Kanske denna lilla minskning relativt det maximala möjliga antal speglar ett anpassat antal, till det faktiska intresset som Tobiis styrelse ocn anställda har direkt visat internt i bolaget ?
Så de som fortfarande tror på en kurspressande kostsam företrädesemission i Tobii 2025 (som Mr Market ännu tycks göra) trots även tidigare flera upprepade utfästelser i samband med alla kvartalsrapporter sedan över ett år tillbaka från VD om att kassan ska räcka kan sannolikt äntligen "glömma" det, eftersom det även är i linje med min senaste färska kassaflödeskalkyl för 2025 som inte kalkylerade med ett stort intresse för investeringsprogrammet. Därmed kan placerare våga satsa utan den restriktionen. i mitt fall äga minst 1 miljon aktier (åtminstone tillsammans med min frus aktier inför och under förväntade stora kurslyft till 2026-2028.

Blir Tobii-kursen hypotetiskt ca 5.15 kr efter Q2-rapporten i juli 2025 och efter Q4-rapporten i feb 2026 i sammanlagt i viktat snitt m a p deltagandet respektive period kommer Tobiis kassa motsvarande "få in" ca 100 Mkr i form av redan delvis realiserad kostnadsminskning ca 100 Mkr feb 2025 - jan 2026 o m alla ca 22.9 M aktier övergår till deltagarna. Räkna även med ännu fler mycket goda företagsspecifika nyheter (efter många bra PM sedan 18 dec 2024) och kanske mycket högre kurs än nu tills första avstämningsperioden efter Q2-rapporten i juli...

Med 22.9 M nya aktier varav 15 % "gratisaktier" skulle kurs 5.15 kr i Tobii ge 5.15 x 22.9 M  x (1-15 %) =  ca 100 Mkr i kostnadsminsknings-effekt utöver alla tidigare kostnadsminskningar tack vare ca 300 färre anställda och konsulter jämfört med toppnivån i Q1 2024 då de var ca 900 ihop efter FotoNation/autosense-köpet..
Därmed skulle i förlängningen Tobii sannolikt nu kunna bli åtminstone förväntat liknande bra på 1-3 års sikt  m a p risk/reward enligt min bedömning, och kanske t o m matcha utfallen på några av de bästa långsiktiga analysaktierna t ex 1999 Autodiagnos och Connecta 2003 som senare lyfte och i snitt ca  10 -faldigades sedan analysstartkurserna. men tullarna måste någorlunda normaliseras inom rimlig tid
 
=================================================
.
Sammanfattad kalkyl gjord 7 april av Tobiis kassaflöde 2025 , delvis byggd på tidigare kalkylers (se länge ned i analysen) bedömda sämsta osäkerhetsintervallgräns-uppskattning över H1 2025 där kassan uppskattades till minst ca 50 Mkr 30 juni 2025 exkl outyttjad kreditfacilitet. Tobii har stor flexibilitet 2025 i vald faktisk kostnads- och investeringsnivå efter minskningen med hela ca 300 anställda + konsulter på ett år mest i Sverige. Så målet ÖVER 200 Mkr i spareffekt skulle kunna utfalla uppåt ca 300 Mkr om det anses behövas för kassalöftet om tillräckligt stor kassa tills positivt varaktigt kassaflöde, i praktiken fr o m Q4 2025 redan innan målet för detsamma under kalenderåret 2026.
 
1 jan 2025  ingående kassa + kreditfacilitet = ca 166 Mkr Summa amortering  Q3 ca 81 Mkr
 
Kassaflödet kommer gynnas av kraftigt minskat OPEX och CAPEX från sparprogrammet, rakettillväxt i Autosense främst NRE initialt i Mkr. (Känsligheten för biltullars effekt på bilförsäljningen blir inte så stor på koncernnivå 2025 eftersom licensintäkter ökar först efter motsvarande NRE och Autosense torde bara svara för drygt 10 % av koncernomsättningen 2025, och 2024 var det drygt 5 % andel) , fortsatt vinst guidad inom Integrations efter många design wins och med initialt där också NRE som också kompenserar en del av fallande FotoNationbidrag, bortfallande engångskostnader i koncernen 34 Mkr 2024 för sparprogrammet. 
Med totalt maximalt uppskattat kassautflöde Q1-Q3  90 Mkr i koncernen (pga Autosense) inkl lite gynnsam effekt av personalens/styrelsens investeringsprogram, Q4 (sedvanligt avsevärt starkare),  ca + 45 Mkr,  bör det kunna bli som sämst ca minus 45 Mkr i underliggande kassaflöde 2025 före amorteringen (81 Mkr).
  
 31 dec 2025 (efter amorteringen 81 Mkr Q3)  kvarstående kassa + kreditfacilitet =  minst ca 166 Mkr - ca 45 Mkr - 81 Mkr = minst  ca  +40 Mkr
 
Infrias därför som numera alltmer säkert kan förväntas att ingen företrädesemission i  detta dessutom långt ifrån mest positiva scenario, kommer - även i enlighet med VDs upprepade utfästelser om kassan - Tobii från nuläget sannolikt ha mycket goda förutsättningar att tillhöra toppskiktet av officiellt börsnoterade aktier i Sverige räknat från stängningskursen 10 april ca 1.80 kr, eftersom Tobiis aktiekurs i slutet av 2025 enligt min förväntan nu borde kunna bli klart över 4 kr  (den var ju över 4.40 kr som mest redan i maj 2024 i ett sämre fundamentalt läge innan det rekordstora sparprogrammet och många positiva nyheter), och nyheterna 9 april  om investeringsprogrammet och minskat tullkaos ökar sannolikheten för det och att botten högst sannolikt är nådd efter en högre bottenkurs i denna rekyl än All Time Low i december 2024.
 
==============================================================================================
 
 
Riktkurs 10 kr 2025 med 15 % avkastningskrav per år efter nutidsdiskontering av Autosense prognostiserade  EBIT-utfall 2028 efter schablonskatt och av Products & Solutions + Integrations dito 2025, och för alla segment ett p/e-tal 15, samt med avdrag för nettot av Tobiis skulder minus omsättningstillgångar (exkl varulager) per 31 dec 2024 och detta dividerat med antalet aktier antaget ökat till 260 miljoner senast 2028.
 
XR-marknaden (VR/AR/MR) har en mycket stor långsiktig men svårbedömd potential som skulle kunna vara rejält underskattad i analysen vid ett mycket bra utfall t ex inom smarta glasögon.
Enbart segmentet Autosense kan i nuvärde 2025 på skuldfri bas enligt analysen värderas till ca 6 kr per aktie baserat på ett p/e-tal 15 applicerat på analysens vinstprognos 2028 för Autosense efter schablonskatt. 
Aktieantalet är per 17 mars således antaget långsiktigt höjt från ca 234 till ca 260 miljoner t ex pga personalens investeringsprogram med byte lönekostnader feb 2025 - jan 2026 mot nya aktier (som i princip är antaget att motsvara en i annat fall vanlig riktad emission senast 2028)
 
Sparprogrammet fr o m Q3 2024 har hittills allt annat lika förbättrat kassaflödet Q3 + Q4 2024 med ca 73 Mkr, men totalt är det guidat till ÖVER 200 Mkr t o m Q2 2025. Potentialen i besparing bör dessutom snarare vara uppåt 300 Mkr i årstakt i förbättrat kassaflöde eftersom antalet anställda + konsulter har minskat med omkring 300 st, från ca 900 till ca 600, sedan toppen i Q1 2024 till februari 2025. En sådan extremt stor minskning skulle motsvara just upp till omkring 300 Mkr i förbättrat kassaflöde i årstakt, allt annat lika, så Tobii kan sannolikt åtminstone delvis självt styra över vägen till positivt kassaflöde genom att t ex anpassa investeringars storlek.
  
Kostnadskontroll förutsätts i analysen långsiktigt fortsätta i Tobii.
De finansiella målen, positivt fritt kassaflöde 2026 samt rörelsemarginal ca 10 % 2026 och ca 20 % 2028 ter sig alltmer sannolika att nås efter de lovande Q3- och Q4-rapporterna 2024 och den dittills framgångsrika besparingen på ca 73 Mkr av till slut sammanlagt guidade ÖVER 200 Mkr av kassaflödespåverkande operativa kostnader (dvs OPEX exkl av- och nedskrivningar) och investeringar (CAPEX) på ett år utgående från ett baskvartal Q2 2024.
Marginalmålet 2028 kan eventuellt överträffas signifikant tack vare att det har tillkommit 5 nya OEM-kunder till Autosense 2024 och det rekordstora sparprogrammet kom först i juli 2024 långt efter att prognosen för Autosense 2028 ursprungligen lades och marginalmålet angavs av Tobii i december 2023 vilket mer än väl bör kompensera för en eventuell svaghet i bilförsäljningen.
 
 
                                                                                 
 
Tobii skriver "thrilling ride with smart glasses" - som är det hetaste området inom XR eftersom volym-potentialen är STOR.
 
 
Inom smarta glasögon bör det kunna bli en första design win kanske redan i år (liksom några till ytterligare inom XR-headsets) :
https://www.tobii.com/solutions/extended-reality/smart-glasses
 
 
"Why 2025 will be the year of the AI smart glasses"
 
==============================================================================================
 
KASSAFLÖDES-KALKYLER OCH EBIT-PROGNOSER PÅ KORT SIKT GJORDA I FEB 2025 INNAN DEN STÖRSTA DELEN AV KRONFÖRSTÄRKNINGEN UNDER MARS 2025 SOM DESSBÄTTRE ÄVEN HAR MINSKAT SKULDERNA I USD AVSEENDE FOTONATION/AUTOSENSE-FÖRVÄRVET 31 JAN 2024 OCH DÄRFÖR ÄR NETTOEFFEKTEN PÅ BOLAGSVÄRDET LITEN ELLER EVENTUELLT T O M POSITIV  

Prognos positivt EBIT i segmentet Integrations Q1 2025 jämfört med minus 13 Mkr i Q1 2024
 
Segmentet Integrations är sedan Q3- och Q4-rapporttillfällena prognostiserat av Tobii att kvartalsvis gå med positivt EBIT trots ett under hela 2025 minskat FotoNation-bidrag, men just Q1 reducerades ufallet på EBIT i Integrations kraftigt, mot ursprungligen förväntat resultatbidrag, pga försenat formellt övertagande-datum till sista januari 2024.

Omsättningsbidraget från FotoNation, som i praktiken var ett rent resultatbidrag var därför endast 7 Mkr till Integrations Q1 2024. Det ökar gissningsvist därför med 8 Mkr till 15 Mkr Q1 2025 vilket är en stor sekventiell väntad minskning från Q4 2024.
OPEX var 54 Mkr i Q1 2024 men hade minskat med 12 Mkr till 42 Mkr i Q4 2024.

Dessutom ska konsultkostnader avseende FotoNations avvecklade bilbehandlingsverksamhet bortfalla, men helt först fr o m Q2 2025, så jag gissar att "bara" 3 Mkr bortfaller från Integrations OPEX Q1 2025 jämfört med Q4 2024.
Vidare gissar jag att XR-intäkter främst i form av NRE för flera olika projekt har ökat med ca 10 Mkr.
Det bör bli en ytterligare effekt av sparprogrammet och av/inkl personalens och styrelsens investeringsprogram med byte sänkt ersättning i feb-mars kvittat mot nya i snitt motsvarande ca 13 % rabatterade aktier på avstämningskursen efter Q2-rapporten i juli 2025. Detts kan grovt uppskattat ge storleksordningen 5 Mkr ytterligare i positiv påverkan på EBIT-utfallet Q1.

Därför är det mycket lätt att acceptera Tobiis positiva prognos för Integrations, så EBIT minus 13 Mkr i Integrations Q1 2024 bör kunna ha förbättrats med omkring +8 Mkr +12 Mkr + 3 Mkr + 10 Mkr + 5 Mkr = förbättring med omkring +28 Mkr till omkring EBIT +15 Mkr, med säg +/- 10 Mkr i uppskattad osäkerhetsmarginal bl a pga övriga ej lätt kalkylerbara resultatkomponenter i Integations, jämfört med minus 13 Mkr Q1 2024.
=====================================

Även "problembarnet" Products & Solutions kan väntas gå relativt bra på EBIT Q1 trots antagen minskad omsättning i svag konjunktur

Segmentet Products & Solutions är det segment där den största underliggande kostnadsbesparingen på OPEX gjordes mellan Q1 2024 och Q4 2024, då OPEX sänktes från ca 94 till ca 71 Mkr enligt rapporterna, men sannolikt avsåg ca 4 Mkr av engångskostnaderna i koncernen på 24 Mkr i Q4 2024 just detta segment (och resten var Autosense enligt Q4-rapporten) varav följer att den underliggande OPEX-nivån Q4 2024 var ännu lägre eller därför sannolikt ca 67 Mkr dvs sannolikt ca 27 Mkr lägre än Q1 2024.

Med ytterligare besparingseffekt på uppskattningsvis 17 Mkr i OPEX från det fortsatta sparprogrammet inkl investeringsprogrammet för personal och (proportionerad del avseende) styrelsen, så bör OPEX kunna bli omkring +50 Mkr i P&S Q1 2025.

Omsättningen Q1 2024 i P&S var ca 112 Mkr. Detta segment har haft en försvagad konjunkturell efterfrågan i något år tillbaka och jag uppskattar att omsättningen därför blir ca 100 Mkr och bruttoresultatet faller från ca 71 Mkr till ca 63 Mkr dvs med 8 Mkr, antaget oförändrad bruttomarginal.
Med OPEX ca 50 Mkr enligt ovan blir resultatprognosen på EBIT-nivå i segmentet P&S ca (63 - 50) = ca +13 Mkr eller ca 13 Mkr +/- 10 Mkr efter en uppskattad osäkerhetsmarginal, jämfört med minus 23 Mkr Q1 2024.
 
 
 
====================================
De två "gamla" tidigare förlustgivande segmenten alla Q1-kvartal sedan Dynavox avknoppades i dec 2021 skulle därmed prognostiseras att tillsammans för första gången Q1 2025 uppnå ett bra sammanlagt positivt rörelseresultat under detta normalt svaga kvartal på ca 28 Mkr +/- 15 Mkr, där osäkerhetsmarginalen har reducerats pga att en del osäkerhet per segment antas ta ut varandra. 
 
Nya engångskostnader för kostnadbesparingar kan tillkomma. 
====================================
 
Autosense förlust Q1 2025 kan väntas minska kraftigt kvartalsvis sekventiellt och tydligt även på årsbasis
 
Segmentet Autosense i tidig utvecklingsfas omsatte endast 7 Mkr Q1 2024, medan den hade hunnit växa snabbt till goda 23 Mkr Q4, tack vare ett lyft i NRE och trots att licensintäkterna hade en svacka i skarven mellan sannolikt den tidigaste DMS-design wins inledda nedtrappning i fordonsproduktionen efter 6 års produktion och licensintäkter 2019-2024. För Q1 2025 uppskattar jag att omsättningen ökar något sekventiellt till 25 Mkr men att den därmed ökar med över 200 % jämfört med ca 7 Mkr Q1 2024 och med nära 100 % bruttomarginal (den var ca 99 % i Q4 2024). Licensintäkter från inledd produktion under loppet av 2025 av många 10-tals fordonsmodeller med design wins antas försiktigtvis ännu inte ha gett ett stort omsättningsbidrag redan i Q1 2025.

OPEX i Autosense var ca 45 Mkr Q1 2024 men det gynnades då av att detta "förlustbolag" då inte ingick i Tobii 1-30 jan det året. Q2 och Q3 var OPEX 69 Mkr respektive 55 Mkr, så sannolikt var det en del engångskostnader i OPEX Q2 och/eller betydande semestereffekt som något gynnade OPEX i Q3. Q4 2024 var OPEX hela ca 77 Mkr men det var inkl engångskostnad ca 20 Mkr så underliggande OPEX i Autosense var ca 57 Mkr. Engångskostnaderna avsåg delvis kostnader för ytterligare besparing med effekt redan i Q4, men dessutom skulle konsultkostnader bortfalla, och på sikt under loppet av 2025 ska inom parentes investeringsnivån CAPEX sjunka också efter en betydende inveteringspuckel 2024 enligt guidningen. För OPEX nöjer jag mig med att uppskatta det sjunker måttligt ca 50 Mkr Q1 2025 efter samtidigt potentiellt redan då inledda avskrivningar på balanserade FoU-utgifter i balansräkningen.

EBIT i Autosense skulle därmed prognostiseras till ca 25 Mkr - 50 Mkr = ca minus 25 Mkr med kanske en lite mindre felmarginal än i övriga två segment, så säg minus 25 Mkr +/-5 Mkr, jämfört med minus 38 Mkr Q1 2024.

===================================

Totalt i Tobii-koncernen skulle därmed enligt denna kalkyl för EBIT-utfallet Q1 2025 bli ca 28 Mkr - 25 Mkr = ca  +3 Mkr +/- 20 Mkr inklusive en summerad uppskattad ganska stor osäkerhetsmarginal, att jämföra en enormt stor rörelseförlust på hela 75 Mkr Q1 2024, så en mycket kraftig förbättring i rörelseresultatet kan väntas Q1 jämfört med samma kvartal 2024.


===================================

Kassaflödesprognos i Tobii Q1 och Q2 2025

Tobii kommer mest sannolikt INTE behöva ens en riktad emission för att klara kassan dvs beräkningarna i analysen tyder nu på att ledningen har fog för sin upprepade prognos om kassan, senast 4 feb i samband med Q4-rapporten för 2024.

Kassaflödet kommer förbättras MER än EBIT eftersom även de mer styrbara stora investeringarna (CAPEX) under Q1 2024 kommer minska rejält Q1 2025 i linje med föregående två kvartal. Med en förbättring på hela 78 Mkr +/- 20 Mkr i EBIT enligt ovan är en förbättring på uppskattningsvis 100-120 Mkr i kassaflödet efter investeringar sannolikt rimligt Q1 2025 jämfört med Q1 2024 då det var minus 126 Mkr, eftersom CAPEX kan ha en viss marginal att styras nedåt pga den stora personalminskningen på omkring 30 % inkl konsulter.

Följaktligen skulle kassaflödet efter investeringar Q1 2025 kunna hamna på mellan minus 6 och minus 26 Mkr dvs kassan skulle efter dessutom avdrag för leasingskuld-amortering m m på kanske 15 Mkr minska med mellan 21 och 41 Mkr.
Kassan var ca 116 Mkr 31 dec 2024 och bör därför kunna uppskattas bli ca 75-95 Mkr i slutet av Q1 dvs 31 mars 2025.

Därefter kommer sparprogrammet sannolikt ge en ännu större effekt under Q2 2024 på både EBIT och kassaflödet efter investeringar pga överhäng från minskade konsultarvoden. Mest troligt fortsatt ökade Autosense-intäkter och XR-intäkter i segmentet Integrations kan väntas delvis motverka ett kraftigt minskat FotoNation-bidrag Q2 och en enligt ovan svag omsättning-utveckling i P&S.
Därtill kommer en möjlig betydande effekt även Q2 av personalens och styrelsens investeringsprogram under hela Q2, inte endast 2 månader som under Q1, Den antas försiktigt till 5 Mkr under Q2.

Säg därför att nettot Q2 kan bli minus ca 5-25  Mkr i kassaflöde efter investeringar och leasingskuldamortering m m dvs omkring 105 +/- 10 Mkr bättre än minus 120 Mkr Q2 2024.

Därför kan kassan uppskattas minska 5 till 25 Mkr under Q2 och sluta på någonstans i intervallet 50 till 90 Mkr 30 juni 2025.

Vidare finns den hittills oanvända kreditfaciliteten på 50 Mkr.

Så proforma dvs även med beaktande av skatteskuldens amortering på 81 Mkr först i juli 2025 skulle minus 31  Mkr till + 9 Mkr återstå och inkl utnyttjad befintlig kreditfacilitet skulle kassan bli mellan 19 Mkr och 69 Mkr i slutet på Q2 30 juni 2025 och därefter förändras bara något lite under Q3 och sedan börja öka under det sedvanligt mycket starkare Q4.

Därför räknar jag sedan efter Q4-rapporten 2024 i februari 2025 att Tobii mest sannolikt inte ens kommer behöva eller vill genomföra ens en "vanlig" riktad emission inom överskådlig tid, och om det ändå "kniper" under loppet av 2025 skulle en viss utökning av kreditfaciliteten kunna göras i stället med t ex 50 eller 100 Mkr. Det är dock även aviserat att några tillgångar eventuellt kan tänkas säljas, gissningsvis kanske patenträttigheter och/eller något produktområde.
Dessutom delvis utöver ovanstående kassaflödes-kalkyl kan poängteras att eftersom antalet fast anställda + konsulter toppade på ca 900 st H1 2024 och nu har rasat till ca 600 st enligt VD-kommentaren i Q4-rapporten 4 feb, så måste kostnader för löner och konsultarvoden ha minskat med uppåt omkring 300 Mkr i årstakt fr o m Q2 2025 jämfört med Q1 2024 vilket direkt förbättrar kassaflödet med lika mycket, allt annat lika.
 
Så Tobii bör ha möjlighet att styra och förbättra kassaflödet m a p de kassaflödespåverkande kostnaderna med ännu mer första halvåret 2025 än kalkylerna ovan indikerar, dessutom ytterligare potentiellt förstärkt av att inte enbart lönekostnader och konsultarvoden bör minska genom själva personalminskningarna utan potentiellt även en del andra kostnader som kan följa med t ex för leasingbilar, kontorsytor m m.
 
=========================================================================================
 

 
 
 
 PM 26 mars. Ny XR-design win. "Tobii, den globala ledaren inom eyetracking och attention computing, har inlett ett partnerskap med CitrusBits, som utvecklar digitala lösningar för hälsovård, för att förbättra medicinsk utbildning, diagnostik och rehabilitering med hjälp av XR. Genom att integrera Tobiis marknadsledande eyetracking-teknologi och Tobii Ocumen i CitrusBits IntelliXR™, förbättrar detta samarbete kliniska simuleringar, stödjer individanpassad rehabilitering och förbättrar patientvård med realtidsinsikter."
 
 
=============================================================================================
 
PM 20 mars. "Tobiis mjukvara för driver monitoring system (DMS) har erhållit EU-homologering inom ett europeiskt kommersiellt fordonsprogram. Detta godkännande är en del av en tidigare tillkännagiven design win, där Tobii har säkrat ett avtal med världens största Tier 1-leverantör inom fordonsindustrin. Produktionsstart är planerad till slutet av 2025."
 
Homologeringsprocessen är viktig eftersom en framgångsrik sådan avseende EUs kommande obligatorium för DMS i alla nya bilar, lastbilar och bussar fr o m 7 juli 2026 visar att Tobii Autosense DMS-teknologi uppfyller EUs lagkravs många detaljer. Det är förstås bra även för utsikterna i pågående och framtida upphandlingar som olika OEM-kunder bedriver.
 
================================================================
 
PM 6 mars. "Tobii når en viktig milstolpe i utvecklingen av nästa generations interior sensing-plattform"
 
Del av PM:et citerat :
 
 "Tobii har nått en betydande milstolpe i utvecklingen av en avancerad interior sensing-plattform och fått erkännande för sin processmognad inom ramen för ett projekt med en europeisk premiumbiltillverkare. Företaget erhöll ASPICE-validering, som bedömer system- och mjukvaruutvecklingskapacitet inom fordonsindustrin. Tobii har framgångsrikt visat prov på kapacitet upp till ASPICE CL2, vilket signalerar en hög nivå av processmognad och bekräftar företagets efterlevnad av branschstandarder. 
Framsteg inom processmognad med ASPICE CL2
ASPICE (Automotive SPICE) är ett ramverk för processbedömning och förbättring som används för att utvärdera system- och mjukvaruutvecklingskapacitet inom fordonsindustrin. Det etablerades av ISO och IEC år 2005 och bidrar med ett strukturerat tillvägagångssätt för att förbättra programvarukvalitet och tillförlitlighet. Tobiis prestation upp till nivån ASPICE CL2 understryker företagets starka processmognad och efterlevnad av branschstandarder.
Innovativ interior sensing-lösning med en enda kamera
Tobiis samarbete med den europeiska premiumbiltillverkaren syftar till att leverera en avancerad interior sensing-plattform med en enda kamera placerad i backspegeln. Detta möjliggör funktioner för både förare och passagerare. Plattformen är utformad för att förenkla integrationer, accelerera lansering på marknaden och förbättra konfigurerbarheten, vilket säkerställer kontinuerliga förbättringar i funktionalitet och kvalitet.
Ett Tier 1-genomförande från en Tier 2-leverantör
Även om Tobii i regel verkar som en Tier 2-leverantör inom fordonsindustrin, krävde de unika förutsättningarna i projektet med den europeiska premiumbiltillverkaren att Tobii tog en Tier 1-roll—och därmed uppfyllde de höga kraven för processer och kvalitet som krävs på denna nivå. ASPICE-prestationen bekräftar Tobiis förmåga att utveckla och leverera en interior sensing-lösning av högsta kvalitet."
 
 ===============================================================
 
PM 22 jan. "Tobii kommer att tillhandahålla eyetracking-lösningar för Develter Innovations prisbelönta körsimulatorer, vilket bidrar till att förbättra körförmågan hos både yrkesförare och personer med nedsatt rörlighet.

Tobii, en global ledare inom eyetracking och pionjär inom attention computing, har säkrat en design win med Develter Innovation. Det franska företaget, som är specialiserat på att utveckla körsimulatorer för både yrkesförare och personer med nedsatt rörlighet, integrerar Tobii Eye Tracker 5L i sina simulatorer för att förbättra deras analytiska förmågor.

"Möjligheten att följa och analysera en förares blick är en grundläggande del av att göra noggranna och tillförlitliga bedömningar av en persons körförmåga och hjälpa dem att finslipa sina färdigheter", säger Stéphane Develter, VD och grundare av Develter Innovation. "Med eyetracking kan vi verkligen analysera och korrelera vad en person ser med hur de reagerar. På så sätt kan vi också avgöra om ett problem orsakas av ett synfel, ett muskulärt problem, eller ett synkroniseringsproblem."

"Till en början försökte vi utveckla vårt egen eyetracking-lösning, men när vi kom i kontakt med Tobii och såg kvaliteten i deras lösningar valde vi att använda deras teknik. Tack vare detta kan vi nu leverera simulatorer som verkligen kan göra skillnad för att förbättra trafiksäkerheten och hjälpa personer med nedsatt rörlighet att lära sig köra i en säker miljö", säger Stéphane Develter.

En annan viktig faktor i Develter Innovations beslut att använda Tobiis eyetracking var den snabba och enkla processen för att integrera Tobiis lösningar i deras körsimulatorer. Hela integrationen genomfördes på mindre än tre månader från start till mål, vilket möjliggjorde en avsevärt kortare time-to-market."
 
 
 
=========================================================
 
 
Tobiis eyetracking är nu bekräftat integrerad i en ny lanserad XR-produkt - världens första i sitt slag. Det gäller "World's First Android-Based Spatial Computer Play For Dream MR Debuts at CES 2025".
 
"Play For Dream MR transcends the boundaries of a TV, theatre room, computer, gaming console, VR, and 3D camera, seamlessly integrating their best features into one elegant solution."
"Equipped with the Snapdragon XR2+ Gen 2 platform, responsive control feedback, and synchronized video and audio, Play For Dream MR offers a truly immersive game experience. It provides tailored interaction solutions for every type of games, featuring precise eye and hand tracking, along with self-developed 6DoF halo-free controllers. Compatible with MR games, VR games, and 2D large-screen games, it opens up a vast library of content."
"Currently, the company has established partnerships with leading global innovators, including Tobii, HyperionSim, and Manifold Tech, to explore and collaborate in cutting-edge areas such as Mixed Reality (MR) eye-tracking technology and application, full-motion Virtual Reality (VR) flight simulation platforms, and fast-moving 3D reconstruction software and hardware systems. At CES, Play For Dream Technology and its partners jointly demonstrated the relevant solutions and gained great attention from the attendees."
https://www.prnewswire.com/news-releases/worlds-first-android-based-spatial-computer-play-for-dream-mr-debuts-at-ces-2025-302345552.html

Tobiis eget PM 15 jan  :
 
Play For Dream Technology, grundat 2020, har väckt stor uppmärksamhet med sitt innovativa MR-headset som sammanför virtuella och verkliga miljöer. Enheten erbjuder en smidig integration av MR, VR och ultra-HD 3D-kameror, vilket gör den till ett mångsidigt verktyg för professionella användningsområden som utbildning, medicinsk forskning och färdighetsbedömning.

“Vår XR5 eyetracking-teknik förbättrar Play For Dream-headsetet genom att optimera display- och processorprestandan med hjälp av dynamisk foveated rendering,” säger Emma Bauer, Senior Vice President för Integrations på Tobii. “Som den enda eyetrackingleverantören kapabel att leverera denna teknologi på konsumentnivå omdefinierar vi spatial computing-området och sätter en ny standard för innovation inom mixed reality.”
Tobii och Play For Dream samarbetar tätt för att förbättra användarupplevelsen genom högre komfort, bättre visuell kvalitet och förbättrade interaktionsmöjligheter. MR-headsetet är dessutom kompatibelt med Tobii Ocumen, ett avancerat verktyg som ger utvecklare möjlighet att effektivt skapa och distribuera VR-applikationer.
Play For Dreams MR-headset förväntas finnas till försäljning i USA och Kina under mars 2025. Lanseringsdatum för Europa är ännu inte bestämt.
Luke Zong, VD för Play For Dream, är entusiastisk kring samarbetet:
“Tobiis banbrytande eyetracking-teknologi levererar enastående precision för användarna och driver utvecklingen av smartare och effektivare verktyg som öppnar nya möjligheter inom utbildning, hälsa och forskning.”
 

Samarbetet med Qualcomm om den aktuella processorns utvecklingsplattform för olika XR-produkt-utvecklare bidrar som tidigare konstaterats sannolikt till att förklara de väldigt stora insyns- och grundarköpen i feb-maj 2024, som började göras omgående efter att det samarbetet blev offentligt, vilka pga börsreglerna tidigast kunde inledas efter Q4-rapporten 2023 i feb 2024.
Kommande intäkter från XR-området kan sannolikt vara en viktig faktor för förklaring till den upprepade utfästelsen i kvartalsrapporterna och rapportkonferenserna om att kassan ska räcka i Tobii. Det är även en uppenbar förklaring till att segmentet Integrations prognostiserades i Q3-rapporten 25 okt 2024 att under överskådlig tid gå med vinst trots att det stora FotoNaion-bidraget 2024 spås att falla mycket kraftigt 2025.
 
===================================================
 
Enligt PM 18 dec 2024 fick Tobii nya design wins avseende DMS via en japansk Tier 1 och har därmed 12 OEM-kunder jämfört med 9 innan (där några avser märken som säljs inom samma fordonstillverkar-koncern). Har man väl kommit in som DMS-leverantör hos en ny OEM så ökar sannolikheten att man får nya design wins där. Så denna nyhet bör inte underskattas. Antalet tillkommande fordonsmodeller var ca 30 motsvarande framtida sammanlagda ökande intäkter på omkring 60  Mkr per år under ca 6-7 år (antaget försiktigtvis i genomsnitt ca 2 Mkr i intäkter per modell och år i snitt eller 40 000 fordon per år och 50 kr per bil oaktat NRE) uppskattningsvis och därtill med framtida potential för fler design wins som vanligt när en DMS-leverantör kommit in hos OEM.
 
Citat ur PM:et : "Dessa design wins kommer genom ett befintligt partnerskap mellan Tobii och en global Japan-baserad Tier 1-leverantör inom fordonsindustrin, med vilken Tobii har en långvarig relation och en etablerad historik. De nya OEM:erna, däribland en stor global OEM, kommer att använda Tobiis DMS-lösningar i sina fordon."
 
En av de nya kunderna var alltså en stor global OEM, sannolikt personbiltillverkare och i så fall potentiellt jätten Toyota (vilket vore en fjäder i hatten !) som lär vilja ha flera DMS-leverantörer. Eventuellt har Smart Eye design wins hos Toyota sedan hösten 2023, tolkat från ett "entusiastiskt" PM då. Den Tier 1 som det refereras till i Tobiis PM tyder på japanska Denso (med viss anknytning till Toyota).som förre Autosense-ägaren Xperi enligt PM har samarbetat med redan för flera år sedan i linje med Tobiis PM:s formulering. Autosense första design win som erhölls med produktionsstart 2019 avseende japansk OEM med kommersiella fordon kan f ö ha varit ett Toyotaägt märke/OEM enligt tidigare bedömning. 
Licensintäkter från DMS-programvara har bruttomarginal nära 100 % så denna nyhet borde ge ökad resultatbidrag-potential på åtminstone ca 55 Mkr 2028 och flera år till vilket är omkring 15 % av denna analys nuvarande koncernresultat-prognos 2028 vilken f ö grovt sett är i linje med Tobiis mål m a p rörelsemarginalen.
 
 
===================================================
 
 
Enligt PM 11 dec 2024 med kallelse till extra bolagsstämma 10 jan 2025 ämnar Tobii införa ett investeringsprogram där styrelseledamöter och alla anställda kan avstå sin en del eller all ersättning och få nyemitterade aktier i Tobii istället. Det borde kunna bli betydande löpande positiva tillskott, kanske någonstans i intervallet 30-100 Mkr till Tobiis kassaflöde fr o m feb 2025 t o m jan 2026 om tillräckligt många deltager i detta, vilket jag anser att de bör göra om de förstår hur köpvärt Tobii är som i nuläget har en extremt stor "företrädesemissions-rabatt" inbakad i aktiekursen vars grund  på sikt skulle kunna minska kraftigt bl a just tack vare detta investeringsprogram om det utnyttjas i stor utsträckning och därmed minska risken i marknadens ögon för en ny företrädesemission. Deltagandet har en reducerad risk inbyggd eftersom de får 15 % extra nyemitterade aktier "gratis" motsvarande ca 13 % kursrabatt på alla aktier de förvärvar på detta sätt, med avstämningskurser i efterhand till avståendet under 2 avstämningsperioder efter Q2-rapporten i juli 2025 och Q4-rapporten 2025 i feb 2026. Det kan ge en kurshöjande effekt redan i H1 2025 tack vare minskade kostnader i t ex Q1-rapporten i maj. Sparperioderna är feb -juli 2025 och aug 2025 - jan 2026.
Förre VD Henrik Eskilsson ska återkomma i styrelsen och två andra lämnar densamma, vilket jag också bedömer är gynnsamt.
Detta PM bedömer jag i stora drag kan sägas neutralisera den negativa "impulsen" från att CFO avgår enligt PM 9 dec.
 
Pimax nya VR-headset Pimax Crystal Super bör kunna ha Tobiis eyetracking att döma av XR Todays artikel. Pimax tidigare headset Pimax Crystal har i vart fall Tobiis eyetracking integrerat.
"The good news is that you get inside-out and eye tracking included." https://www.xrtoday.com/virtual-reality/pimax-crystal-super-everything-we-know-so-far /

Perplexity AI påstår också det : "The Pimax Crystal Super is scheduled to be launched in the first quarter of 2025. It will be available for shipping starting in this period, and pre-orders are currently open159. Yes, the Pimax Crystal Super does feature Tobii's eye-tracking technology. This technology includes features such as dynamic foveated rendering, automatic IPD adjustment, and the ability to track the user's eye movements for enhanced social presence and gaming experiences"
 
============================================================
 
Enligt PM 20 nov 2024 har Tobii avyttrat vissa forsknings- och utvecklingsaktiviteter, inklusive tillgångar relaterade till chip-nivå hårdvara, firmware och bildbehandlingsteknik, till de tidigare grundarna av FotoNation. Som ersättning för avyttringen innehar Tobii en minoritetsandel på 19,9 procent i det nya bolaget. Avyttringen kommer att resultera i en total minskning av ca 35 anställda. Detta är helt i enlighet med Tobiis strategi numera att maximera värdet av sina investeringar och samtidigt minska kostnaderna. En bedömt rimlig uppskattning är att årskostnaderna därför, allt annat lika, kommer minska med åtminstone 25-30 Mkr inkl att även vissa konsultkostnader som hör till denna verksamhet faller bort fr o m Q2 2025. Liksom minskningen med 53 Mkr i Q3 på operativa kostnader och investeringar är detta ett tydligt tecken på att Tobii är på god väg i genomförandet av det rekordstora sparprogrammet på över 200 Mkr i minskat OPEX (minus av- och nedskrivningar) + CAPEX. Observera att de guidade betydande intäkterna från FotoNations ej Autosense-relaterade verksamhet ändå förblir intakta !
 
 
 
 
=========================================================================================
 
Ett nytt XR-headset är på gång en enligt tech-nyhet 25 mars 2025 och liksom Tobiis design win i ett XR-headset hos OEM-kunden Play For Dream i januari enligt PM:et 15 jan  gäller det ett kinesiskt bolag Vivo, som verkar uppges ha "kopierat" Apple Vision Pro.
 
Det är inte alls osannolikt att Tobii även i detta fall har sin eyetracking integrerad eftersom höga prestanda inkl Tobiis specialitet foveated rendering passar i princip ihop med Qualcomms Snapdragon processor XR2+ Gen 2 där ju Tobiis ingår i motsvarande utvecklingsplattform från Qualcomm vilken snabbar upp hela processen till att nå marknaden, jämfört med att utveckla allt själv.
Apple-headsetet har ju eyetrackning så om det är ett nära plagiat lär ju eyetracking ingå även i detta headset.
Qualcomm är associerat med det nya Android XR-OS:et, enligt en blogg tidigare med just den processorn.
 
roadtovr 25 mars : 
 
"As Vivo’s first XR device, it’s possible the company may attempt the same feat with Google’s upcoming Android XR OS, which is being launched with Samsung’s upcoming mixed reality, ‘Project Moohan’, which is said to release sometime this year, although that’s pure speculation for now."
 
Ur Qualcomms blogg  12 dec 2024:
 
 "This collaboration marks the next step forward in scaling the XR ecosystem. Along with the release of the Android XR preview, Samsung announced Project Moohan – the first headset to support Android XR powered by the Snapdragon XR2+ Gen 2 platform. This mixed reality device features state-of-the-art displays, support for hand, eye and voice input and was designed to be comfortable with balanced weight distribution."
 
 
 
 
Så det skulle inte förvåna om kinesesiska OEM vill vara tidiga igen, och därför utnyttjar ovan nämnda utvecklingsplattform för XR-headset och i förlängningen s a s Tobiis eyetracking som Play For Dream enligt ovan om det gäller Snapdragon-processorn XR2+ Gen 2.
 
"Smartphone Giant Vivo Announces ‘Vision’ MR Headset, Copying Apple’s Name & Design"
 
 
 Vidare ur roadtovr-artikeln  idag : 
 
"This marks a growing trend of look-alike Vision Pros arriving from Chinese manufacturers, with the first notable arriving from Play for Dream; its MR headset not only stole the show at CES 2025 earlier this year, but also garnered high praise from former Quest engineer Amanda Watson, who called it “absolutely the best all around HMD demo I saw on the floor today.”"
 
Det är det headset som Tobii HAR FÅTT design win i redan, enligt nyhet 8 jan och enligt Tobiis PM en vecka senare !
God indirekt PR för Tobiis eyetracking kan man tolka det som ..
.
Liksom i Tobiis eget PM 15 jan :
 
"Play For Dreams MR-headset förväntas finnas till försäljning i USA och Kina under mars 2025. Lanseringsdatum för Europa är ännu inte bestämt. Luke Zong, VD för Play For Dream, är entusiastisk kring samarbetet:
 
“Tobiis banbrytande eyetracking-teknologi levererar enastående precision för användarna och driver utvecklingen av smartare och effektivare verktyg som öppnar nya möjligheter inom utbildning, hälsa och forskning.”
 
======================================================================================
 
Sony/Siemens   XR-headset SRH-S1
 
En XR-trigger i Tobii Integrations är eyetracking i Sonys och Siemens nya VR/MR-headset SRH-S1 med Qualcomms Snapdragon processor XR2+ Gen 2 chipset dit Tobii har levererat sin eyetracking till utvecklingsplattformen se PM:et 8 jan 2024 länkat nedan. Det kommer sannolikt lanseras i mars eller april 2025 och förbeställningar har kunnat ske sedan slutet av januari. Integrationen av eyetracking redan i utvecklingsplattformen är gjord bl a för att snabba på en OEMs "time to market" av dess tillverkade XR-headset (se t ex citatet nedan från Qualcomms PM 4 jan 2024). Play For Dreams XR-headset blev färdigt ungefär samtidigt som SRH-S1 med Tobiis eyetracking, Det är även Tobiis eyetracking i Sonys VR-headset  PSVR2 från 2023. Även Siemens har utnyttjat Tobiis eyetracking tidigare,
 
Stora insynsköp gjordes efter Q4 rapporten 2023 i feb 2024 t o m så länge de fick en månad innan Q1-rapporten 2024 i maj. Projektet var känt då som sådant. Bl a dessa faktorer således inkl Tobiis samarbete med Qualcomm i Snapdragon processor XR2+ Gen 2 chipset gör att jag utgår från att det är Tobiis eyetracking även i detta headset från Sony. Lanseringen ska ske i feb 2025. Ett PM från Tobii brukar vid design win dock villkoras av att de får tillstånd av OEM, dvs Sony, att offentliggöra Tobiis medverkan. 
 
 
 
Redan 9 jan 2024 påstod en svensk sajt att det är Tobiis eyetracking i ett nytt Sony-headset som uppenbart är det som är aktuellt nu att lanseras sannolikt i mars eller april 2025.  https://www.gamereactor.se/sony-har-precis-utannonserat-ett-nytt-vr-headset-1285693
 
 Tobiis svar 1 april 2025 om detta XR-headset SRH-S1 :
 
" Tobiis teknologi möjliggörs via Qualcomms utvecklingsplattform med Snapdragon XR2+ Gen 2 chipset. Användarna av denna plattform kan välja att integrera Tobiis eyetracking-teknologi alternativt välja annan leverantör av eyetracking. Gällande Sony/Siemens XR-headset SRH-S1 är det upp till tillverkarna av denna produkt att kommunicera vilken partner/teknologi de använt för denna specifika lösning."
 
Så marknaden får vänta tills det klarnar huruvida Tobiis eyetracking ingår. Min bedömning är fortfarande att det är mest sannolikt.
 
Observera att samarbetspartnern Tobii omnämndes redan i Qualcomms eget PM 4 jan 2024 :
 
"Separately, to help accelerate time to market for OEMs, Qualcomm Technologies also unveiled a new MR & VR reference design developed by Goertek and features eye tracking technology from Tobii. This reference design supports both 3K per eye (Snapdragon XR2 Gen 2) and 4K per eye (Snapdragon XR2+ Gen 2) configurations."

 

 
=============================================================================================== 
 

Qualcomm/Google/Samsungs kommande XR-headset "Project Moohan"

Det finns ett andra XR-projekt på gång med eyetracking och liksom i Sony/Siemens-fallet gäller det med Snapdragon processor XR2+ Gen 2 som således ingår i den utvecklingsplattform som Tobiis eyetracking är i integrerad i enligt PM:et 8 jan 2024. Det gäller i detta fall ett samarbetsprojekt mellan Qualcomm, Google och Samsung om ett MR-headset (Project Moohan)  avsett främst för proffsmarknaden att konkurrera med Apple Vision Pro. Även detta projekt var känt när de stora insyns- och grundarköpen gjordes feb-april 2024.

OpenAI:s CHATGPT4 i mars 2025 har gett en användare en kalkyl som skulle innebära att om Tobiis eyetracking ingår, vilket jag bedömer att det gör, skulle intäkterna det första året från detta headset kunna bli 100 till 600 Mkr vilket vore fantastiskt bra om det skulle bli verklighet. Kalkylen bygger på 1 - 3 miljoner headset utgående från Meta Quest och PSVR2 och 100 - 200 kr i intäkt per headset.

 

 ============================================================================================================
 
Många insynspersoner inkl VD, CFO, Autosensechefen och förre VD (styrelsemedlem fram till 23 maj 2024 och medgrundare) ökade sina aktieinnehav innan företrädesemissionen på snittkurser mellan 3.27 och 4.15 kr dvs korrigerat för deras fulltecknande i emissionen i mars 2024 för de nyligen köpta aktierna. De två övriga grundarna hade i nov-dec 2023 ökat på ca 4.47-4.70 kr korrigerat för deras senare fulltecknande i emissionen i mars 2024 år avseende de köpta aktierna. Därtill har de tre grundarna ökat kraftigt på kurser ganska nära bottennivåerna i mars-maj 2024. Alla ovanstående har dessutom tecknat fullt i företrädesemissionen för de sedan före nov 2023 innehavda aktierna i Tobii. 
Totalt under nov 2023 t o m maj 2024 har insyns- och grundarköpen uppgått till minst omkring 80 Mkr, vilket är unikt mycket för Tobii.
 
 
Det finns samordningsfördelar mellan Tobiis egenutvecklade DMS/OMS/Interior Sensing-verksamhet (som inleddes 2019) och det köpta FotoNations dito (som inleddes 2017) i Autosense, vilket också bl a väntas sänka kostnaderna, allt annat lika, vilket delvis har realiserats under 204. Det uppges även finnas skalbarhetssynergi och intäktspotential i andra segment. 
Antalet fast anställda i Tobii har under loppet av 2024 minskat med ca 25 % eller omkring 200  till omkring 600, men räknat från toppen i feb 2024 och inkl konsulter är minskningen omkring 300 personer.
 
De befintliga "gamla" segmenten i Tobii är det normalt mer måttligt långsiktigt växande Products & Solutions som ahde en djup svacka i organisk tillväxt 2024 med bl a eyetracking hård- och mjukvara till många företags- och forskningskunder samt en eyetracker till gamers, och det mer potentialrika Integrations där licensavtalet om mjukvara för eyetracking i Sonys VR-headset PSVR2 är det hittills största och där licensintäkterna eventuellt kan ge ett litet resultatbidrag 2025, efter bortfall 2023-2024 pga att Tobii fick ett högt belopp, ca 80 Mkr, för förutbetalda licenser redan under 2022 och att Sonys motsvarande försäljning efter lanseringen av headsetet 2023 och 2024 inte var tillräckligt stor för att ge Tobii ytterligare signifikanta licensintäkter. Dessa två stora segment gick  tillsammans med en mycket bra 2024, vilket delvis beror på kostnadssänkningen och det kommer sannolikt visa sig i resultatutvecklingen även under 2025 efter ännu större kostnadsreduktion då.
 
 
Segmentet Autosense :
Eyetracking-marknaden, där Tobii historiskt har varit marknadsetta under många år, väntas enligt flera olika marknadsanalyser växa årligen med storleksordningen 30 % i genomsnitt t o m 2030, där mjukvara för eyetracking-baserade förarövervakningssystem, Driver Monitoring Systems (DMS), följt av mjukvara för Occupant Monitoring Systems (OMS) f n växae ännu snabbare ett antal år. Tillsammans benämns de Interior Sensing. Även CMS som står för Cabin Monitoring Systems används ibland, t ex av Smart Eye, som i stort sett synonymt med OMS. Snabbtillväxten för DMS-mjukvara för eyetracking beror främst på att DMS av trafiksäkerhetsskäl ska bli obligatoriskt i EU fr o m 7 juli 2026 då DMS-marknaden i EU därför "exploderar". Men redan fr o m 7 juli 2024 blev det obligatoriskt i EU med DMS i nya bilmodeller typgodkända efter det datumet. Marknaden för OMS väntas också växa mycket snabbt men från en mycket lägre nivå nu och är inte lagreglerad i EU. USA lär vara på gång med lagstiftning efter EU kanske med extra gynnsam effekt för OMS-marknaden i det fallet enligt vissa indikationer, och man räknar med att Kina och Japan följer efter avseende DMS.
 
 
Världsmarknaden för DMS väntas omfatta ca 22 miljoner bilar 2026 och 27 miljoner 2027 enligt en prognos som Smart Eye presenterade i nov 2024. Syftet med DMS är att minska trafikolyckorna och dödsfallen i trafiken i enlighet med EUs uppsatta mål.
 
Tobiis nya segment Autosense har hittills design wins på över 150+ modeller hos 12 fordonstillverkare (OEM/bilmärken) , varav 5  OEM är tillverkare av kommersiella fordon och 4 OEM personbilar (varav 2 OEM i samma tyska koncern). De 3 senaste OEM-kunderna och hur många fordonsmodeller med design wins som tillkommer med dem är inte specificerat ännu, men minst 1 av dem lär vara en stor global personbilstillverkare. Autosense  har design wins hos ett antal kända OEM:er och Tier 1-underleverantörer inkl Bosch. Hela 5 st nya OEM-kunder har Autosense fått "organiskt" under april-dec 2024 dvs sedan Tobii övertog FotoNation/Autosense 31 jan 2024. 
 
Över 50 av dessa modeller gäller enbart DMS, över 20 modeller gäller enbart OMS och över 50 modeller gäller OMS/DMS i en kombinerad en-kameralösning. Autosense DMS kom i biltillverkares produktion fr o m 2019 och OMS fr o m 2021. Deras OMS var då världens första och enligt ett PM om lanseringen från dåvarande ägaren Xperi är deras OMS dedikerat till att rädda livet på fordonspassagerare och förare och att förbättra upplevelsen i kabinen. Det är effektivt även om passagerare är maskerade, och inkluderar barnstolsdetektering, barnnärvarodetektering, passagerardetektering, känsloretektering och passagerarautentisering.
Autosense DMS/OMS- teknologi har fått flera utmärkelser de senaste åren : 2022 American Business Awards Stevie Winner, 2022 AI Excellence Award, 2021 AutoSens Gold Award, 2020 Top Safety pick in the CLEPA Innovation Award, 2020 ‘Overall AutoTech Solution of the Year’ in the AutoTech Breakthrough Awards.
 
En stor japansk tillverkare av kommersiella fordon (här betecknad K1) (DMS, produktionsstart 2019) och premiumbilar i en stor tysk bilkoncern (betecknad P1 för personbilar) (OMS, produktionsstart 2021) är f n i produktion som medför licensintäkter. 
Autosense har design wins avseende DMS erhållna 2021 med stora volymer med en stor tysk premiumtillverkare av bilar (P1, troligen BMW), en stor koreansk biltillverkare (P2) och en stor japansk biltillverkare (P3) vilka är planerade att tas i produktion under 2025 och 2026.
2025 väntas också Tobiis redan i april 2023 erhållna första "egna" design wins avseende DMS som Tier 2-leverantör till världens största Tier 1 (Bosch) avseende 25 modeller hos en europeisk tillverkare av kommersiella fordon (K2) gå i produktion. Tobii Autosense fick 6 nya design wins avseende DMS hos en ledande europeisk tillverkare av kommersiella fordon (K3) i april 2024 och då som Tier 2-leverantör till en Tier 1-partner med produktionsstart redan 2025. I maj 2024 erhölls utökade design wins, omkring 10 st bilmodeller, avseende OMS hos en ny europeisk OEM/varumärke (troligen MINI) som också ingår i den tyska bilkoncern (P1) till vilken Tobii Autosense OMS har levererats tidigare till en annan OEM i koncernen sedan 2021 enligt ovan. Produktionsstart är även för dessa modeller planerad till redan 2025.
Den fjärde (K4) och femte OEM (K5) avseende kommersiella fordon där Autosense har design wins inom DMS saknas ännu mer detaljerad information om i denna analys. I dec 2024 fick Autosens design wins i ytterligare ca 30 fordonsmodeller hos 3 nya OEM.
 
Fr o m 2025 kommer en-kameralösningen för DMS/OMS i produktion, förkortat SCD0 (singlecamera DMS + OMS) hos en tysk premiumbiltillverkare (ingående i  P1) och fr o m 2026 hos den koreanska OEM ( P2) vilken ger biltillverkaren en relativt låg kostnad för hårdvara och installation och därför relativt höga licensintäkter per bil till Autosense för mjukvaran, sannolikt betydligt över dubbla intäkten jämfört med enbart DMS-mjukvara utgående från Tobiis guidning. 
Det är över 50 bilmodeller som ska ha denna en-kameralösning vilket starkt bidrar till den väntade initierade rakettillväxten i Autosense 2025 och fortsatt 2026.  Den koreanska OEM (P2) kommer även ha två-kameralösning för DMS och OMS i en del bilmodeller, och Tobii agerar som Tier 2 i detta fall då sannolikt Garmin är Tier 1 utgående från ett Linkedin-inlägg från Tobii i jan 2025. Till den tyska OEM (ingående i P1) kommer Autosense vara direkt leverantör, Tier 1, avseende mjukvaran för DMS/OMS. Autosense agerade som Tier 1 redan 2021 avseende mjukvara för OMS sannolikt till samma tyska OEM ( ingående i P1). Allt annat lika bör sådan direktleverans utan mellanled öka potentialen för lönsamheten både hos DMS/OMS-leverantören och OEM.
 
Autosense har hittills per Q4 2024 över 600 000 bilar i trafik med deras DMS eller OMS, varav något fler inom OMS. Antalet kan väntas passera 1 miljon någon gång under 2025 då bilproduktionen tar rejäl fart i många nya modeller med Autosense DMS, OMS och kombinerad DMS/OMS. Smart Eye passerade  f ö 1 miljon bilar hösten 2022 men med ett avsevärt högre bolagsvärde än Tobii nu.
 
Tillsammans svarar Autosense 12 OEM-kunder f n för uppskattningsvis 20 % av världens bilproduktion.
Totalt i världen har sannolikt design wins i storleksordningen 700 - 800 fordonsmodeller inom DMS/OMS/Interior Sensing delats ut varav Smart Eye, Seeing Machines och Tobii Autosense står för en mycket stor majoritet uppskattningsvis 80-90 % .
 
Intäkt per bil för en-kameralösningen avseende kombinerad DMS/OMS guidas att vara betydligt högre än för enbart DMS, sannolikt betydligt över 2 ggr så hög eftersom besparingen avseende hårdvarukostnaden och integrationskostnaden för kunden/OEM är mycket stor i detta fall.  2024 kan man uppskatta att licensintäkterna var storleksordningen 71 kr per fordon i genomsnitt för antingen DMS eller OMS dvs separat. Det är ett ganska högt värde i genomsnittlig licensintäkt men kan eventuellt förklaras av att OMS drar upp snittet något liksom att det gäller enbart premiumbilar och kommersiella fordon.
Autosense design wins, beräknade på motsvarande sätt som Smart Eye gör, dvs framräknat som uppskattade antal producerade bilar per modell ggr vägd genomsnittlig intäkt per bil, kan antas motsvara intäkter på 4-4.5 miljarder kr bl a utgående från att en-kameralösningen för kombinerad DMS/OMS antas här ge omkring 200 kr i liccensintäkt per bil.
Omsättningsrognoserna i analysen är sannolikt mer än väl täckta av befintliga design wins. Det exakt utfallet i licensintäkter från alla 150+ fordonsmodeller påverkas även t ex av den underliggande bilförsäljningen i världen för de befintliga OEM-kunderna som kan variera med konjunkturen.
 
För Tobiis prognos om break-even på kassaflödet 2026 i Autosense bör befintliga design wins räcka mer än väl liksom omsättningsprognosen 2028.
 
Efter att en DMS-leverantör har erhållit design wins på en viss bilplattform hos en biltillverkare ligger det nära tillhands att samma leverantör även får leverera DMS-mjukvara, och/eller OMS-mjukvara, till andra nya bilmodeller på samma plattform, bl a av kostnadsskäl. De största biltillverkarna kan dessutom ibland vilja ha flera olika leverantörer, vilka mest sannolikt i de flesta fall kan väntas väljas ur de tre största Smart Eye, Seeing Machines och Tobii Autosense.
 
Tobii Autosense kan väntas vara minst 3:a på DMS/OMS-marknaden 2028 efter nuvarande klara, och 2028 fortfarande förmodade fortfarande, 1:an och 2:an Smart Eye och Seeing Machines. Design wins på denna marknad erhålls många, uppåt 10, år innan deras motsvarande licensintäkter har klingat av, eftersom man räknar med att en ny bilmodell i genomsnitt ofta tillverkas och säljs i 6-7 år, och tiden mellan design win och produktionsstart ibland kan vara upp till ca 3 år. Därför blir de framtida långsiktiga intäkterna och marknadsandelarna mindre osäkra och mer förutsägbara för de bolag som redan har etablerat sig på marknaden med många bilmodeller med design wins såsom Smart Eye, Seeing Machines och Tobii Autosense redan har gjort.
EU-obligatoriet på DMS fr o m 7 juli 2026 skapar dessutom ett mycket högt relativt förutsägbart "golv" med 100 % DMS-penetration i EU där marknaden för DMS-mjukvara då kan väntas uppgå till storleksordningen 1 miljard kr.
Därtill kommer OMS där Tobii Autosense i nuläget är marknadsetta både i design wins och produktion. En-kameralösningen för kombinerad DMS+ OMS är för Tobii Autosense sannolikt den mest betydelsefulla delen värdemässigt i Autosense t o m åtminstone år 2030.
Dessutom väntas DMS-penetrationen i övriga världen successivt öka, men sannolikt något långsammare till 2026 än i EU, för att sedan enligt Smart Eyes bedömning nå nära 100 % i hela världen en tide efter 2030.
 
Segmenten Products & Solutions och Integrations :
XR-marknaden (med VR, AR och MR) som ingår i Tobiis segment Integrations målmarknader, väntas också växa mycket snabbt.  Det stora analyshuset IDC prognostiserade t ex i sept 2024 att antalet XR-headset stiger från 6.7 2024 till 22.9 miljoner 2028 motsvarande ca 36 % om året i genomsnitt men det finns förstås inga lag-krav som garanterat lyfter marknaden såsom är fallet i DMS.
 
Tobii har i en blogg från 4 sept 2024 beskrivit nyttan av att ha eyetracking i smarta glasögon. Någon dag senare stod det i en del techmedia det att Qualcomm/Google/Samsung utvecklar smarta glasögon med dessa processorer, och själva samarbetet mellan dessa tre stora bolag var känt tidigare men inte precis vad det gällde. Det vore en mycket stor positiv nyhet och kurstrigger om Tobiis eyetracking skulle ingå i smarta glasögon, speciellt om den är av massmarknadstyp då den i det nämnda fallet uppges knyta an till smartphonemarknadens ekosystem vilket är logiskt med Samsung som en av de tre samarbetspartnerna. Det är dock oklart om eyetracking ingår och projektet har försenats. Eyetracking-marknaden inom XR har således en fördel jämfört med DMS-marknaden genom att även den underliggande marknaden för headseten, till skillnaden från fordonsmarknaden, är en tillväxtmarknad. På XR-marknaden, till skillnad från DMS, är det å andra sidan hittills en betydande "in house"-utveckling av eyetracking som t ex i fallen Apple Vision Pro (genom uppköpta SensoMotoric Instruments) och Metas olika XR-headset och deras framtida potentiella smarta AR-glasögon-projekt Orion.

Tobiis eyetracking ingår i Qualcomms referensplattform med bl a 4K-skärmar (Snapdragon processor XR2+ Gen 2) för varje öga enligt PM 8 jan 2024 strax efter att Qualcomm kommuniserade ett stort samarbetsprojekt. Ur PM:et " I samarbete med Qualcomm Technologies, och deras kraftfulla System-on-Chip (SoC) lösning, kan vi presentera en banbrytande teknik för bättre bildkvalitet och renderingsprestanda, anpassat för morgondagens headsets inom XR".
Observera att samarbetspartnern Tobii omnämndes i Qualcomms eget PM 4 april 2024 :
"Separately, to help accelerate time to market for OEMs, Qualcomm Technologies also unveiled a new MR & VR reference design developed by Goertek and features eye tracking technology from Tobii. This reference design supports both 3K per eye (Snapdragon XR2 Gen 2) and 4K per eye (Snapdragon XR2+ Gen 2) configurations."
https://www.qualcomm.com/news/releases/2024/01/qualcomm-accelerates-new-wave-of-mixed-reality-experiences-with-
 
 
Det finns en  XR-trigger i Tobii Integrations genom Sonys och Siemens nya VR/MR-headset SRH-S1 och just med Qualcomms Snapdragon processor XR2+ Gen 2 chipset dit Tobii har levererat sin eyetracking till utvecklingsplattformen se PM:et 8 jan 2024, och enligt PM-t 15 jan 2025 till Play For Dreams nya lovordade XR-headset vilket har samma typ av Qualcomm-processor. 
 
Detsamma gäller en annan XR-trigger avseende ett MR-headset från Qualcomm, Google och Samsung (Project Moohan) för den kommersiella marknaden som kan konkurrera med Apple Vision Pro och sannolikt kommer lanseras 2025 och som enligt externa källor har samma typ av Qualcomm processor.
 
Tobii har förutom Sony-avtalet om PSVR2 design wins i produktion för VR-headsetet Pimax Crystal och således ett MR-headset från Play for dream alla inom konsumentmarknaden. Dessutom har Tobii design wins i produktion inom kommersiell VR för Pico Neo 3 Pro Eye, HP Reverb G2 Omnicept Edition och  HTC VIVE Pro Eye.
Sony sålde omkring 2 M headsets av PSVR2 2023-2024 enligt IDC. Tobii fick omkring 80 Mkr i förskottsbetalade licenser 2022, avseende Sonys försäljning fr o m lanseringen 2023. Om licensintäkten är ca 40 kr per headset vilket ligger i linje med guidningen tidigare, skulle det betyda att förskottsbetalningen gällde omkring 2 M headsets. Därför kan förskottslicenserna vara "avbetade" i nuläget.  Det kan i så fall finnas en potential för gissningsvis några  tiotal Mkr i licensintäkter 2025 från PSVR2.
  
Tobiis övriga 4 områden, som tillhör segmenten Products & Solutions och Integrations, dvs Gaming, Healthcare, Education and training och Behavioral studies and research representerar alla marknader som var och en har en långsiktig miljardpotential enligt bolaget självt, men det är långt från hög uthållig tillväxt de senaste åren. Products & Solutions är det segment i Tobii som åtminstone t o m 2024 har haft störst årlig försäljning med tusentals kunder i universitet, forskningsorganisationer, marknadsundersökare m fl. Segmentet har högst andel hårdvaror och därför lägst bruttomarginal.
 
Segmentet Integrations lanserade 20 juni 2024 Tobii Nexus, en för första gången helt mjukvarubaserad integrationsplattform för eyetracking i alla olika typer av enheter som har webbkamera, vilken sannolikt innebär en mycket stor försäljningspotential då den t ex förenklar för integrationskunderna jämfört med hårdvara och sänker tröskeln för kunderna att integrera eyetracking. För Tobii innebär det att andelen mjukvaruförsäljning ökar ytterligare vilken har bruttomarginal nära 100 %, liksom hela det nya segmentet Autosense. Tidigare har integrationsplattformarna enbart utgjorts av plug-and-play USB-enheter, system-on-chip, eller som specialkomponenter. I vissa tillämpningar kommer hårdvarubaserade plattformar fortfarande vara lämpligast.
Tobii Nexus eyetracking kan även köras effektivare på neurala nätverk med AI-algoritmer.
 
På kort sikt har Tobii ett fokus på lönsamhet i de två stora segmenten Products & Solutions och Integrations vilka visade ett positivt EBIT-utfall med 89 Mkr 2024 inkl engångskostnader på 14 Mkr.
 
Tobii hade på kurs ca 2.55 kr 3 feb 2025 ett börsvärde på ca 0.60 miljarder kr och ett p/s-tal på ca 0.63 avseende 2025 års omsättningsprognos enligt denna analys. Lägger man till 0.4 miljarder kr för sämre nettokassa jämfört med 31 dec 2018 dvs för 6 år sedan fås ca 1.0 miljarder kr i justerat jämförande börsvärde nu och p/s-tal drygt 1.  Börsvärdet den gången efter Q4-rapporten 2018 var drygt 3.5 miljarder kr och p/s-talet ca 2.7, dvs i runda tal värderades Tobii 3 ggr högre för 6 år sedan mätt på detta sätt. Den gången var Tobiis struktur dessutom väldigt lik den nuvarande med 2 delar (Dynavox och Pro) som visade ett rörelseresultat på tillsammans ca 114 Mkr 2018 dvs något mer än Products & Solutions + Integrations ca 89 Mkr 2024. Den 3:e delen Tech visade å andra sidan 2018 en enormt stor förlust på ca 305 Mkr dvs t o m långt sämre än Autosense 2024.
Det är fundamentalt sett en orimligt överdriven värderingsskillnad med tanke på framtidsutsikterna då och nu. Tobii Autosense har dessutom betydligt säkrare långsiktiga tillväxtförutsättningar 2025 och framåt än Tech hade 2019, eftersom Autosense kommer delvis "EU-lag-garanterat" kunna raketväxa de närmaste åren till 2026-2028 med redan erhållna design wins avseende över 150 fordonsmodeller. Tobiis egna omsättningsprognoser för Autosense mellan 2024 och 2028 innebär minst ca 78 % årlig omsättningstillväxt i genomsnitt och efter många nya design wins under 2024 och 5 nya OEM-kunder sedan prognosen lades ser det mycket ljust ut för Autosense.
 
 
KALKYLER AVSEENDE TOBIIS HELÅRSRESULTAT 2025 - 2028 PÅ EBIT-NIVÅ :
 
 
2025 med antaget främst ökade XR-intäkter för NRE och licensintäkter efter design wins inom segmentet Integrations men kronförstärkning och fallande bidrag från FotoNations bildbehandlingsrelaterade verksamhet dvs dess ej Autosense-relaterade delar, uppskattas omsättningen i segmenten Products & Solutions och Integrations tillsammans minska något till ca 800 Mkr.
Autosense omsättning antas fortsätta raketväxa till ca 100 Mkr efter omsättningslyftet Q4 2024 tack vare sedan Q4 2024 ökande NRE, inför att ett mycket stort antal bilmodeller/design wins väntas gå i produktion 2025 inkl en-kameralösningen för kombinerad DMS/OMS vilket därefter medför snabbt öknde licensintäkter per bil vilka har nära 100 % bruttomarginal.
Licensintäkternas storlek i Autosense under kalenderåret 2025 är dock känsliga för precis när under året de många tillkommande fordonmodellernas produktion startas och deras volymer och allt i viktat genomsnitt. Detta medför dessbättre sedan ett kraftigt ökande bidrag till omsättningen i Autosense 2026 pga överhänget vid först då antagen full produktionsvolym i stort sett hela året för även de fordonsmodeller som tillkom i produktion 2025, även om de likaledes många tillkommande modellerna 2026 även medför ett motsvarande överhäng 2027 i omsättningen. Den allmänna bilförsäljningen i främst EU påverkar också utfallet.
Omsättningsprognosen i koncernen 2025 blir då ca 900 Mkr. 
Underliggande OPEX var i segmenten Products & Solutions + Integrations tillsammans ca 109  Mkr i Q4 2024 och antas efter sparprogrammet, löneökningar m m bli ca 450 Mkr under 2025. Kostnader för sålda varor antas öka något till ca 180 Mkr och kostnaderna totalt därför bli ca 640 Mkr i dessa två segment ihop.
Prognosen för Products & Solutions + Integrations ihop blir ett rörelseresultat som därför ökar till ca (800 - 640) Mkr = ca 160 Mkr.
Underliggande OPEX i Autosense var ca 56 Mkr i Q4 och antas bli ca 240 Mkr i Autosense 2025 efter planenenligt ökade (ej kassapåverkande) avskrivningar.
De totala kostnaderna i koncernen blir då 880 Mkr 2025.
Med 100 Mkr i intäkter och 240 Mkr i kostnader i Autosense dvs ett rörelseresultat på minus 140 Mkr är det i linje med Tobiis guidade finansieringsbehov 1/3 av nyemissionsbeloppet netto, dvs ca 89 Mkr, när man beaktar att de ökade avskrivningarna påverkar resultatet men inte kassaflödet.  
Prognosen för rörelseresultatet i koncernen 2025  blir då ca (900- 880) Mkr =  ca +20 Mkr jämfört med minus 107 Mkr 2024 inkl engångskostnader på 34 Mkr. 
Den prognostiserade mycket stora resultatförbättringen 2025 är i huvudsak orsakad av Autosense väntade rakettillväxt och den kommunicerade successivt avsevärt lägre nivån på operativa kostnader (OPEX) i koncernen med full effekt tidigast fr o m Q2-Q3 2025 jämfört med nivån Q2 2024.
 

2026 med  pga antaget helt bortfallande av resterande FotoNation-bidrag uppskattas att segmenten Products & Solutions + Integrations omsättningsbidrag tillsammans öka bara något ca 840 Mkr. Autosense från FotoNation väntas efter fortsatt rakettillväxt bidra med omsättning 210 Mkr. Omsättningsprognosen i koncernen 2026 blir då ca 1050 Mkr.
De totala kostnaderna i Products & Solutions + Integrations antas öka till ca 700 Mkr, och i Autosense till ca 250 Mkr dvs totalt bli ca 950 Mkr. 
Prognosen för rörelseresultatet 2026  blir då ca (1050 - 950) Mkr = + ca 100  Mkr. Det motsvarar en rörelsemarginal på ca 10 % lika med Tobiis mål ca 10 % som dock ursprungligen lades långt innan det rekordstora sparprogrammet presenterat i juli 2024.  

2027 med antagen tillväxt 10 % i segmenten Products & Solutions + Integrations blir deras prognostiserade omsättningsbidrag ca 924 Mkr. Autosense väntas efter fortsatt rakettillväxt bidra med 375 Mkr i omsättning.
Omsättningsprognosen i koncernen 2027 blir då 1299 Mkr. Kostnaderna inkl Autosense (ca 275 Mkr)  antas öka 10 % till ca 1045 Mkr.
Prognosen för rörelseresultatet  2027  blir då att det ökar till ca (1299 - 1045) Mkr = ca 254 Mkr. 

2028 med fortsatt antagen tillväxt 10 % segmenten Products & Solutions + Integrations blir deras omsättningsbidrag tillsammans ca 1016 Mkr. Autosense antas efter ca 33 % tillväxt bidra med ca 500 Mkr i omsättning i linje med Tobiis ursprungliga guidning i dec 2023, vilken numera går att relativt enkelt göra trovärdig utgående från främst en-kameralösningen för kombinerad DMS/OMS i 50+ bilmodeller och de 5 nya OEM-kunderna som tillkom organiskt under 2024. 
Omsättningsprognosen i koncernen blir då ca 1516 Mkr. 
Kostnaderna antas öka 10 % till ca 1150 Mkr, varav Products & Solutions + Integrations ca 847 Mkr och Autosense ca 303 Mkr .
Prognosen för rörelseresultatet 2028  blir då ca (1516 -1150) Mkr = ca +366 Mkr. Det motsvarar en rörelsemarginal på ca 24 %, dvs en bit över Tobiis mål på ca 20 %, vilket dock först kommunicerades i dec 2023 innan antalet OEM-kunder i Autosense hade ökat från 7 till 12 och innan det rekordstora sparprogrammet kommunicerades i juli 2024.
Autosense skulle svara för ca 197 Mkr, av rörelseresultatet 2028  med mycket hög väntad rörelsemarginal tack vare hög försäljningsvolym relativt OPEX och väldigt hög bruttomarginal för DMS/OMS mjukvara på nära 100 %.
Products & Solutions + Integrations rörelseresultat skulle bli 169 Mkr 2028.
 
Finansnettot 2028 antas enbart utgöras av räntekostnaden på lånet motsvarande ca 25 Mkr med dollarkurs drygt 10 kr.
  
Köpeskillingen ca 45 MUSD (och ränta 8 % på ca 30 MUSD under åren 2027-2029) för FotoNation behöver inte börja betalas förrän fr o m 2027 och t o m 2031 + en eventuell tilläggsköpeskilling 2031, kanske omkring 19 MUSD enligt Tobii om Autosense når vissa "volym- och implementeringsmål". Under denna period blir kassaflödet efter investeringar tillräckligt högt för att betala köpeskillingen.
 
 
Riktkurs-beräkning :
 
P&S+ Integrations sammanlagda rörelseresultprognos 160 Mkr 2025 ger med antaget ökat aktieantal till 260 M efter personalens och styrelsens investeringsprogram med byte ersättning mot nya aktier, schablonskatt 20.6 % och ett bedömt rimligt p/e-tal 15 ett värde på 7.33 kr per aktie.
Autosense rörelseresultat 2028 ca 197 Mkr ligger i linje med Tobiis över ett år gamla omsättningsprognos ca 500 Mkr (men varefter antalet OEM-kunder har ökat från 7 till 12). Med ett bedömt rimligt p/e-tal 15 blir Autosense värde 2028 ca 9.02 kr per aktie, och med 15 % avkastningskrav nutidsdiskonterat till ca 5.93 kr per aktie år 2025, antaget ca 260 M aktier.
Tobiis omsättningstillgångar exkl varulagret minus alla skulder var proforma ca minus 3.14 kr per aktie 31 dec 2024 antaget 260 M aktier.
Summerat blir riktkursen ca (7.33 + 5.93 - 3.14) kr = ca 10.12 kr.
 
Riktkursen för Tobii 2025 blir därför avrundad till 10 kr.
 
 
Några risker som skulle kunna försämra kursutvecklingen relativt analysens prognoser :
 
Risker i förhållande till denna analys är långsiktigt alltför höga tullar i världen och om Tobii mot förmodan inte lyckas fullfölja den stora planerade reduktionen av kassaflödespåverkande operativa kostnader och investeringar till mitten av år 2025 och om inte fortsatt god kostnadskontroll råder därefter, men det hittills mycket framgångsrika genomförandet av sparprogrammet i Q3 och Q4 2024 motsäger det senare liksom den enormt stora minskningen av anstalet anställda och konsulter med omkring 300 st eller över 30 % sedan toppnivån Q1 2024. En sådan extremt stor minskning skulle kunna motsvara upp till omkring 300 Mkr i förbättrat kassaflöde i årstakt, allt annat lika, så Tobii kan sannolikt åtminstone delvis självt styra över vägen till positivt kassaflöde genom att t ex anpassa investeringars storlek, i linje med det officiella målet ÖVER 200 Mkr i besparingseffekt på kassaflödet.
 
Om i strid med Tobiis upprepade utfästelse att driva verksamheten med befintlig kassa misslyckas och det ändå skulle behöva tillföras nytt externt kapital innan positivt kassaflöde utgår analysen tills vidare från att det skulle ske genom utökade kreditfaciliteter, brygglån eller liknande ökad lånefinansiering i första hand vilket skulle ha försumbar effekt på riktkursen. Annars antas med lägre sannolikhet dvs i andra hand en riktad emission eller konvertibel med låg räntesats och relativt hög konverteringskurs vid ett mer gynnsamt kursläge med en acceptabel utspädningseffekt. En företrädsemission kan kanske inte till 100 % sannolikhet uteslutas 2025 men bedöms som osannolik tills vidare. Långsiktigt sett skulle en oväntad företrädesemission på t ex 100 Mkr per aktie ändå endast sänka analysens bolagsvärdering (före själva emissions-tillskottet) med mindre än 5 % eftersom riktkursen 2025 motsvarar ca 2.6 miljarder i bolagsvärde före ett kapitaltillskott, vilket från aktieägarens synvinkel förutsätter att man tecknar sin andel i emissionen för att långsiktigt kompenseras eller om det är en riktad emission till större placaerare tillskjuter just ca 0.50 kr per innehavd aktie i Tobii dvs köper aktier för det beloppet över börsen till liknande eller gärna lägre kurs sjämfört med den antagna emissionens teckningskurs , och 0.50 kr är just 5 % av nuvarande riktkurs. 
 
Omsättningsutvecklingen i segmenten Products & Solutions + Integrations tillsammans är svårbedömd. Långsiktigt borde den vara åtminstone ganska bra och ha god chans att klara analysens måttliga tillväxtprognoser med tanke på externa marknadsprognoser för eyetracking med årlig genomsnittlig tillväxt omkring 30 % och Tobiis valda prioriteringar efter sparprogrammet, marknadsledande position, bedömt höga teknologiska nivå på sin FoU och över 800 patent och pantentsökningar sedan tidigare och över 100 patent och patentsökningar via det förvärvade FotoNation/Autosense. Inom segmentet Integrations finns sannolikt en mycket stor uppsida jämfört med analysens mer modesta långsiktiga tillväxtestimat tack vare potentialen för integration i många olika OEMs XR-produkter inkl volymprodukter som smarta AR-glasögon bl a tack vare det långvariga samarbetet med processortillverkaren Qualcomm.
 
Autosense fortsatta väntade raketsnabba tillväxt 2025 - 2028 kan påverkas av utvecklingen för bilförsäljningen i världen men Tobiis prognos ca 500 Mkr i omsättning 2028 lades innan ökningen från 7 till 12 OEM-kunder och ökningen med ca 50 fordonsmodeller med design wins under 2024. En hypotetiskt kraftigt ökad marknadsandel i EU för kinesiska bilmärken skulle på längre sikt kunna signifikant missgynna Autosense 12 OEM-kunders fordonsförsäljning, men ännu är den kinesiska andelen väldigt låg. 
 
 ==============================================================================================================
 
Analysens kalkyler och estimat leder till respektive är prognoser t ex beroende på osäkra antaganden om intäkts- och kostnadsutvecklingen vilka inte behöver överensstämma med verkligt utfall i framtiden. En del kalkyler och estimat bygger på Tobiis egna guidningar. 
Jag rekommenderar som vanligt alla att göra sina egna analyser och reserverar mig för eventuella slarvfel inkl räknefel men jag försöker alltid undvika sådana eller rätta dem. Analysen är nämligen gjord med endast en miniräknare som signifikant hjälpmedel och utan automatisk stavningskontroll.