DISTANS- OCH HEMFÖRSÄLJNINGSLAGEN gäller:

  • Internethandel
  • Postorderförsäljning
  • Telefonförsäljning
  • Hemförsäljning

Lagen gäller både varor och tjänster, men med vissa undantag. Vadhållning och sk. canvasförsäljning är två exempel som inte hamnar under distans- och hemförsäljningslagen, inte heller om kunden handlar av en privatperson eller vid auktionsköp via internet.

Eftersom det finns en risk för att man tar förhastade köpbeslut när man t.ex sitter hemma framför datorn, ger distans- och hemförsäljningslagen dig en ångerfrist på fjorton dagar efter att varan blivit levererad till dig, eller efter det att avtalet för tjänsten slutits. Varan måste förstås vara oanvänd och tjänsten får varken vara påbörjad eller redan utförd när kunden ångrar sig.

Säljaren är skyldig att skriftligen informera dig om ångerrätten, köpvillkor, adress och telefonnummer till den du ska vända dig till om du ångrar dig. Eventuella garantier ska också lämnas i samband med köpet.

Vid distansförsäljning finns ingen beloppsgräns, men vid hemförsäljning måste köpet vara på mins 300 kronor.

Om säljaren inte skickat varan inom 30 dagar efter beställning, har kunden rätt att häva köpet. Enligt lagen ska en kund som ångrat sig skicka tillbaka varan på egen bekostnad. Om köpet hävs, ska säljaren inom 30 dagar betala tillbaka hela summan som kunden betalat för varan.

Mer information om distans- och hemförsäljningslagen finns att hitta här på konsumentverket.se. Lagen i detalj hittar du här på riksdagen.se