*

Vad kan jag berätta för dig som lyssnar på min föreläsning?

Jag kan dela med mig av mina erfarenheter och visa på hur roligt jag tycker att arbetet i växel/reception/kundtjänst är. Men som det är med det mesta; man måste gå in för uppgiften för att få mesta möjliga tillbaka. Själv trivs jag oerhört med det mesta jag tar mig för. Om jag inte från början tycker att de uppgifterna jag utför är superroliga, brukar jag självsuggerera mig till att tycka det. Det blir då en spin-off-effekt som gör mig gladare och mer positiv. Det borde innebära status och stolthet att sitta på ett företags allra första möte - det vill säga där du tar emot per telefon eller genom ett personligt bemötande.

Du som redan gör det här jobbet ska veta att du betyder mycket. Det brukar många tala om också men vet du, det viktigaste är att du som sitter där verkligen känner det. Om du känner att du är ett viktigt kugghjul i ett maskineri så kommer detta tydligt framgå. Du kommer att själv bli bemött på det sätt som du bemöter.

De tips och idéer jag kan förmedla till dig för att ge dig bra förutsättningar är: Gör ditt arbete med inlevelse. Med passion. Koncentrera dig på varje situation och försök göra ditt bästa för att lösa en uppgift. Var närvarande. Ingenting avslöjar sig så snabbt som någon som gör sitt servicejobb utan närvaro. En viktig förutsättning för ditt arbete är att tycka om människor. Själv älskar jag människor och tycker väldigt illa om när någon blir illa behandlad. Om det uppstår kaos - prioritera, en sak i taget. Andas lugnt. Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck.