Ledarskap

Det moderna ledarskapets komplexitet

-Engagerat ledarskap och öppen kommunikation tillsammans med sin personal skapar trivsel, tillit och effektivitet

-Alla är vi vår egen ledare men det krävs rätt personlighet och inställning för att leda ett helt lag i rätt riktning



Det skrivs mycket om begreppet ledarskap och det finns en bred definition av vad som ingår i rollen som ledare. I stora drag är en chef en person som har till uppdrag att fatta beslut, delegera över arbetsuppgifter och leda sina medarbetare i det dagliga arbetet samt ansvara för att personalen uppfyller organisationens syfte och mål. Vi har ofta olika föreställningar kring hur en ledare ska vara och vilka egenskaper och förmågor en chef ska besitta. Det skrivs mycket i ämnet ledarskap och det finns en bred definition om hur man ska vara den perfekta chefen.

Det moderna ledarskapet är komplext och det ställs höga krav på dagens chefer. De måste vara uppdaterade inom sin bransch eftersom det snabbt kan ske förändringar på marknaden vilket ställer krav på ledaren att kunna orientera medarbetare och organisationen i förändringssituationer och omställningar. Chefen ska vara marknadsorienterad och reslutatinriktad och ha framtidsvisioner. En ledare måste gå in helhjätat i rollen och inspirera sin personal.

Dagens organisationer kännetecknas av rörlighet vilket skapar nedskärningar och hög arbetsbelastning. Det medför lättare till att konflikter uppstår mellan människor i arbetslivet. Chefer måste därför ha kunskap och förståelse för andra människor, kunna motivera och uppmuntra till delaktighet i beslutsfattande. Ledaren ska även ansvara för ett positivt arbetsklimat och en balans mellan medarbetarnas självförverkligande och behov i förhållande till mål och krav som verksamhet ställer.

Som ledare har man mycket ansvar och däför måste man ha god självkännedom och viljan att axla den rollen. Ledaren måste vara uthållig och kunna vara beredd på mycket ansvar. För att orka måste man kunna prioritera det som är viktigast och ibland hantera pressande situationer som kan uppstå i vissa sammanhang. Det som driver chefer är utmaningen, när lyckade satsningar görs och när man uppfyller målen. I sådana fall belönas chefen, vilket ger prestige, ära och motivation. I andra fall när det går mindre bra för organisationen och resultaten inte uppnås kan det lätt bli att ledaren blir syndabocken för de misslyckanden som uppstår. Ensamhet är också något som många chefer upplever eftersom man inte är en i gänget. Det innebär att ledarskap kännetecknas av både för- och nackdelar.

Fördel med att vara chef:
  • Ansvarar för arbetet, man är sin egen "boss"
  • Förverkliga sina visioner
  • Kan bestämma och påverka andra
  • Utmanande och utvecklande

Nackdel med att vara chef:
  • Påfrestande och krävande
  • Utsatt position kan skapa sårbarhet
  • Mycket arbete
  • Stressigt
  • Ensamt

Vi är alla olika och det medför att vi får ledare som har olika egenskaper och färdigheter. Organisationer präglas av olika ledarskapstyper där några är mer lämpliga än andra. Individens personlighet och bakgrund är också viktiga grundförutsättningar för hur lyckat ledarskapet kommer att bli och hur nöjda medarbetarna upplever honom eller henne. Det finns egentligen inget som är rätt eller fel utan det som avgör är hur omgivningen bedömmer ledarskapet.

Undersökningar som har gjorts i både Europa och i USA kring ledarskap visar på att det finns fem ledarstilar som är typiska karaktärsdrag hos chefer. Det kan även vara de som har en mix av flera karaktärsdrag.

  1. Experten- Denna typ av ledare är proffessionell i sitt arbete och värdesätter kunskap och synliga resultat och vill få arbetet utfört.
  2. Hjälparen- Denna typ  av ledare arbetar utifrån måttet att hjälpa andra och värna om medarbetarna och skapa samhörighet på arbetsplatsen.
  3. Försvararen- Denna typ av ledare värdesätter makt och övervakning. Han/hon är även inriktad på sin egen överlevnad och vill gärna försvara medarbetarnas värdighet.
  4. Innovatören-  Denna typ av ledare är spontan, innovativ och värdesätter nyskapande och experimenterande. Han/hon är tävlingsinriktad och tycker om konkurrens och har som mål att vinna.
  5. Självutvecklaren- Denna typ av ledare tycker om att utvecklas och ser kunskap och utveckling som något lekfullt och glädjefyllt.

Ledarskap innebär också att man har maktutövning som sitt främsta redskap. Denna maktuövning grundar sig på antingen: expermakt- besitter spetskompetens och har överlägsen sakkunskap, karismatisk makt- grundar sig i att han/hon har personlig karisma, visar engagemang och kan skapa förtroende hos sina medarbetare eller positionsmakt- det är en person som har tilldelats en formell position med ett avgänsat ansvarsområde vilket också medför att han/hon har makten att bevilja ledighet, höja lönen och tilldela befogenheter men  även bestraffa genom att tilldela sämre arbetsuppgifter och minska belöningarna till sin personal. I grund och botten ska den makt chefen utövar ha ett gott syfte och vara till allas bästa, men i några fall kan makten missbrukas vilket kan jämställas med förtryck, egocentricm och sabotage för organisationens utveckling. Det är medarbetarna som ger chefen legitimitet och ett godkännande att styra, fatta beslut och leda gruppen i rätt riktning. Personalens värderingar och förväntningar måste överensstämma med ledarens sätt att utöva och visa makt.

Alla förändringar, åtaganden och företagets planering sköts och förmedlas oftast av närmaste chef i organisationen. I stora organisationer är det vanligt med sektionschefer/mellanchefer som ansvarar för ett avgränsat område och har till uppgift att finnas till hands för sina medarbetare inom området. Det finns många typer av ledare och de har oftast varierade åtaganden och befogenheter.

I dagens moderna organisationer ska arbetet utföras med största effektivitet och flexibilitet dessutom som dagens chefer får en allt större arbetsbelastning. Det medför att chefens utrymme för de anställda minskar. Administration och formella möten har tagit över större delen av tiden. Cheferna på en arbetsplats fokuserar på chefsarbete medan medarbetarna står för utförandet av vardagsarbetet. Ledarna har verktygen och strategierna för ett lyckat utförande som presenteras i form av affärideér, strategidokument, handlingsplaner, policydokument och förändringsaplaner. I det formella mötet som hålls är meningen att ledningen ska förmedla och upplysa sina medarbetare om hur de ska gå tillväga för att föverkliga strategierna. 


I det visuella organisationschemat är vi vana vid att chefen bestämmer men i prkatiken behöver det inte alltid vara korrekt. Medarbetarna är med och lyssnar på vad som sägs på mötena och implementerar detta i sitt medvetande men undermedvetet är det inte alltid att strategin som sades på mötet förverkligas i praktiken. Mycket sägs men lite kommer till handling.

Det finns idag många kunskapsorganisationer där chefen är beroende av medarbetarnas erfarenheter och kompetenser eftersom det dagliga arbetet sköts och utförs av personalen. Det innebär att företaget byggs upp och styrs i kommunikationen med varandra. Chefen har rätten att bestämma handlingsutrymmet med hjälp av resurser, strukturer och mål.

Chefen i en organisation har en central funktion och ansvarar för verksamheten och de resultat som uppnås. Chefen måste ta beslut, sätta upp mål, strategiska planer, organisera arbetet och dess utförande. I nästa steg måste ledaren se till att arbetet blir utfört och se till att de förverkligas av medarbetarna eller av gruppen man ansvarar för. En bra ledare har även förmågan att lära ut på bästa möjliga sätt för hur de ska lösa arbetsuppgifterna och uppnå verksamhetsmålen. Framgångsrikt ledarskap kännetecknas även av effektivitet som går ut på att chefen motiverar sina medarbetare att uppnå målen men även har en nära relation till medarbetarna på ett tidigt plan framförallt i utförandet av en ny uppgift eller åtgärd. Ledaren ska kunna delegera över ansvar, lyssna, ge feedback och uppmärksamma sina medarbetare. I sin tur är det nödvändigt med god sammanhållning och ömsesidigt tillit till sina medarbetare. En nära kommunikation med chefen ökar dessutom chanserna för att uppgifter införlivas, förmedlas och utförs korrekt.

Ledaren ska vara sina medarbetar till lags och engagera sig i deras arbete.Ledaren har till uppgift att införliva att arbeta med och genom sina medarbetare i organisationen för att utöva inflytande och skapa god sammanhållning. Följande frågeställningar är nödvändiga:
  • Vilka tillvägagångssätt tycker ni att vi bör välja för att arbetet ska vara stimulerande och utmanande?
  • Vad anser ni att jag bör göra som bidrar till att ni kan jobba effektivt och som tidigt upplever arbetsglädje?

Chefskap utövas på olika sätt beroende på vilken chefsbefattning man besitter i organisationen och vilka befogenheter man har i sin tjänstgörning men även vilken personlighetstyp man är. Olika faktorer är avgörande för vilken ledare man utvecklas till. Det som dock är viktigt i rollen är att medarbetarna känner tillit, uppskattning och en trygghet med sin chef. Dåligt ledarskap kan leda till dåliga förhållanden mellan anställda och chef samt missnöjda medarbetare med dålig motivation till sitt arbetsutöfrande och lågt förtroende.

Ibland slutar en chef och en ny börjar som i vissa fall kan bli problematiskt om det redan är stökigt i organisationen. Chefen är inte helt insatt i arbetsuppgifterna, företagets värderingar och medarbetarnas uppgifter. Det som krävs i sådana fall om man känner att det är dålig stämning är att försöka sätta sig in i och fråga medarbetarna om vilka deras arbetsuppgifter är och försöka hålla i en dialog där man låter medarbetarna involvera chefen i det dagliga arbetet.

En exemplarisk ledare lyssnar, visar förståelse, samarbetar, visar uppskattning och belönar sina medarbetar. Uttryck tacksamhet och lyft fram din personal för därifrån kommer motivation och glädje åt personalen!