Introduktion 2

Läxa 2

Namn:

1.Text: Betygskriterier för betyg i SVA på grundläggande nivå

Så här kan du arbeta med texten hemma.
a/ Läs igenom hela texten. Försök att förstå utan att slå i lexikon.
b/ Läs igen och stryk under alla nya ord och uttryck.
c/ Slå upp nya ord och uttryck i lexikon och skriv översättningen i kanten
d/Skriv de nya orden och uttrycken på baksidan av detta papper på svenska och på ditt språk.
e/Läs gärna texten högt!!!!!
f/ Berätta texten för dig själv eller någon annan.

2.Glosor till texten på svenska och på ditt språk:
· Skriv orden i ordboken.
· Markera uttalet om du kan.
· Försök att hitta en svensk synonym till ordet.
· Läs orden högt så du hör om
du uttalar dem bra.
· Lär dig vad orden betyder så du kan använda dem.

3.Svara på följande frågor.
a. Vad är ett betyg?


b. Vad ska du ha ditt betyg i SVA till?

4.Skriv meningar med föjande ord eller uttryck:

diskutera
 
text
 
kulturarv
 
lexikon
 
förbättra
 
uppfatta
 
bli förstådd


5.Veckans 5 viktiga ord, skriv dem 2 gånger här och översätt dem:

      översättning
situationer

     
språkriktighet

     
diskussion

     
hjälp

     
karaktär

     

6.Skriv synonymer eller förklaringar till följande ord:

anpassat
godkänt
utvärdera
förbättra
övningsprogram
kulturarv
förhållande
tillkomst
bakgrund
syfte
innehåll
redogöra
karaktär
varierande
korrekt
välstrukturerat
diskutera
uppfatta
situation
samtal
delta
sammanhängande
bli förstådd
tillräckligt

7. Skriv tema på följande verb:

infinitiv grundform presens preteritum supinum översättning
anpassa

         
utvärdera

         
söka

         
förbättra

         
kunna

         
redogöra

         
skriva

         
diskutera

         
uppfatta

         
delta

         
förstå

         

 

 

Kunskapskrav i svenska som andraspråk grund

för betyget E       

Den studerande
* kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta tydliga     detaljer i tal och skrift

* kan översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll samt med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner

* kan med viss säkerhet välja och använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i tal och skrift.

* kan välja och använda texter och talat språk från olika medier och använder detta på ett relevant sätt.

* kan utifrån olika genrer formulera sig relativt varierat, tydligt och sammanhängande.

* kan med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.

* kan bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.

* kan i muntlig och skriftlig interaktion uttrycka sig tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

* kan på ett i huvudsak fungerande sätt använda olika hjälpmedel för förståelse och språklig produktion.

* kan översiktligt diskutera några företeelser i olika sammanhang och kan göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

för betyget C

Den studerande  

* kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta väsentliga detaljer i tal och skrift.

* kan visa sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

*kan med viss säkerhet välja och använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i tal och skrift.

* kan välja texter och talat språk från olika medier och använda dessa på ett relevant och effektivt sätt.

* kan formulera sig relativt varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat i muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer.

* kan formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

* kan bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna framställningar.

* kan uttrycka sig tydligt med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

* kan välja och använda fungerande strategier som löser problem och förbättrar interaktionen.

* kan på ett fungerande sätt använda olika hjälpmedel för förståelse och språklig produktion.

* kan utförligt diskutera några företeelser i olika sammanhang och kan också göra välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

för betyget A

Den studerande 

* kan förstå helhet och detaljer i talat språk och tydliga texter i olika genrer.

* visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner.

* kan med säkerhet välja och använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i talat och skrivet språk.

* kan välja texter och talat språk från olika medier och använder dessa på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt i egen produktion.

* kan uttrycka sig muntligt och skriftligt på ett varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat sätt.

* kan formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

* kan bearbeta och göra välgrundade och nyanserade förbättringar av egen produktion.

* kan uttrycka sig tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation.

* kan välja och använda väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

* kan på ett väl fungerande sätt använda olika hjälpmedel för förståelse och språklig produktion.

* kan utförligt och nyanserat diskutera några företeelser i olika sammanhang och då göra välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.


Betyget D innebär att kunskapskraven för E och nästan alla för C är uppfyllda.

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och nästan alla för A är uppfyllda.