.

 

Aktieanalys av Smart Eye

Smart Eye utvecklar system som observerar och reagerar på mänskligt beteende genom Artificial Intelligence (AI), bl a med hjälp av eyetracking. https://smarteye.se/ Verksamheten har två primära affärsområden Automotive och Behavioral Research. 

Automotive består av två affärsenheter: Automotive Solutions och Applied AI Systems (AAIS). 

Automotive Solutions är den mest potentialrika affärsenheten i Smart Eye vilken utvecklar mjukvara för kamerabaserad förarövervakning (DMS) i motordrivna fordon med minst 4 hjul. Mjukvaruförsäljningen kommer nu börja utvidgas till att gälla s k Interior Sensing där även vad som sker i övrigt i inne i bilen kan övervakas. Syftet med DMS är förstås att minska risken för trafikolyckor. EU har som mål att kraftigt minska antalet olyckor och dödsolyckor i trafiken genom General Safety Regulation (GSR) där bl a framtida obligatorium på DMS ingår eller som EUs regelverk benämner ungefär motsvarande funktion Advanced Driver Distraction Warning (ADDW). De stora kostnaderna för främst FoU inom Automotive sedan många år tillbaka är huvudförklaringen till att Smart Eye hela tiden har visat stora förluster. Den under de närmaste 2-3 åren och senare väldigt snabba relativt förutsägbara framtida marknadsutvecklingen för DMS, främst tack vare EUs GSR, kommer skapa förutsättningar för att förlusterna har möjlighet att övergå i väldigt höga kassaflöden och ökande vinster i stället fr o m 2026. När det gäller Interior Sensing bedömer Smart Eye att de kommer ligga mycket bra till att få design wins hos deras befintliga OEM-kunder inom DMS. Den första ordern/design win avseende Interior Sensing offentliggjordes 29 feb 2024 och gällde 4 bilmodeller med ett högt beräknat intäkts-genomsnitt per modell ca 44 Mkr. Det totala beräknade värdet var 175 Mkr med produktionsstart redan 2025.

AAIS är en relativt färsk affärsenhet inom Automotive som säljer separata kompletta DMS-system inklusive mjukvara och hårdvara till original- eller eftermarknadsinstallation och något mindre fordonstillverkare, medan Automotive Solutions DMS och Interior Sensing integreras enbart som mjukvara men i stora volymer dvs till stora fordonstillverkares bilar redan under tillverkningen. I juni 2023 offentliggjorde Smart Eye ett genombrottsavtal för affärsenheten AAIS inom Automotive som gällde DMS hård- och mjukvara för en fordonsflotta med tunga fordon i Norden och Baltikum hos världens största industrigasföretag Linde. I mars 2024 fick  AAIS en genombrottsorder med två design wins med beräknat värde 150 Mkr avseende två nya lastbilsmodeller där Smart Eye agerar Tier1-leverantör dvs utan mellanled. Det är dessutom inte bara DMS mjukvara som man tidigare har levererat till samma kund utan Smart Eye levererar ett komplett hård- och mjukvarusystem som för första gången integreras i nytillverkade fordon. Produktionsstarten är planerad till H2 2025.

Behavioral Research består av tre affärsenheter: Affectiva Media Analytics, Research Instruments och iMotions. Behavioral Research är ett redan vinstgivande affärsområde med god tillväxt. Smart Eye expanderade kraftigt genom två stora företagsköp 2021 av mjukvarubolagen  Affectiva och iMotions vilka genomfördes dels främst direkt med deras då väldigt högt uppdrivna aktie som betalning och dels indirekt dvs via till investerare riktade nyemissioner till likaså hög kurs, så det bidrog till att köpen var fundamentalt sett sunda för Smart Eye. Dessa affärsenheter gynnar dessutom Smart Eyes vidareutveckling och breddning inom Automotive till att omfatta mjukvara i toppklass för Interior Sensing. 

Affectiva är en amerikansk universitetsavknoppning med egenutvecklad mjukvarubaserad  AI som förstår mänskliga känslor, kognitiva tillstånd, aktiviteter och de föremål som människor använder, genom att analysera ansikts- och röstuttryck. Bland kunderna finns både slutanvändare, t.ex. konsumentvaruföretag, och deras forskningsleverantörer. Mjukvarorna används av 90 av världens 100 största annonsörer och ca 1/4 av Fortune Global 500-företagen. https://go.affectiva.com/auto . 

iMotions har utvecklat och säljer en hårdvarualternativ-oberoende multimodal mjukvaruplattform som kan synkronisera multipla sensorer inkl eyetracking. iMotions hade 2022 en uppskattad marknadsandel på 50 % på den växande marknaden för mjukvara till multimodal beteendeforskning. Det gjordes då över 36 000 studier av mänskligt beteende med hjälp av deras mjukvaruplattform. https://imotions.com/applications/ .

Det stora lyftet på rörelseresultatet för Smart Eye kommer av allt att döma 2026 tack vare EUs GSR. Smart Eyes långsiktiga ambition inom det under det närmaste decenniet allra mest potentialrika området Automotive är att ha en marknadsandel på över 40 % avseende mjukvara för DMS vilket t ex de väldigt många erhållna nya design wins i dec 2022-jan 2024 underbygger så att denna höga marknadsandel i princip redan kan vara säkrad under överskådlig tid. Från hela världen var Smart Eyes intäkter inom Automotive, avseende licensintäkter för DMS och NRE (partiell ersättning för Smart Eyes egna utvecklingskostnader för DMS-kunder) ca 50 Mkr 2022. Det året såldes endast omkring eller knappt 1 miljon bilar i världen med DMS, dvs en enormt liten bråkdel av vad som väntas inom bara några år.

Fr o m 7 juli 2024 måste alla nya typgodkända bilmodeller i EU ha DMS vilket gynnar en mycket stor marknadstillväxt för 2024 och 2025. Enligt en extern prognos som Smart Eye beställde och presenterade i bokslutsrapporten 23 mars 2023 väntas DMS-penetrationen öka kraftigt till 2.8 miljoner bilar 2023, 6.5 miljoner 2024, 10.4 miljoner 2025 och hela 30.4 miljoner bilar 2026 enligt ett uppgivet konservativt scenario. Marknaden för DMS väntas således ungefär 30-faldigas mellan 2022 och 2026 i antal bilar.

Den drastiska ökningen av DMS-marknaden året 2026 beror på att DMS väntas bli obligatoriskt från 7 juli det året i alla nya bilar (eller mer exakt personbilar, lastbilar och bussar) som säljs i EU, vilket enligt prognosen ovan kommer innebära omkring 18 miljoner fordon totalt. Enbart från Europa-marknaden kan därför Smart Eyes DMS-relaterade intäkter exklusive NRE dvs enbart licensintäkter uppskattas bli storleksordningen 400 ( +/-50) Mkr 2026 givet en antagen genomsnittsintäkt per bil på 55 kr och deras redan kommunicerade höga marknadsandel på över 40 %. Det kan jämföras med Smart Eyes totala DMS-intäkter (licensintäkter + NRE) på ca 50 Mkr 2022, så specifikt licensintäktstillväxten från DMS kommer bli enormt snabb och stor från 2022 till 2026 och i synnerhet mellan 2025 och 2026. Dessutom tillkommer under varje år den övriga världsmarknaden där Smart Eye bedömer att DMS kommer bli obligatoriskt i stort sett över allt fr o m omkring 2030-2031 vilket i så fall skulle kunna ca 3-faldiga DMS-marknaden jämfört med 2026 (och storleksordningen nästan 100-faldiga jämfört med 2022). Smart Eyes totala intäkter avseende DMS 2026 i hela världen kan därför uppskattas bli storleksordningen 700 (+/- 50) Mkr (utgående från prognosen 30.4 miljoner bilar och drygt 40 % marknadsandel) vilket högst sannolikt skulle skapa en tillräcklig förutsättning för en mycket hög koncernvinst i Smart Eye 2026 om Behavioral Research fortsätter att utvecklas bra. 

Smart Eye har per 20 mars 2024 erhållit totalt upp mot 322 design wins från 21 fordonstillverkare. Det sammanlagda beräknade värdet över produktlivscykeln för nuvarande design wins uppgår nu till mer än 7 500 Mkr. Det potentiella värdet över produktlivscykeln från möjliga ytterligare design wins med alla 21 biltillverkare är 3 950 Mkr.
De redan erhållna design wins gäller dels upphandlingar där Smart Eye har vunnit i konkurrens med andra DMS-leverantörer och dels den realiserade potentialen för ytterligare befintliga design wins på samma plattformar eftersom kunderna ofta inte vill göra en ny konkurrensutsatt upphandlingsprocess bl a eftersom leveranstörsbyte av DMS för nya bilmodeller på en befintlig plattform är kostsamt. I båda fallen gäller att om bilproduktionen som i normalfallet initieras kommer det vara med Smart Eyes DMS och de får då licensintäkt per bil under bilmodellens hela livscykel. Några EXAKTA volymer är förstås dock inte garanterade men Smart Eye får indikationer av deras kunder och priset per enhet är avtalat på förhand.  

Antalet bilmodeller i produktion där Smart Eye har design wins kommer fortsätta att öka mycket snabbt de kommande åren och därmed likaså bolagets licensintäkter inom Automotive. Värdet av de befintliga och potentiella framtida design wins inom Automotive avseende just de plattformar dessa design wins gäller är enligt ovan ca 11.45 miljarder kr enligt bolagets uppskattning. Eftersom dessa intäkter nästan enbart avser mjukvara blir de i stort sett rena framtida tillskott till bruttovinsten och därmed ett sannolikt väldigt snabbt ökande rörelseresultat efter mer långsamt ökande kostnader för FoU, försäljning etc. 2023-2025 blir det sannolikt successivt minskande förlust i Smart Eye främst eftersom DMS-penetrationen ökar snabbt. Det stora lyftet med prognostiserad ungefär trefaldigad DMS-penetration och hög koncernvinst kommer således sannolikt fr o m 2026 enligt ovan.

Behavioral Research, som var lönsamt 2023 med underliggande god organisk tillväxt, var efter företagsförvärven 2021 klart största affärsområde 2022 och omsatte då ca 170 Mkr och 2023 ökade omsättningen ca 26 % till 214 Mkr varav 21 % korrigerat för ändrade redovisningsprinciper i iMotions 2022,. Någon gång under H2 2024-Q1 2025 kan dock Automotive väntas ha gått om Behavioral Research i omsättning.  

Q4-rapporten 2023 som kom 21 feb 2024 visade ytterligare höjd tillväxt i Automotive till ca 120 % jämfört med året innan  med en omsättning på 30.8 Mkr (14.0 Mkr) som en följd av ökade licensintäkter, ökad NRE och omsättningsökning inom AAIS. Bilproduktionen med Smart Eyes DMS ökade ytterligare i Korea, medan USA, Europa och Japan väntas följa efter kommande kvartal. Behavioral Research växte också kraftigt till 60.5 Mkr varav organiskt ca 29 %. Likvida medel var 79.7 Mkr 31 dec 2023. Rörelseresultatet var -67.1 Mkr (-100,1 Mkr samma kvartal 2023). Likvida medel inkl kreditfaciliteteter var 161.6 Mkr men kreditfaciliteterna förväntades då inte behöva utnyttjas innan break-even på kassaflödet väntades nås H2 2024.

Ur VDs kommentar : "Återigen är det Automotive som leder vägen, tack vare att våra produktionsprogram kommit igång. Vi har kostnaderna under fast kontroll och fortsätter att genomföra vår affärsplan. 2023 slutar på ett fantastiskt sätt, 2024 ser ännu bättre ut." Ur VDs slutord : "Behavioral Research är på god väg mot lönsam tillväxt, något vi beräknar kommer fortsätta i många år. Vår verksamhet inom Automotive är ännu inte lönsam, men tack vare branschens ofrånkomliga tröghet kan vi se en mycket tydlig riktning mot lönsamhet under detta år, i takt med en stadiga ström av nya bilmodeller påbörjar och rampar upp sin produktion. Dessa två faktorer samverkar för att säkerställa lönsamhet för hela bolaget senare under 2024."

21 mars 2024 genomförde Smart Eye trots detta en snabb riktad emission på ca 150 Mkr till institutionella placerare, med måttliga drygt 4 % utspädning i antal aktier, efter att 1.65 miljoner nya aktier  utgavs till det marknadsmässiga pris som sattes i ett book-building-förfarande samma dag. Teckningskursen blev 91 kr, dvs bara några kr lägre än senast betalt 95.25 kr. 

" Den starkt ökande kundaktiviteten samt riskbedömningar kring en eventuell kortsiktig förskjutning i upprampningen av produktionsvolymer hos biltillverkare medför dock att Bolaget gör bedömningen att det är önskvärt och ansvarsfullt att öka de finansiella säkerhetsmarginalerna i det korta perspektivet samt ta höjd för risken för att tidpunkten för att nå positivt kassaflöde förskjuts med upp till två kvartal, till det första halvåret 2025 "  "Likviden från Nyemissionen kommer att användas för att skapa en likviditetsbuffert i syfte att säkerställa finansieringen av Bolagets affärsplan tills Bolaget är kassaflödespositivt samt för att ge flexibilitet att ta tillvara på de intressanta möjligheter som finns i Bolagets marknader."

Smart Eye meddelade också att omsättningen i Automotive väntades öka något sekventiellt mellan Q4 2023 och Q1 2024 (och rakettillväxt jämfört med Q1 2023), med reservation för sen inrapportering från kunderna ca 4-6 veckor efter kvartalsslutet, medan omsättningen i Behavioral Research minska något i enlighet med säsongsmönstret, så att omsättningen i koncernen ungefär var oförändrad. Kassaflödet väntades bli försämrat kortsiktigt under Q1. För Behavioral Research väntas den lönsamma tillväxten på helåret 2024 bli i linje med marknadens dvs omkring 15 %. Den stora emissionen utesluter högst sannolikt att det t ex 2024 skulle genomföras en tids- och kostnadsskrävande och kraftigt kurspressande företrädesemission 2024. 

Observera att enbart rörelseresultatet men inte kassaflödet påverkas negativt av de stora avskrivningarna (främst av goodwill avseende förvärven av Affectiva och iMotions) och några andra mindre ej kassaflödespåverkande resultatposter som uppgick till omkring 160 Mkr 2022 kr och ca 173 Mkr 2023. Så en väntad nollnivå för kassaflödet fr o m någon gång under H2 2024 - H1 2025 och sedan positivt kassaflöde kan väntas nås före break-even på rörelseresultatet så att det senare sannolikt blir negativt även 2025 trots positivt kassaflöde. Teoretiskt är det nuvärdet av framtida fria kassaflöden som utgör det fundamentala värdet av ett aktiebolag.

Efter att bilproduktionen började trappas upp Q2 2023 med Smart Eyes DMS var omsättningstillväxten jämfört med samma kvatal året innan ca 73 % Q2, 83 % Q3, 120 % Q4 2023 och storleksordningen 140 %-160 %  Q1 2024 av guidningen i PM:et 21 mars att döma. Fortsatt rakettillväxt väntas t o m 2026, eftersom det då framkom att Smart Eye har ca 40 design wins som nu är bilproduktion och man räknar med ca 80 i slutet av 2024 och hela 200 ungefär i slutet av 2025. Det ger en indikation på  flerfaldigad omsättning i Automotive under knappt 2 år.
Utgår man från Redeyes estimat 25 mars med 36 Mkr omsättning i Automotive Q1 2024 och det får representeras av 40 design wins, räknar upp i årstakt nu fås 37 x 4 Mkr och proportionering till 200 design wins i slutet av 2025 fås årstakt omsättning då 36 x 4 x 200/40 Mkr = 720 Mkr. Redeye hade samtidigt 958 Mkr i omsättning 2026 i Automotive men det gäller kalenderåret 2026 och inte årstakten i slutet av 2025 som denna kalkyl gäller. Man kan uppskatta att det skiljer ett halvår i dessa värden dvs om estimatet 2026 har en tyngdpunkt i juni-juli. Det krävs mer kalkylerande för att se hur väl 720 och 958 ett halvår senare är kompatibla. I  Automotive ingår även snabbväxande AAIS och mer konstanta NRE (dock på låg nivå) så slutsatser om tillväxthastighet i omsättning i kr är naturligtvis mycket ungefärliga om man utgår från enbart tillväxthastigheten i antal design wins i produktion. Vidare kan snitt-licensintäkten per bil väntas minska en del när det med tiden blir en lägre andel premiumbilar i bilproduktionen med DMS när alla även "vanliga" bilar som säljs i EU ska ha DMS fr o m 7 juli 2026. Å andra sidan är det sannolikt i snitt färre bilar i produktion per design win i premiumbil-segmentet, och dessa två faktorer kan ungefär väntas ta ut varandra.

958/720 på ett halvår till mitten av 2026 motsvarar ca 77 % ökning i årstakt. I skedet just i slutet av 2025 är nog den produktionstid då kanske "alla" biltillverkare måste börja producera bilar med DMS för att uppfylla kraven fr o m 7 juli 2026. Om det är så tidsmässigt blir den häftigaste ökningstakten i produktionsstart fram till just då i slutet på 2025, så "bara" ca 77 % omsättningsökning i årstakt 2026 verkar rimligt. En mycket stor stock design wins uppkommen då i slutet av 2025 merför en rekordhög bilproduktion under hela 2026 då det dessutom sannolikt även tillkommer ökande bilproduktion från ytterligare befintliga design wins. Den väntade ökningen från ca 40 till ca 200 producerande design wins är således raketartad, 5-faldigad på knappt 2 år dvs över 124 % ökning i årstakt mellan början av 2024 och slutet av 2025. Följaktligen blir även licensintäkternas ökning raketartad samma period från Q1 2024 till 2026 (liksom den var Q2 2023 till Q1 2024) . Licensintäkterna kan enligt ovan åtminstone i storleksordning också väntas  5-faldigas under samma korta period på mindre än 2 år.

Jag går även mycket efter Redeyes utförliga uppdragsanalyser, den senaste riktigt utförliga av mig kända publicerades 10 nov 2023 för basinformation och värderingskalkyler m m. https://www.redeye.se/research/948036/smart-eye-investment-case-de-risked . Den nyaste från 25 mars 2024 har färre tabeller https://www.redeye.se/research/992223/smart-eye-driven-to-distraction och marginellt höjd basvärdering till 148 kr per aktie.. Smart Eye ligger klart före den f n största konkurrenten Seeing Machines i utdelade design wins. Det är en hög inträdesbarriär för nya konkurrenter t ex eftersom OEM ofta anlitar den befintliga DMS-leverantören. De tre största bolagen på marknaden Smart Eye, Seeing Machines och Tobii Autoense har därför en stor fördel med bilar som produceras med deras DMS i minst 8-10 år ytterligare. Smart Eyes marknadsandel inom DMS när det gäller hittills erhållna design wins antal och/eller värde verkar snarare ligga närmare 50 %,  jämfört med bolagets långsiktiga mål på över 40 % marknadsandel. Smart Eyes redan erhållna design wins inom Automotive enligt ovan kan jämföras med summan av Redeyes prognoser för Smart Eyes DMS-intäkter inkl NRE under de 6 åren 2023-2029 vilken är avsevärt mindre och uppgår till "endast" ca 4.85 miljarder kr enligt analysen 10 nov 2023. Detta ger en god indikation på den väldigt stora betydelsen av de redan erhållna design wins när det gäller intäktprognosernas grund på mycket lång sikt. 

En på lång sikt väntad hög rörelsemarginal i Smart Eye är en logisk följd av att mjukvaruintäkterna med 100 % bruttomarginal från DMS inom Automotive Solutions växer mycket snabbt många år framöver till mycket höga absolutbelopp, medan de totala kostnaderna i bolaget förändras mycket mindre och dessutom normalt sett är relativt förutsägbara och påverkbara genom att personal- och konsultkostnaderna dominerar.

För 2026 när DMS väntas bli obligatoriskt i EU fr o m 7 juli har Redeye per 26 feb 2024 en rörelsevinst-prognos (EBIT) på 415 Mkr för Smart Eye med en omsättningsprognos på 1261 Mkr. Efter schablonskatt 20.6 % motsvarar det ca 8.55  kr i vinst per aktie, givet ca 38.54 miljoner aktier efter full utspädning för prestationsaktier till anställda och den riktade emissionen 21 mars. Med en enkel och grov p/e-talsvärdering skulle en sådan vinst ge en motiverad kurspotential till ca 171 -214 kr 2026 med ett bedömt rimligt p/e-tal på 20-25, där det höga p/e-talet motiveras av att vinsten (och omsättningen) på EBIT-nivå väntas öka mycket snabbt även efter 2026, vilket främst beror på att DMS-penetrationen i världen utanför EU väntas öka kraftigt under flera år ytterligare efter 2026 eftersom man räknar med att krav på DMS även kommer införas på lite sikt i USA, Kina och Japan. 

Redeyes analys ger en god indikation på den långsiktiga resultat- och kurspotentialen om Smart Eye når break-even på kassaflödet någon gång H2 2024 - H1 2025 och behåller en marknadsandel inom DMS på över 40 % mest tack vare redan erhållna design wins. Det kan enligt min bedömning dessutom finnas en betydande uppsida i Redeyes vinstprognos för t ex 2026, både beträffande den antagna marknadsandelen inom DMS (42 % 2026) i enlighet med ovan uppåt 50 %, och den genomsnittliga licensintäkten per fordon (54 kr 2026) eftersom Smart Eye har guidat att den genomsnittliga licensintäkten kan variera mellan 5 och 10 Euro. Tillsammans bör dessa två faktorer kunna skapa en möjlig uppsida på upp till en bit över 30 % i intäkts- och vinstprognosen 2026 dvs upp till omkring 11 kr i vinst per aktie. På ännu längre sikt finns det sannolikt en mycket stor uppsida i Redeyes estimat för Interior Sensing där intäkt per bil väntas bli upp till dubbelt så stor som för DMS. Penetrationen i världen lär dock dröja innan den når DMS nivåer.

Smart Eye har guidat för att break-even på kassaflödet väntas nås vid kvartalsproduktion av nya bilar med deras DMS som uppgår till omkring 500 000 st, om affärsområdet Behavioral Research fortsätter utvecklas som väntat, dvs med fortsatt lönsam tillväxt. Räknar man noga på Redeyes analys estimat för Automotive i analysen från 10 nov 2023 finner man att den implicerar en avsevärt högre poduktionstakt av bilar vid dess prognostiserade break-even på kassaflödet uppgående till storleksordningen 900 000 bilar, vilket kan tyda på att de kan ha räknat med alltför låg antagen genomsnittlig licensintäkt per producerad bil (64 kr) 2024, och omvänt att Smart Eye kan ha kalkylerat med betydligt högre genomsnittlig licensintäkt per bil vid breakeven på kassaflödet. 

Jätteordern 18 dec 2023 med beräknat värde 1.55 miljarder kr enligt Smart Eye borde dessutom eventuellt kunna skapa en ytterligare uppsida relativt Redeyes prognos för marknadsandelerna inom DMS fr o m 2027 då de första modellerna ska gå i produktion, bl a eftersom Redeye inte justerade upp sina prognoser efter nyheten även om Redeyes prognoser kanske redan i hög grad inkluderade detta. 1.55 miljarder kronor utslaget på t ex 10 år innebär annars upp till 155 Mkr i ökat genomsnittligt resultat per år före skatt, allt annat lika, och bara till viss mindre del reducerat beroende på om några extra personalkostnader etc behövs för att fullfölja dessa leveranser av DMS men det kan knappast reducera värdet av ordern så mycket.

Det väntade EU-kravet på DMS 2026 skapar således ett golv för DMS-marknadens storlek (alla dvs omkring 18 miljoner fordon enligt prognosen ovan) vilken i hela världen dessutom ligger en bra bit högre än EU-golvet om än inte möjligt att lika precist prognostisera (omkring 30 miljoner fordon enligt prognosen ovan).

En stor risk är om kostnaderna pga den kraftiga tillväxten stiger ännu mer än t ex enligt Redeyes prognoser i deras analys. Där räknade man i analysen från 25 mars att de operativa kostnaderna (OPEX) stiger i genomsnitt drygt 13 % om året mellan 2024 och 2026 främst beroende på ökat antal anställda t ex för utveckling av programvara för Interior Sensing. Det är en viss okänd osäkerhet i hur mycket de erhållna design wins faktiskt kommer ge i licensintäkter totalt eftersom en bilmodells totala antal producerade bilar skulle kunna avvika betydligt från  uppskattningen som Smart Eye får från OEM, men sannolikt blir avvikelsen åtminstone procentuellt sett mindre totalt än i en del enskilda bilmodellers fall. En annan risk med ett långtidsinnehav av Smart Eye-aktien kan vara om biltillverkningen i världen oväntat skulle falla kraftigt det närmaste decenniet och/eller biltillverkares egen DMS-utveckling skulle öka kraftigt i stället för att som brukligt anlita specialiserade underleverantörer, vilket dock skulle bli mycket dyrare. Om DMS-penetrationen utanför EU går oväntat långsamt är det också en betydande risk som skulle motverka åtminstone en del av kurspotentialen. För specifikt 2026 kan det under första halvan av det året innan DMS blir obligatoriskt fortfarande säljas ett antal äldre bilmodeller i EU som ännu inte har DMS, men eftersom Smart Eye får licensavgift per producerad bil och det kan ta en tid mellan produktion och slutlig försäljning bör detta få en ganska liten och i vart fall snabbt övergående effekt vid deadlinen 7 juli 2026. 

Min slutsats av allt detta, delvis utgående från Redeyes analys, är att vinsten per aktie 2026 i ett brett huvudscenario sannolikt kan hamna någonstans i intervallet 8-11 kr per aktie, vilket med ett bedömt rimligt p/e-tal 20-25 skulle ge en kurspotential till 160-275 kr 2026. Motsvarande riktkurs-intervall 2024 med 15 % avkastningskrav per år är ca 120-208 kr, dvs 164 +/- 44 kr.

====================================================================================================
 
Analysens kalkyler och estimat leder till respektive är bara prognoser t ex beroende på osäkra antaganden vilka inte behöver överensstämma med verkligt utfall i framtiden. Jag rekommenderar som vanligt alla att göra sina egna analyser och reserverar mig för eventuella slarvfel inkl räknefel men jag försöker alltid undvika sådana eller rätta dem. Tillbaka till Pensionärs-löparns huvudsida