Retroskoter

>>retroskoter forum<<

Retro Skoter Forum bildades 11 januari 2007, Forumets målsättning
är att upprätthålla och skapa intresse för skotrar äldre än 1985.























classic skoter forum
Det finns redan massor av svenska skoter forum
men här forumet riktar sig till skoter ägare med lite udda maskiner
special modeller, special edition, Millenium maskiner, Fabriks racers
eller helt enkelt skotrar som det börjar vara svår att hitta.















  • VETERANSKOTERTRÄFF I LÖVÅNGER DEN 14/2-09 !
  • Glöm inte Burkarcupen vol.2 under 2009
  • Reglemente/klasser

    Detta är våra nya regler & klassindelningar i burkarcupen

    Dessa regler och klassindelningar har gemensamt tagits fram av förare och arrangörer. Reglerna är väl diskuterade och kommer att gälla under Burkarcupen Vol. 2 som får vara testpilot. Ev. tillägg kan tillkomma men detta är vad som kommer att gälla. Respektera dessa regler och du bidrar till att eldsjälar kommer orkar fortsatt engagemang för veteranskotrar. Det har nyss börjat!

    Reglemente/klassindelning för tävlingar gällande veteranskoter

    Klassindelning

    Enstånk veteran: 1-cyl oavsett kubik, årsmodell -75

    Enstånk: 1-cyl oavsett kubik, årsmodell 76-85

    Lilla fläkt: 2-cyl Fläkt/fartvindskylt upp till 400cc, årsmodell -85

    Fläkt veteran: 2-cyl Fläkt/fartvindskylt 400cc och uppåt, årsmodell -79

    Stora fläkt: 2-3-4-cyl Fläkt/fartvindskylt 400cc och uppåt, årsmodell -85

    Vätskekylt: Vätskekylda maskiner oavsett cyl-antal, årsmodell -85

    Bredband: Bredband (50cm) & dubbelband oavsett cyl-antal, årsmodell -85

    Modifierat: Fritt cyl-antal, fri kubik, fri kylning, fri matta, framvagn, årsmodell -85

    I alla klasser gäller fri trimning/modifiering inom klassens årtalsbegränsning. Gäller ej pipor, förgasare, variatorer och bromsar som lämnas öppet i alla klasser.

    I alla klasser utom ”Modifierat” är högsta tillåtna kamhöjd på matta 32mm.

    I alla klasser utom i ”Modifierat” är dubb & framvagn otillåtet, järngräv är tillåtet i alla klasser. Framvagn är endast tillåtet om modellen saluförts med framvagn men fortfarande endast tillåtna i klass Modifierat (Med detta menas att man inte kan montera egen framvagn på tex en ET340 och sen ställa upp i modifierat). Dock får ombyggnad av framvagn till bladfjädring göras om originalfjädringen stummas (Ex så kan man stumma en SRV och bygga bladfjädrat för att kunna köra i klass "Stora fläkt")

    I alla klasser gäller föraransvar att hålla sig till regelrätta årgångskrav etc. då vi omöjligt kan ha tid/möjlighet att kolla alla skotrar. Alla förare som startar får före, under & efter tävling lämna in en protest om misstanke finns om regelbrott hos annan förare. Den förare som lämnar in protesten skall kunna bevisa att skotern inte följer klassindelningens regelverk. Kan inte den ansvarige föraren till maskinen vid kontroll bevisa motsatsen klassas maskinen om och intjänade poäng raderas. Föraren av den omklassade skotern får dock fortsätta tävla utan vidare repressalie såvida de vitala delarna är av tidigare härkomst än -85.


    Regler övrigt

    § Arrangören, eller av arrangören tillsatt domare, kan när som helst under tävlingens gång avbryta tävlingen om inte säkerheten går i första hand. Arrangören är inte återbetalninsskyldig av startavgifter. Tävlingen kommer att strykas ur cupen och eventuella placeringar, om det är i slutskedet, från specefik tävling stryks.

    Protest: Protester skall inlämnas skriftligt senast 30min efter avslutad tävling tillsammans med en avgift på 100kr till sekretariatet.

    Kortslutning: Skotern skall vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen skall utlösa åt alla håll samt vara väl kopplad till förare med utlösande lina.

    Färdbroms: Minst en effektiv färdbroms skall finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas. Krav gällande årgångsindelning gäller inte bromsar då fri uppdatering tillåts.

    Stänkskydd: Skotern skall vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att den kan fånga upp bråte som lossnar. Stänkskyddet skall vid obelastad maskin ej vara längre från marken än 100mm och vara av stabil konstruktion.

    Strålkastare: Strålkastare skall vara bortmonterade eller skyddstejpade så vid eventuell skada ej glasbitar lämnar skotern.

    Variatorskydd: Skotern skall vara utrustad med tillfredsställande variator och remskydd samt vara väl fastsatta.

    Bakre varningsljus: Skoter skall vara utrustad med ett varningsljus visande rött sken med minst 21W styrka.

    Styrskidor: Styrskidor skall i framkant ej vara spetsiga. Tillfredställande upphöjd avrundning krävs, dock utan måttkrav.

    Vindruta: Vindruta bör och rekommenderas att avlägsnas från skoter, dock inget krav.

    Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² rekommenderas att täckas av galler eller dyligt material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.

    Tävlingsnummer: Skotern skall vara försedd med minst två och högst tre tävlingsnummer. Två nummer skall vara placerade utmed varsin sida på skoterns framdel. Valfri design på skyltar & nummer men med krav på tillfredsställande synlighet. Tävlingsnumren bör hålla ett minimått på 150mm och vara av fylld karaktär. Numren skall också vara av brytande färg från bakgrunden. Vitt mot svart eller svart mot vitt rekommenderas.

    Skyddshjälm: Vid framförande av fordon under anordnad tävling skall hjälm av godkänd modell användas. Hjälmen skall ha en bra anordning för att kunna låsas mot förarens huvud. Skinnhjälmar, ridhjälmar etc kommer inte att godkännas.

    Skyddsglasögon: Skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri modell.

    Klädsel/skyddsutrustning: Retro klädsel är ett klart lyft för framförande av veteranfordon. Dock rekommenderas ryggskydd. Handskar rekommenderas och skor av kraftig modell är ett krav. Skyddsutrustning är en billig försäkring.


    Startavgift: Startavgift gällande veteranskotertävlingar bör hålla ett symboliskt värde, dock tillfredställande för arrangörens utgifter, vid körningar då giltig förarförsäkring saknas.
    Vid tävlingar då olycksfallsförsäkring erbjuds får försäkringens kostnad styra prisbilden på startavgiften. Försök att ta in intäkter för omkostnader via förtäringsmöjligheter, publik & sponsorer hellre än att låta förarna betala. De är dock dem som skall krydda arrangemanget.

    Besiktning: Besiktning av fordon kan ske sporadiskt vid misstanke om regelbrott. Ansvaret vilar hos föraren att fordonet följer gällande regelverk och att säkerhetsutrustningen är väl fungerande. Obligatorisk besiktning sker endast om arrangörerna anser detta nödvändigt.

    Anmälan: Anmälan skall göras inom utsatt tid för sista anmälningsdag. Vid ankomst på tävlingsdagen skall startavgift och ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat senast två timmar, om ej annat anges, innan utsatt tid för tävlingsstart.

    Förare/klasser: En förare som önskar delta i fler än en klass skall då använda sig av fler skotrar. Man anmäler sig då som en ny förare i en ny klass med en ny skoter. Man delar heller inte skoter och kör i olika klasser med en och samma maskin. Varje förare har alltså minst en skoter var och per klass.