Introduktion 2
Namn:
1.Text: Betygskriterier för betyg i SVA på grundläggande nivå
Så här kan du arbeta med texten hemma.
a/ Läs igenom hela texten. Försök att förstå utan att slå i lexikon.
b/ Läs igen och stryk under alla nya ord och uttryck.
c/ Slå upp nya ord och uttryck i lexikon och skriv översättningen i kanten
d/Skriv de nya orden och uttrycken på baksidan av detta papper på svenska och på ditt språk.
e/Läs gärna texten högt!!!!!
f/ Berätta texten för dig själv eller någon annan.
2.Glosor till texten på svenska och på ditt språk:
· Skriv orden i ordboken.
· Markera uttalet om du kan.
· Försök att hitta en svensk synonym till ordet.
· Läs orden högt så du hör om du uttalar dem bra.
· Lär dig vad orden betyder så du kan använda dem.
3.Svara på följande frågor.
a. Vad är ett betyg?
b. Vad ska du ha ditt betyg i SVA till?
4.Skriv meningar med föjande ord eller uttryck:
diskutera |
|
text |
|
kulturarv |
|
lexikon |
|
förbättra |
|
uppfatta |
|
bli förstådd |
5.Veckans 5 viktiga ord, skriv dem 2 gånger här och översätt dem:
översättning | |||
situationer |
|||
språkriktighet |
|||
diskussion |
|||
hjälp |
|||
karaktär |
6.Skriv synonymer eller förklaringar till följande ord:
anpassat | |
godkänt | |
utvärdera | |
förbättra | |
övningsprogram | |
kulturarv | |
förhållande | |
tillkomst | |
bakgrund | |
syfte | |
innehåll | |
redogöra | |
karaktär | |
varierande | |
korrekt | |
välstrukturerat | |
diskutera | |
uppfatta | |
situation | |
samtal | |
delta | |
sammanhängande | |
bli förstådd | |
tillräckligt |
7. Skriv tema på följande verb:
infinitiv | grundform | presens | preteritum | supinum | översättning |
anpassa |
|||||
utvärdera |
|||||
söka |
|||||
förbättra |
|||||
kunna |
|||||
redogöra |
|||||
skriva |
|||||
diskutera |
|||||
uppfatta |
|||||
delta |
|||||
förstå |
Kunskapskrav i svenska som andraspråk grund
för betyget E
Den studerande
* kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta tydliga detaljer i tal och skrift
* kan översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll samt med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner
* kan med viss säkerhet välja och använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i tal och skrift.
* kan välja och använda texter och talat språk från olika medier och använder detta på ett relevant sätt.
* kan utifrån olika genrer formulera sig relativt varierat, tydligt och sammanhängande.
* kan med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
* kan bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
* kan i muntlig och skriftlig interaktion uttrycka sig tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
* kan på ett i huvudsak fungerande sätt använda olika hjälpmedel för förståelse och språklig produktion.
* kan översiktligt diskutera några företeelser i olika sammanhang och kan göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
för betyget C
Den studerande
* kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta väsentliga detaljer i tal och skrift.
* kan visa sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
*kan med viss säkerhet välja och använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i tal och skrift.
* kan välja texter och talat språk från olika medier och använda dessa på ett relevant och effektivt sätt.
* kan formulera sig relativt varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat i muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer.
* kan formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
* kan bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna framställningar.
* kan uttrycka sig tydligt med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
* kan välja och använda fungerande strategier som löser problem och förbättrar interaktionen.
* kan på ett fungerande sätt använda olika hjälpmedel för förståelse och språklig produktion.
* kan utförligt diskutera några företeelser i olika sammanhang och kan också göra välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
för betyget A
Den studerande
* kan förstå helhet och detaljer i talat språk och tydliga texter i olika genrer.
* visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner.
* kan med säkerhet välja och använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i talat och skrivet språk.
* kan välja texter och talat språk från olika medier och använder dessa på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt i egen produktion.
* kan uttrycka sig muntligt och skriftligt på ett varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat sätt.
* kan formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
* kan bearbeta och göra välgrundade och nyanserade förbättringar av egen produktion.
* kan uttrycka sig tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation.
* kan välja och använda väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.
* kan på ett väl fungerande sätt använda olika hjälpmedel för förståelse och språklig produktion.
* kan utförligt och nyanserat diskutera några företeelser i olika sammanhang och då göra välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och nästan alla för C är uppfyllda.
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och nästan alla för A är uppfyllda.