Termin åk 3
Terminsplanering
Terminsplanering
i ämnet HT13
ÅK 3 Tisdagar start 26 aug
Eleverna ska
kunna välja, använda och vårda material, verktyg och maskiner med hänsyn till
säkerhet samt miljö, kvalitet och ekonomi, både när det gäller produktions- och
livscykelkostnader (bygg)
Utbildningen
ska vidare leda till att eleverna förstår vikten av att kunna dokumentera och
gå systematiskt till väga för att lösa problem (el)
Eleverna ska
dessutom utveckla förmågan att genomföra olika arbetsuppgifter utifrån krav på
hållbar utveckling. (fordon)
Utbildningen
ska öka elevernas miljömedvetenhet och utveckla deras förmåga att omsätta
kunskaper om miljö, ekologi och resursanvändning i praktisk handling. Eleverna
ska ges möjligheter att förstå hur effektiv energianvändning leder till en
hållbar utveckling (vvs)
Utbildningen
ska därför leda till att eleverna utvecklar en helhetssyn på människan och
förståelse av livsstilens betydelse för hälsan (vård)
Miljöperspektivet i undervisningen ska ge eleverna insikter så att de kan dels
själva medverka till att hindra skadlig miljöpåverkan, dels skaffa sig ett
personligt förhållningssätt till de övergripande och globala miljöfrågorna.
Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och
arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling (läroplan),
När? |
Moment (Tema) |
Centralt innehåll i ämnet (f.d. mål), ämnets syfte |
Vecka 35-36 + Vecka 39-41 |
Vetenskapens långa Resa (sid 6-26) med Laboration |
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till
exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska
förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet Naturvetenskapligt förhållningssätt,
hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man
går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning. Naturvetenskapligt förhållningssätt,
hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man
går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning. |
|
|
|
vecka 38-39 |
Sex och relationer med Annika Sanne |
Naturvetenskapliga aspekter på,
reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet,
lust, relationer och sexuella hälsa. |
Vecka 42-50 |
Solenergi driver vår planet |
Frågor om hållbar utveckling: energi,
klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och
ekosystemens bärkraft |
Vecka 51 + Vecka 2-14 |
Energi, miljö och livstil |
Frågor om hållbar utveckling: energi,
klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och
ekosystemens bärkraft |
Vecka 15-22 |
En hållbar utveckling |
Frågor om hållbar utveckling: energi,
klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och
ekosystemens bärkraft |