Fiddyguiden
Här är den stora fiddy guiden som beskriver vägen från att köpa fiddy till att sälja fiddyn!
Innan köp:
Fundera riktigt om en fiddy är vad du verkligen vill ha. Det är mycket pengar. När du nu har bestämt dig för om det är en fiddy du vill köpa bör du fundera på hur mycket pengar du har och tänker spendera på en hoj. Tänk på att det inte bara är fiddyn som kommer att kosta pengar, bensin och olja kostar också mycket pengar. Om du ska beställa din fiddy på internet får du vara beredd på att frakt kommer att tillkomma.
Nästa steg är att bestämma om du ska köpa din fiddy sprillans ny eller köpa en begangnad.
Som nybörjare bör du inte köpa en "värsting" fiddy, eftersom du kanske inte vet om du tycker om sporten eller du kanske till och med aldrig har kört en fiddy.
Om du ska köpa en fiddy online finns det en del saker att tänka på. Här är en del:
* Försök få tag på så mycket information som möjligt om hojen.
* Välj noggrant. (Inte bara på vad fiddyn har för hästkrafter och hur snabb den är.)
* Jämnför ett antal hojar. (Många kan se väldigt lika men som inte är det.)
* Försök få information från andra som haft en likadan fiddy.
* Kolla på många olika affärer. (En del fiddys säljs på mer än ett ställe.)
Om du ska köpa din fiddy begangnad finns det också en del saker som är värt att tänka på. Här är en del saker:
* Åk alltid och kolla på fiddyn du är intresserad, bilder kan bli redigerade.
* Kolla vad priset för en ny likadan fiddy är. (Så att du inte blir lurad.)
* Kolla skador och defekter.
* Fråga säljaren om det är något som är trasigt eller har varit trasigt.
* Fråga säljaren varför han säljer den och hur många ägare som har haft fiddyn.
* Rådfråga gärna andra som har likadan hoj hur den är och vilken prisklass den borde vara i.
* Tag alltid kvitton på fiddyn ifall att något skulle hända.
När du nu har din fiddy hemma:
En ny fiddy kommer nästan alldrig riktigt ihopsatt. Dags att sätta ihop din fiddy.
Lättast är nog att först sätta på styre och framhjul. Sätt sedan på bakdämparen. Var gärna två när ni sätter ihop hojen, då det kan vara ganska tungt att sätta på t.ex bakdämpare. Spara alla små detaljer så som Växelpetare och fotpinnar till slutet.
När nu din fiddy har alla saker på plats ska du dra åt alla skruvar och muttrar, byt gärna ut muttrar till låsmuttrar och loctita alla skruvar för att förhindra att de vibrerar loss under din färd på fiddyn.
Var noga med att smörja alla rörliga delar.
Om du har dekaler eller ska köpa dekaler sätter du lättast fast dem så här:
Rengör dina kåpor riktigt och låt inte en enda smutfläck vara ivägen. När de är rengjorda kan du ta sandpapper och lätt slipa på kåporna för att få en mer lättfäst yta.
När du har gjort detta kan du börja sätte fast dina dekaler. Men dra inte av dem helt från pappret de sitter på. Ta en t.ex hårtork på svag värme och värm delen av dekalen du har dragit av från pappret och sätt försiktigt fast på kåpan och stryk bort eventuella bubblor för att minska risken att de lossnar.
När din fiddy står klar: Kontrollera att det är bra med luft i däcken och att det inte är några plastspån i tanken. Blås ganska hårt i tankhålet för att få bort det eventuella spånet.
Känn så att gasen funkar och att allt är smörjt igen då olja kan rinna bort från det smörjda området.
Inkörning:
Nu är det dags för din fiddy att köras in. När din fiddy levereras följer det oftast med olja i hojen. Det finns vissa som säger att du ska tömma den oljan för att den inte håller den bästa kvalitén. Du bör låta hojen stå på och bara gå i ca. 30 min. för att oljan ska få smörja alla delar i motorn och att alla delar ska bli lite "varmare".
När den nu stått på i den tiden bör du tömma hojen på oljan som den stått på med.
Fyll den sen med lite mer kvalitéts olja, helsyntetisk 4 takts olja om hojen är 4 takt.
När den nu står med ny fräsh olja är det dags att sätta sig på hojen och lägga i en 1:ans växel och försiktigt köra iväg. Vissa säger att inkörningen bör vara på ca 1-5 timmar och 1-5 mil. Men jag rekomenderar ca. 5 timmar och 3 mil. Man kan om man vill under inkörningen stoppa en magnetplugg istället för original oljepluggen för att få eventuella metallspån från kuggar och axlar i växellådan att fastna på magneten. Kör ganska försiktigt på alla växlar lika mycket under inkörningen för att slita lika mycket på växlarna och för att få den att gå jämnt och fint.
Kör inte hårt och hoppa inte med din fiddy under inkörningen. Och glöm inte skydd!
Efter inkörning:
Efter inkörningen bör du byta olja på din fiddy för att rensa den på metallspån och för att den mår bäst av ny fräsh olja.
Var noga med att skruva åt alla skruvar och muttrar igen och kolla noga efter om det är något som inte verkar fungera.
Nu kan du börja köra med din fiddy som vanligt!
Efter varje körning:
Efter varje körning bör du rengöra din fiddy från smuts och lera, eftersom ingen del av hojen mår bra av smuts då den kan börja rosta och det kan täppa igen viktiga delar så som luftfilter.
Som ovan, rengör luftfilter.
Efter var 5:e timmas körning:
Efter att du kört ca. 5 timmar med din fiddy bör du byta olja och skruva åt alla skruvar och muttrar på din fiddy.
Kontrollera igenom hela din fiddy för att se efter defekter som kan störa eller vara farlig för din körning.
Innan varje körning:
Kontrollera att bromsar fungerar.
Kontollera oljenivå.
Kontrollera luft i däcken.
Eventuell trimm:
Har du tänkt att trimma din fiddy?
Tänk noga igenom vad för trimm du vill ha. Vill du att den ska gå fortare eller ha bättre acceleration?
Kolla först igenom vad för olika trimm delar det finns och köp först och främst ett nytt trimm då begangnade trimm inte är mycket att lita på då de kan ha försämrats när de suttit på något annat.
Tänk på att trimmning utgör en ännu större fara för dig som kör trimmat då de kommer upp i väldigt höga hastigeter och acceleration.
Tänk på att din fiddy blir mer känslig mot t.ex mekning och sådant när du har trimmat.
Reparation:
Skulle något på din fiddy gå sönder finns tyvärr ingen försäkring som täcker det. Men det finns många verkstader som tar emot din fiddy för reparation. Tänk på att vilken del som helst av din fiddy kan gå sönder och att reparation och nya delar kan bli mycket kostsam.
Men det mesta på en fiddy som går sönder är för det mesta lätt att reparera. Men ändå krävs en grundläggande kunnighet i mekning.
Säljning:
När/om du har tröttnat på din fiddy eller bara ska sälja den finns en del saker att tänka på.
* Tvätta upp din fiddy ordentligt så att den ser fräsh ut.
* Tag en fin bild och lägg ut på internet för att få så många köpare som möjligt.
* Lägg ett rimligt pris och var beredd på prutare.
* Dölj inget, om de frågar om defekter så var ärlig.
* Var trevlig och glad, det vinner man alltid på.
VARNING! ANVÄND ALLTID SKYDD NÄR DU ÅKER FIDDY!
Hoppas att denna guide kommer hjälpa många fiddy-människor.