Skalor


Kyrko Skalor

Kyrkotonarter, också kända som modala skalor eller kyrkotonala skalor, är ett flertal tonarter och skalor som användes under medeltiden, och som är grunden för modal improvisation inom bland annat 50-talsjazz och senare. Inom klassisk musik och konstmusik har dessa skalor blivit ovanliga efter medeltiden, sånär som på dur-tonarter och rena moll-tonarter som därefter länge varit de dominerande.

Vanliga skalor
Blues skalor
Kyrko skalor
Mela skalor
Raga skalor
Andra skalor

Alla Kyrkoskalor
Joniska skalor
Doriska skalor
Frygiska skalor
Lydiska skalor
Mixolydiska skalor
Eoliska skalor
Lokriska skalor
Hypojoniska skalor
Kromatisk skalor
Omvända kromatiska skalor

Steg 2.

Välj kyrkoskala i tonart Bb:

Bb Jonisk
Bb Dorisk
Bb Frygisk
Bb Lydisk
Bb Mixolydisk
Bb Eolisk
Bb Lokrisk
Bb Jonisk #2
Bb Jonisk b5
Bb Jonisk #5 (jonisk Överstigande)
Bb Jonisk b6
Bb Jonisk #6
Bb Jonisk b2 bb3
Bb Jonisk b2 b5
Bb Jonisk #2 #5 (jonisk Överstigande #2)
Bb Jonisk b2 b5 b6
Bb Jonisk #2 b5 b6
Bb Dorisk b2 (frygisk-mixolydisk)
Bb Dorisk b4
Bb Dorisk #4
Bb Dorisk b5
Bb Dorisk #5 (dorisk Överstigande)
Bb Dorisk b2 #4
Bb Frygisk b3
Bb Frygisk b4
Bb Frygisk #4
Bb Frygisk b3 b7
Bb Frygisk b3 b4 #7
Bb Frygisk #4 #6 #7
Bb Lydisk b2
Bb Lydisk #2
Bb Lydisk #2 hexatonisk
Bb Lydisk b3 (lydisk förminskad)
Bb Lydisk #3
Bb Lydisk #5 (lydisk Överstigande)
Bb Lydisk #6
Bb Lydisk b7 (lydisk dominant)
Bb Lydisk b2 b6
Bb Lydisk #2 b7
Bb Lydisk #2 #5 (lydisk Överstigande #2)
Bb Lydisk #2 #6
Bb Lydisk b3 b6
Bb Lydisk #3 #5 (lydisk Överstigande #3)
Bb Lydisk #5 #6 (lydisk Överstigande #6)
Bb Lydisk #5 b7 (lydisk dominant Överstigande)
Bb Lydisk b6 bb7
Bb Lydisk b6 b7 (lydisk mol)
Bb Lydisk b2 #5 #6l
Bb Lydisk #3 ##5 #6
Bb Mixolydisk b2
Bb Mixolydisk #2
Bb Mixolydisk b5
Bb Mixolydisk #5 (mixolydisk Överstigande)
Bb Mixolydisk b6
Bb Mixolydisk b5 b6
Bb Mixolydisk #2 ##4 #5
Bb Eolisk #4
Bb Eolisk b7
Bb Eolisk b4 b7
Bb Eolisk #6 #7 (melodisk moll)
Bb Lokrisk b4 (super lokrisk)
Bb Lokrisk b6
Bb Lokrisk b7
Bb Lokrisk #2 #3 (lokrisk dur)
Bb Lokrisk #2 #7
Bb Lokrisk b3 b4
Bb Lokrisk b3 b6
Bb Lokrisk b3 b7
Bb Lokrisk #3 #6
Bb Lokrisk b4 b7 (ultra lokrisk)
Bb Hypojonisk
Bb Hypodorisk
Bb Hypofrygisk
Bb Hypolydisk
Bb Hypomixolydisk
Bb Hypoeolisk
Bb Hypolokrisk
Bb Kromatisk grekisk lydisk (1)
Bb Kromatisk grekisk frygisk (2)
Bb Kromatisk grekisk dorisk (3)
Bb Kromatisk grekisk hypolydisk (4)
Bb Kromatisk grekisk hypofrygisk (5)
Bb Kromatisk grekisk hypodorisk (6)
Bb Kromatisk grekisk mixolydisk (7)
Bb Kromatisk medeltid jonisk (=1)
Bb Kromatisk medeltid dorisk (=2)
Bb Kromatisk medeltid frygisk (=3)
Bb Kromatisk medeltid lydisk (=4)
Bb Kromatisk medeltid mixolydisk (=5)
Bb Kromatisk medeltid eolisk (=6)
Bb Kromatisk medeltid lokrisk (=7)
Bb Omvänd kromatisk grekisk lydisk (1)
Bb Omvänd kromatisk grekisk frygisk (2)
Bb Omvänd kromatisk grekisk dorisk (3)
Bb Omvänd kromatisk grekisk hypolydisk (4)
Bb Omvänd kromatisk grekisk hypofrygisk (5)
Bb Omvänd kromatisk grekisk hypodorisk (6)
Bb Omvänd kromatisk grekisk mixolydisk (7)
Bb Omvänd kromatisk medeltid jonisk (=1)
Bb Omvänd kromatisk medeltid dorisk (=2)
Bb Omvänd kromatisk medeltid frygisk (=3)
Bb Omvänd kromatisk medeltid lydisk (=4)
Bb Omvänd kromatisk medeltid mixolydisk (=5)
Bb Omvänd kromatisk medeltid eolisk (=6)
Bb Omvänd kromatisk medeltid lokrisk (=7)

Steg 1.

Välj tonart:


Visa ISS toner