.

 

Pensionärs-löparn om de befintliga portföljaktierna Tobii och Smart Eye

2021 hade jag egentligen tänkt att sluta skriva om aktier, men efter raset för teknologiaktier 2022 uppstod ett alltför lockande kursläge, framför allt i Smart Eye dessutom förstärkt av aktiemarknadens "företrädesemissions-fobi" med fundamentalt sett en väldigt överdriven kursnedgång. Efter en mycket stark portföljutveckling 2023 tack vare det helt dominerande Smart Eye-innehavet då ser det om möjligt ännu bättre ut för 2024. Eyestracking-baserade förarövervakningssystem (DMS, Driver Monitoring Systems) väntas bli obligatoriskt i EU i alla nya bilar som säljs fr o m 7 juli 2026, och både Smart Eye och Tobii borde bl a därför 2026  ha kunnat bli vinstgivande för första gången ett helt år på koncernnivå, efter ett par decennier av kostsam FoU. Men redan 7 juli 2024 blir DMS obligatoriskt i EU i bilar i nya bilmodeller som typgodkänds fr o m det datumet vilket är en del av hela marknaden, sannolikt långt över 2 miljoner bilar i årstakt eftersom hela marknaden uppgår till omkring 17-18 miljoner fordon i EU årligen och livlängden på en bilmodell brukar vara kring 6-7 år. Båda bolagen har egenutvecklad mjukvarubaserad artificiell intelligens (AI) och maskininlärning som komponent och verktyg i deras utbud som bl a innefattar eyetracking för olika tillämpningar. Världsmarknaden för DMS specifikt väntas ungefär 4-faldigas mellan 2024 och 2026. Både Smart Eyes och Tobiis omsättning inom Automotive kan väntas växa ännu något snabbare mellan 2024 och 2026. Smart Eye är världsetta på mjukvara för eyetracking-baserad DMS, medan Tobii är världsetta på eyetracking-teknologi totalt sett men även specifikt på mjukvara för OMS dvs Occupant Monitoring Systems.

Efter att ha haft Smart Eye som klart största innehav sedan deras företrädesemission i februari 2023, har jag i samband med Tobiis överdrivna kursras till mars 2024 pga/tack vare företrädesemissionen och Smart Eyes kurslyft viktat om så att Tobii, delvis finansierat med depåkassatillskott, har blivit ett klart större innehav än Smart Eye. Min förväntan i nuläget är att Smart Eye och Tobii realistiskt sett i år som högst kan nå till omkring 70-80 % av mina riktkurser 2024, dvs för Smart Eye till ca 115 - 131 kr (utgående från mittpunkten 164 kr i riktkursintervallet) och för Tobii ca 7-8 kr (utgående från riktkursen 10 kr). I bolag som fortfarande går med förlust på koncernnivå är min erfarenhet att aktiemarknaden ofta undervärderar åtminstone en del av dessa bolag trots att fundamental analys kan visa att de väntas växla till bra vinster inom något eller några få år. Både Smart Eye och Tobii är nu typiska sådana bolag enligt min bedömning. Tobiis enligt ovan betydligt större bedömda faktiska kurspotential 2024 räknat från nuläget, kan tolkas bero på att aktiemarknaden fortfarande är alltför pessimistisk och i alldeles för liten utsträckning diskonterar kommande av Tobii guidade väntade sänkningar av rörelsekostnaderna, som trots redan sänkt nivå 2024 väntas bli "väsentligt" lägre 2025. De stora förlusterna  2022 - 2023 i Tobii berodde till en betydande del på en varaktigt alltför hög kostnadsnivå så de stora sammanlagda genomförda kostnadsreduktionerna sedan Q3 2023 och kommande under 2024 borde tas emot betydligt bättre av aktiemarknaden än hittills. Dessutom underskattar uppenbarligen aktiemarknaden värdet av segmentet Autosense i Tobii.

Smart Eye kom med väldigt imponerande design win-nyheter dec 2023 - mars 2024. Smart Eyes lite oväntade riktade nyemission 21 mars till kurs 91 kr nära närmast föregående börskurs drygt 95 kr med utspädning ganska låga drygt 4 % skapade kortsiktigt viss osäkerhet bl a om när break-even på kassaflödet inträffar eftersom det samtidigt meddelades att det eventuellt kommer förskjutas 1-2 kvartal senare till H1 2025 än prognostiserat tidigare, även om det uppgavs inte vara helt säkert att så sker. Timingmässigt var dock nyemissionen OK till hyfsad kurs och risken för en ny företrädesemission i år undanröjdes. Samtidigt uppgavs att ca 40 bilmodeller med Smart Eyes DMS är i produktion i mars och det väntas dubblas till ca 80 modeller redan i slutet av 2024 och sedan femfaldigas till ca 200 modeller i slutet av 2025 vilket ligger i linje med den redan tidigare väntade fortsatta rakettillväxten av licensintäkterna i affärsområdet Automotive de närmaste åren när befintliga design wins, med totalt beräknat värde över 7.5 miljarder kr enligt Smart Eye, successivt leder till integrering av deras DMS i bilproduktion. Sedan bilproduktionen med Smart Eyes DMS började trappas upp i Q2 2023 har omsättningstillväxten i Automotive jämfört med motsvarande kvartal året innan varit imponerande ca 73 % Q2, 83 % Q3, 120 % Q4 2023 och 138% Q1 2024. Fortsatt rakettillväxt på i genomsnitt över 100 % i kvartalen från Q1 2024 till Q4 2025 kan sannolikt väntas i Automotive. Eftersom det lite svagare utfallet Q1 2024 när det gäller kassaflödet och total tillväxt jämfört med Q4 2023  är känt kan utvecklingen väntas bli ganska likartad säsongsmässigt som under 2023 dvs ett betydligt starkare andra halvår 2024 och kanske speciellt Q4 liksom för aktiekursen. Nov-dec 2023 nästan dubblades aktiekursen som mest efter en stark Q3-rapport och fina design win-nyheter Q4 som säsongsmässigt brukar vara mest frekventa då och under Q1.

Tobii kommer på längre sikt högst sannolikt minska förlusterna kraftigt efter det oväntat svaga Q1 2024 i segmentet Products & Solutions, skapa högre långsiktig tillväxt och därmed förutsättningar för att uppnå ett högre förtroende på aktiemarknaden genom en trovärdig plan att börja visa vinst 2026 med god rörelsemarginal enligt deras mål. Flera faktorer inkl stora varaktiga kostnadsnedskärningar talar dessbättre för en stor resultatförbättring årligen t o m 2028. En gudning från Tobii i maj 2024 säger "väsentligt" lägre rörelsekostnader i koncernen 2025 jämfört med 2024.

Det nya affärssegmentet Autosense ser ut kunna bli en långsiktig vinnare i Tobii, men som planerat har ett stort kapitalbehov för att täcka kostnader 2024 och 2025 vilket tillgodoses med företrädesemissionen i mars 2024. 2024 och 2025 väntas minskande koncernförlust i Tobii. 2025-2026 väntas de flesta av raketväxarsegmentet Autosense totalt över 120 design wins/bilmodeller inom DMS/OMS  ha gått i produktion hos flera stora OEM-kunder. Över 50 av dessa bilmodeller gäller Tobii Autosense en-kameralösning för kombinerad DMS/OMS vilket ger relativt stora intäkter per bil till Tobii. Tobii Autosense genomsnittliga årliga omsättningstillväxt väntas utgående Tobiis egna prognoser bli minst ca 78 % från 2024 till 2028. Bruttomarginalen är nära 100 % i Autosense vilket medför att omsättningsökningar blir en nästan lika stor resultatökning.

Tobiis två största segment Products ﹠ Solutions + Integrations kommer sannolikt redan 2024 vända till en sammanlagd redovisad vinst på EBIT-nivå enligt min Tobii-analys länkad nederst.

Dessutom ser det efter kostnadsguidningen för 2025 enligt ovan som att en liten vinst på koncernnivå har chans att nås det året enligt Tobii-analysen, trots förlust i Autosense.

De väldigt omfattande och för Tobii rekordstora insynsköpen och grundarköpen nov 2023 - april 2024 för omkring 80 Mkr kommer rimligen inte av en slump utan de bör ha goda skäl att tro på en långsiktigt mycket bra utveckling.

På kort sikt har Tobii i enlighet med det enligt citatet nedan från nyemissionsprospektet i mars 2024 ett fokus på lönsamhet i de två stora segmenten Products & Solutions och Integrations.

 

 

Tobii-analysen länkad nederst visar i kalkylerna att dessa två segment sannolikt kommer visa vinst sammanlagt på EBIT-nivå redan helåret 2024, trots den svaga inledning Q1. Det är de stora planerade initiala kostnaderna 2024 och 2025 i det nya potentialrika segmentet Autosense som belastar hela koncernen så att Tobii sammantaget ännu 2024 kan väntas gå med förlust om än prognostiserat till en betydande grad minskad enligt Tobiis egen prognos i Q1-rapporten 16 maj. 

På den tiden det vinstgivande Tobii Dynavox ingick i Tobii liksom (även fortfarande) det då vinstgivande Tobii Pro och det kraftigt förlusttyngda investeringstunga Tobii Tech (där efter Dynavox-avknoppningen endast de två senare fusionerades till det nya Tobii sedan dec 2021) så särredovisades resultaten och därför hade Tobii oftast en ganska hög värdering eftersom de lönsamma delarna synliggjordes.

T ex 2018  hade dåvarande Tobii en liknande segment-struktur som Tobii väntas ha 2024 med den gången positivt rörelseresultat i Tobii Dynavox + Tobii Pro på sammanlagt ca 114 Mkr och jätteförlust i Tobii Tech på ca 305 Mkr, dvs visserligen betydligt större vinstnivå än som min analys prognoser kan innebära för Products & Solutions + Integrations sammanlagt 2024, men å andra sidan också långt mer i förlust i Tobii Tech 2018 än vad som kan väntas i Autosense 2024 enligt Tobiis guidning. Men Tobiis börsvärde var efter Q4-rapporten och årsbokslutet 2018 trots detta över 5 gånger högre (ca 3.5 miljarder kr jämfört med ca 0.66 miljarder kr) än på kurs 2.84 kr 24 maj i år. Det är fundamentalt sett en orimligt överdriven värderingsskillnad med tanke på framtidsutsikterna då och nu.

Nyheten för 2024 är dessbättre att de 3 nuvarande segmenten Products & Solutions, Integrations och Autosense också har börjat särredovisas med separata rörelseresultat. Sedan kan man hoppas att de goda resultatutsikterna för helåret 2024 enligt min analys i de två största segmenten sammanlagda kommer tydliggöras i Tobiis/VDs kommentarer  i Q2- eller Q3-rapporten 2024.

 

Aktieanalys av Smart Eye  :  https://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=79834&user=9801

Aktieanalys av Tobii : https://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=79833&user=9801

 

 
====================================================================================================
 
Jag rekommenderar som vanligt alla att göra sina egna analyser och reserverar mig för eventuella slarvfel inkl räknefel men jag försöker alltid undvika sådana eller rätta dem.