Tobii-analys, PM, andra nyheter och kommentarer

Analys (som uppdateras emellanåt) av det marknadsledande eyetrackingbolaget Tobii med tonvikt på Tobii Techs potential och en målkurskalkyl byggd bl a på bolagets egen långtidsvision om marknadens utveckling


Tobii har en imponerande historia av snart 16 års oavbruten organisk tillväxt inom eyetracking och dominerar världsmarknaderna för kommunikationshjälpmedel och beteendestudier genom de lönsamma affärsområdena Tobii Dynavox och Tobii Pro vilka tillsammans omsätter ca en miljard kr. Därtill har raketväxaren Tobii Tech just börjat realisera en enorm långsiktig potential inom t ex datorer, smartphones och virtual reality.

De underliggande marknaderna för affärsområdet Tobii Tech där eyetracking har potential att komma att ingå i betydande omfattning är t ex speldatorer (ca 20 miljoner enheter 2016), stationära och bärbara datorer (ca 260 miljoner enheter 2016), surfplattor (ca 180 miljoner 2016), virtual reality-headsets (prognoser på 20-60 miljoner enheter 2020, augmented reality och VR ihop 99 miljoner enheter 2021) och smartphones (ca 1.5 miljarder enheter 2016). 

Tobiis informativa årsredovisning 
anger följande skäl för att eyetracking kan väntas komma att integreras på de numerärt största potentiella volymmarknaderna dvs segmenten smartphones och vanliga datorer : 

""Eyetracking kan skapa betydande värde i smartphones genom att göra så att de blir mer intuitiva och bättre anpassade till användaren. En mobil som vet var användaren tittar blir medveten om närvaro, vad man gör och är intresserad av. Utifrån det kan den exempelvis i förväg ladda innehåll som man visar intresse för eller hålla skärmen tänd så länge man tittar på den. Även vissa former av interaktion kan triggas såsom autoplay eller preview. Tillsammans med touch och
andra interaktionssätt gör det att mobilen kan upplevas mer intelligent och engagerande"

"Eyetracking har potential att skapa mer intuitiva och användarvänliga gränssnitt till datorer och surfplattor genom att datorn vet var användaren tittar. Till exempel kan man kombinera pekplatta och ögonstyrning för att göra det enklare att peka, scrolla och zooma. Eyetracking kan dessutom skapa förbättringar som exempelvis minskad strömförbrukning genom att skärmen släcks när man inte tittar på den. Samma sensor kan också användas för biometrisk ansiktsigenkänning av användaren, som exempelvis i Windows Hello." 

För virtual reality och speldatorer lyder motiveringarna :

"Eyetracking kan skapa stor nytta och värden i VR-headsets, i såväl spel och underhållning som olika professionella användningsområden. I spel kan eyetracking skapa fördjupad inlevelse, realism och intensitet. Det kan också förenkla och förbättra användarens interaktion med menyer och verktyg i andra typer av VR-miljöer. Dessutom förväntas eyetracking kunna bidra till att lösa stora tekniska utmaningar kring hantering av grafik och bidra till en mer korrekt 3D-rendering. Många ser det därför som en nyckelkomponent i framtida produktgenerationer av VR-headsets."

"Eyetracking kan skapa fördjupad inlevelse, realism och intensitet i många olika typer av datorspel. Genom att kombinera ögonstyrning med traditionella spelkontroller kan man exempelvis röra sig i en riktning och sikta i en annan samtidigt. Man kan låta vyn följa blicken på samma sätt som när man tittar runt i verkligheten eller skapa olika effekter eller händelser baserat på var spelaren tittar."

Inom speldatorer har man under 2016 uppnått viktiga initiala mål, och med en första design win inom både vanliga datorer och inom smartphones har Tobii Tech börjat penetrera 3 av 4 nu högprioriterade 
segment och därefter kommer virtual reality stå på tur eftersom inledande utvecklingssamarbeten är kända. Redan nu uppgår således den totala potentiella marknaden till över 1.9 miljarder enheter.

Tobiis egen vision är att "de flesta" datorer, VR-headsets och smartphones kommer ha eyetracking inbyggt i framtiden och alla dessa högvolymprodukter, således motsvarande kring eller över 1 miljard enheter per nuvarande marknadspotential, har alltså hög prioritet för Tobii Tech de närmaste åren, medan fordonssegmentet åtminstone i nuläget är en lågt prioriterad marknad. 
Tobii Techs mål är att vara den marknadsledande leverantören på dessa högvolymsegment, dvs precis som Tobii Dynavox och Tobii Pro redan är på sina marknader kommunikationshjälpmedel respektive beteendestudier.

För att optimera Tobii Techs intäktspotential utvecklar man successivt tekniken inom de olika tillämpningarna till att t ex bli strömsnålare, mindre, med bättre prestanda och mer användarvänlig och trots det billigare per eyetrackingenhet. Detta utvecklingsarbete sker även i nära samarbete med integrationskunderna. Det är framför allt detta de stora utökade investeringarna 2017-2019 på 300 Mkr inom områdena virtual reality och smarthphones handlar om. Samma typ av utveckling sker för små bärbara datorer. 


Utgår man sedan från bolagets långtidsvision om 1 miljard sålda enheter med eyetracking på enbart Tobii Techs olika marknadssegment och antar att denna höga penetration inträffar år 2025, i vägt genomsnitt antagen intäkt 40 kr per enhet, total marknadsandel antagen till 35 % (Tobii Dynavox och Tobii Pro med sammanlagt ca 1 miljard i omsättning 2016 hade då avseende deras mer mogna affärsområden marknadsandelar inom eyetracking på 75 % respektive 47 %, medan Tobii Tech 2016 hade 100 % marknadsandel inom segmentet speldatorer på en gryende marknad) och i det läget uthållig vinstmarginal före skatt på 15 % (bedömd från skalfördelar av hög volym och att Tobii Dynavox och Tobii Pro har långsiktiga rörelsemarginalmål på 20 % respektive 15+ % och har en historia av god lönsamhet) och ca 100.3 miljoner aktier efter nyemissionen 2016 efter utspädning från optioner skulle vinstbidraget per aktie efter 22 % schablonskatt bli 1 miljard x 0.35 x 0.15 x 40 kr x 0.78/100.3 miljoner  kr = ca 16.33 kr per aktie. 
P/e-talet som marknaden är beredd att betala år 2025 antas vara 15, vilket skulle ge ett värdebidrag på ca 245 kr per aktie, motsvarande  ett målkursbidrag på 114 kr per aktie 2017 givet ett avkastningskrav på 10 %.
 
Tobii Dynavox och Tobii Pro har fortfarande mycket stora långsiktiga tillväxtmöjligheter bl a eftersom penetrationsgraden av deras respektive slutkundmarknad ännu är mycket låg. Dessa affärsområden omsatte tillsammans ca 0.949 och 1.01 miljarder kr 2015 respektive 2016 med en vägd rörelsemarginal på ca 14-15 % och gav ett positivt kassaflödesbidrag från rörelsen. Deras långsiktiga tillväxtmål är 10 -15+ % och rörelsemarginalmål 15-20 %. 
Med ett bedömt rimligt p/e-tal på 15 och en antagen uthållig vägd rörelsemarginal  på i genomsnitt 16 % hamnar en långsiktig värdering  2017, oaktat kortsiktiga kvartalsvisa variationer av utfallet, av Tobii Dynavox och Tobii Pro f n på ca 20 kr per aktie. 

Totalt blir målkursen 134 kr för Tobii 2017.

I linje med kalkylen ovan för Tobii Techs mycket långsiktiga utveckling bör följande scenario för den externa omsättningens utveckling de närmaste åren kunna vara någorlunda rimligt : 
46 Mkr 2016, 100-160 Mkr 2017, 250-400 Mkr 2018, 900 Mkr 2019 och 1800 Mkr 2020. Av detta scenario kan man dra slutsatsen att Tobii Tech sannolikt inte kan visa vinst före år 2019, men långsiktigt spelar det mindre roll för kassan räcker till den utökade satsningen på virtual reality och smartphones 2017-2019 som belastar resultatet, och någon ytterligare nyemission de närmaste åren är inte sannolik om investeringarna ger ungefär den avkastning som avsett. 
Främst speldatorer driver tillväxten 2017 t ex genom att allt fler spel är anpassade eyetracking (per juni 2017 ca 80 st), och sedan väntas virtual reality slå igenom 2018 som en ytterligare värdedrivare. 
Inom VR finns förutsättningar till en relativt snabb och betydande penetration i kommande generationer av VR-headsets bl a eftersom Tobii Tech ligger långt framme med utvecklingssamarbeten med t ex teknikleverantören till HTC dvs Valve och marknaden är i en omogen mer snabbt växande fas jämfört med speldatorer som har funnits en längre tid. Enligt IDC Q4 2016 prognostiseras över 30 miljoner VR-headsets säljas 2018. Förmodligen tillkommer ovanpå detta fler design wins inom vanliga datorer och smartphones under dessa två år. 
2019-2020 kan sedan främst en ökad penetration inom smartphones väntas slå igenom tydligare och ge en kraftig omsättningstillväxt enligt scenariot.

För specifikt år 2017 kan priset per eyetrackingenhet i detta tidiga skede väntas vara betydligt högre än 40 kr för Tobii Tech i segmentet speldatorer. Design wins har under 2016 erhållits från mycket stora tillverkare som  MSI, Alienware/Dell och Acer. Hypotetiskt kan 100-160 Mkr i extern omsättning 2017 inkludera uppskattningsvis 0.25-0.4 miljoner sålda speldatorer med 50-80 Mkr i intäkter antaget en genomsnittsintäkt per enhet på 200 kr, motsvarande en penetrationsgrad för Tobii Tech av omkring 1.25 - 2 % av enbart totala antalet sålda speldatorer givet förra årets marknadsstorlek. 
Marknadsandelen 2016 var hela 100 % men med förstås en mycket låg penetrationsgrad i det tidiga skedet. 
Kanske ligger dock intäktsnivån per enhet högre i nuläget, vilket i så fall skulle sänka kravet på antal sålda enheter i motsvarande grad. På en utländsk sajt står det att man kan välja bort eyetracking på Alienware 17 och spara 75 USD.
Därtill skulle ytterligare 25-40 Mkr kunna motsvaras av ca 0.8 - 1.3 % av enbart Tobii Techs första kund inom smartphones Huaweis totala försäljning i Kina givet förra årets marknadsstorlek (ca 77 miljoner enheter), där den första affären gällde enbart mjukvara för modellen Honor Magic som här därför antas inbringa endast 40 kr per enhet. Det finns en review från 28 mars om denna high end smartphone, inkl lite om eyetrackingens bidrag till dess artificiella intelligens, på https://www.forbes.com/sites/bensin/2017/03/28/honor-magic-review-putting-the-smart-in-smartphone/#741166632acc 
Resterande 25-40 Mkr i scenariot för 2017 skulle då komma från segmentet vanliga datorer där Tobii Tech under Q1 2017 erhöll sin första design win gällande en bärbar datormodell från Acer samt en underliggande försäljning av eyetracking-utrustning direkt till slutkunder, enskilda komponenter till integrationskunder och ytterligare någon eller några design wins. 
Tidigare engångsintäkter från design wins 2016 försvårar prognosen något för 2017, men utfallet Q1 2017, med en extern försäljning som nästan fyrfaldigades till 18 Mkr utan nämnvärda engångsintäkter enligt bolaget, bör kunna ligga i linje med scenariot för helåret om det sedan sker en viss sekventiell tillväxt kvartalsvis resten av 2017 och liknande eller nästan liknande årlig tillväxttakt som under Q1, vilket vore rimligt. 
Kalkylen för den allra första affären inom smartphones med Huawei antyder hur stort genomslag flera design wins i det stora smartphonesegmentet skulle kunna få på Tobii Techs omsättning de närmaste åren. 

Smartphones-området är så stort att en stor framgång på lång sikt enbart där skulle kunna ge en Fingerprint-liknande utveckling.
Omsättningstillväxten för Tobii Tech i scenariot ovan känns rimlig eller försiktig om man jämför med just Fingerprints omsättningsutveckling 
95 Mkr 2013, 234 Mkr 2014, 2900 Mkr 2015 och 6638 MKr 2016. 
Redan i slutet av 2016 nådde f ö den marknaden en penetrationsgrad på över 50 % och marknadsandelen för Fingerprint var i samma höga storleksordning.
Sannolikt kommer Tobii Tech ha en mycket stabilare, uthålligare och kanske något lugnare tillväxt i linje med scenariot ovan än Fingerprint eftersom man efter nyemissionen har resurser att satsa hårt i flera år på minst 4 olika segment med en sammanlagd teoretisk 
marknadspotential på storleksordningen 2 miljarder enheter vilket innebär en större riskspridning än Fingerprint hade under sin enorma omsättningstillväxt 2014-2016. Dessutom har Tobii på koncernnivå ytterligare riskspridning i Tobii Dynavox och Tobii Pro som bidrar med ett betydande positivt kassaflöde.

Utgår man hypotetiskt för 2020 från en genomsnittlig vägd intäkt på t ex 40-50 kr per levererad eyetrackingenhet inom Tobii Tech skulle intäkter från extern försäljning på 1.8 miljarder kr motsvara att 36-45 miljoner enheter skulle komma att levereras det året, vilket ännu skulle motsvara en totalt sett ganska låg genomsnittspenetration för Tobii Tech eller storleksordningen ett par procent av de fyra huvudsegmentens sammanlagda teoretiska marknadspotential.

Ovanstående scenario, med beaktande även av en hög marknadsandel enligt bolagets historik och mål, verkar även ha visst stöd av Tobiis årsredovisnings uppgift att bolaget bedömer att totalmarknaden för enbart Tobii Tech kommer att passera 10 miljarder kr någon gång 2021-2024. De externa prognoserna kort citerade nedan talar för att detta sker 2021.
T ex skulle 35 % marknadsandel av 10 miljarder kr 2021 innebära att Tobii Tech skulle omsätta 3.5 miljarder 2021, jämfört med 1.8 miljarder 2020 i scenariot ovan, vilket skulle motsvara 94 % i tillväxt 2021 eller något lägre än året innan. Vid analysens scenarios slutår 2025 är omsättningen 14 miljarder, vilket motsvarar att tillväxten under 4-årsperioden från 2021 till och med 2025 skulle bli klart lägre, 41 % per år i genomsnitt.
Hela perioden 2020-2025 måste den sammanlagda penetrationen i främst smartphonesegmentet och kanske även datorsegmenten generellt följaktligen fortfarande vara kraftigt ökande och slutligen nå en hög nivå i linje med långtidsvisionen om 1 miljard enheter med eyetracking.

Scenariot kan även jämföras med några externa marknadsprognoser från 2016 på 1-2 miljarder dollar i totalmarknad för eyetracking 2020, innebärande att Tobii-koncernens marknadsandel skulle bli storleksordningen 18-36 %, dvs lägre eller klart lägre än nu, så scenariot ovan är inte heller offensivt med utgångspunkt från dessa marknadsprognoser, utan mycket försiktigt m a p antagandet om marknadsandelen om den högre marknadsprognosen på 2 miljarder dollar för redan år 2020 skulle bli verklighet.

Den långsiktiga aktiekursutvecklingen är mest beroende av Tobii Techs framtida utveckling och hur eyetrackingmarknaden totalt utvecklas men det senare påverkas naturligtvis även av en så stor aktör som Tobii själv och den extra stora framtidssatsning som man t ex nu gör inom VR och smartphones.

Den antagna vägda genomsnittsintäkten per enhet i Tobii Tech 40 kr när marknaden i kalkylen ovan nått 1 miljard enheter är givetvis en mycket osäker parameter i nuläget, men med utgångspunkt från marknadsprognoserna verkar kalkylen oberoende av detta rimlig dvs ett möjligt scenario. 

Den framtida genomsnittliga marknadsandelen inom eyetracking totalt i koncernen är även den en stor osäkerhetsfaktor t ex eftersom konkurrenter också kommer satsa hårt på Tobii Techs snabbväxande volymmarknader, men Tobii har enligt bolagets VD ett stort teknologiskt försprång.
En mycket konkurrenskraftig och offensiv FoU-satsning 2017-2019 tillsammans med den redan marknadsledande ställningen inom eyetracking och en kassa på över 700 Mkr 31 mars 2017 bådar gott för en fortsatt hög marknadsandel. 
Tobii bedömer att Googles och Facebooks förvärv av några mindre eyetrackingbolag är gynnsamma för intresset och marknadsutvecklingen inom t ex virtual reality. 
Tobii har överlägset flest beviljade patent och patentansökningar inom eyetracking om man jämför med deras direkta konkurrenter, och har verkat på eyetracking-marknaden under snart 16 år av kontinuerlig organisk tillväxt, så deras försprång kan antas vara betydande i flera olika avseenden och borga för en fortsatt mycket hög marknadsandel. 
Forskningschefen har berättat mer om nödvändigheten av patentportföljen i en läsvärd länk : https://www.prv.se/sv/prv-for-foretagare/handel-med-andra-lander/sa-har-andra-gjort/tobii/

Slutsatsen är att Tobii med god marginal bör vara en mycket bra långsiktig aktieplacering sedd på t ex 1-3 års sikt utgående från en aktiekurs på 50.50 kr 6 april 2017 (då den första versionen av den kompletta aktieanalysen var färdigställd), och baserat på några bedömt rimliga antaganden utgående från bolagets historiska utveckling, Tobiis egna mål, visioner och marknadsbedömningar och olika externa marknadsprognoser av eyetrackingmarknaden, men volatiliteten i aktiekursen kan väntas vara fortsatt väldigt hög med mycket överdrivna kursrörelser åtminstone tills Tobii Techs utveckling blir mindre svår att förutse och värdera för aktiemarknadens aktörer.



----------------------------------


PM, rapporter och andra Tobii-nyheter 


Tobii Pro erbjuder nu forskningsverktyg för eyetracking-studier i VR enligt ett pressmeddelande 20 juni. 

------------------------------------


Tobii offentliggör 15 nya speltitlar med integrerad eyetracking enligt ett PM 8 juni.
------------------------------------

Affärsvärlden gav Tobii köprekommendation med riktkurs 75 kr på ett års sikt i utgåvan 31 maj 
-------------------------------------

Tobii släpper utvecklingskit för eyetracking i VR baserat på HTC Vive enligt ett PM 30 maj.

-----------------------------------

Tobii tecknar distributionsavtal med Isolda avseende eyetrackingprodukter för konsumentmarknaden enligt ett PM från Isolda 29 maj med initialt fokus på Tobii Eyetracker 4C som är den första spelkontrollen som möjliggör både spårning av huvud- och ögonrörelser.



-----------------------------------

Tobii förvärvar Sticky, en ledande leverantör av lösningar för marknadsundersökningar med webbkamerabaserad eyetracking enligt ett PM 17 maj.



---------------------------------------

Tobii Dynavox lanserar PCEye Plus, det första hjälpmedlet som kombinerar avancerad ögonstyrning, taligenkänning, switchkontakter och infraröd (IR) styrning enligt ett PM 3 maj.
"PCEye Plus gör att du kan surfa, använda sociala medier, jobba, spela spel, styra TV-apparater och annan hemelektronik enbart med hjälp av dina ögon."



------------------------------
  

Tobii Pro integrerar Shimmers sensor i en mjukvaruplattform för analys av emotionella reaktioner i deras eyetrackingbaserade verktyg för beteendestudier enligt ett PM 2 maj

-----------------------------------

Aktiekursen i Tobii har senaste månaderna rasat pga blankning och av många uppenbarligen ett väntat relativt sett svagt Q1 för Dynavox och Pro, vilket det blev enligt Q1-rapporten 27 april. 
Dessa affärsområden gick dock trots en svacka i utvecklingen sammanlagt, främst pga Dynavox äldre pekskärmsprodukter, med en rörelsevinst på ca 20 Mkr och bör gå klart bättre framöver igen. 

Både Dynavox nya viktiga surfplattebaserade produkt Indi och mjukvaran Snap och Pros nya Spectrum kan väntas bidraga till klara lönsamhetsförbättringar framöver efter svackan under Q1 2017. VD uttryckte en klar förhoppning om detta i en intervju under rapportdagen.
Dynavox jämförelsetal från 2016 blir dessutom enklare att matcha fr o m Q2 2017 än under Q1 2017 eftersom prissänkningar skedde Q2 2016. 
Pros Spectrum hade en ej fakturerad initial orderstock under Q1 2017, men som kommer synas under Q2 2017.

VD berättade under hearingen att Tobii Techs omsättning Q1 2017, som växte med ca 290 % till 18 Mkr i extern försäljning jämfört med Q1 2016, var som väntat och att bolaget sedan hoppas på flera design wins framöver som kommer kommuniceras om de är av signifikant betydelse, vilket de flesta bör vara i detta tidiga skede. Inom VR väntar sig VD att Tobiis eyetracking finns inbyggt i slutkunders headset senast 2018. Inom speldatorer har Tobii Tech redan erhållit ett mycket kraftigt försprång.

Man bör fortfarande se Tobii som en placering på 1-3 års sikt för att ha möjlighet att kunna få en riktigt hög avkastning när Tobii Techs utveckling och tillväxt blir allt tydligare. Variationer i Dynavox och Pros utveckling och lönsamhet är något som är tämligen normalt emellanåt och kan ge svackor t ex vid produktgenerationsskiften.

Tobii gör naturligtvis de enormt stora, men initialt kostsamma, investeringarna inom Tobii Tech för att senare dvs långsiktigt ha tjänat på dem vilket innebär att målet med dem är desto större framtida vinster. Teknologiskt och marknadsmässigt historiskt är Tobiikoncernens försprång stort och med störst patentportfölj inom eyetracking, och inom speldatorer har Tobii Tech hittills varit överlägset främst. 

Kassan på över 700 Mkr 31 mars kommer mest sannolikt räcka åtminstone tills koncernen är kassaflödespositiv, vilket jag bedömer kan ske under loppet av 2019.
Inget i Q1-rapporten påverkar min målkurs i analysen som tills vidare har kvar en enkel relativt försiktig långsiktsvärdering av Dynavox och Pro med summa 20 kr per aktie. Det är Tobii Techs förväntade tillväxthastighet på längre sikt som har det nästan helt avgörande inflytandet på analysens aktievärdering.





----------------------------------

Tobii offentliggör samarbete med Teotl Studios gällande Virtual Reality enligt PM 29 mars.

---------------------------------

Tobii samarbetar med Valve om Virtual Reality
enligt ett Direkt-telegram 3 mars 

-----------------------------------

PM  21 februari : "Tobii har utsett Johan Wilsby till ny CFO och medlem av Tobiis koncernledning. Johan har mångårig erfarenhet som CFO och finanschef för teknik- och börsbolag som Fingerprint Cards, Transmode, Hewlett-Packard och Microsoft." 
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/02/21/tobii-ab-johan-wilsby-ny-cfo-pa-tobii.html

---------------------------------

Nyheter Tobii Tech enligt nyhetsbyrån Direkt 20 feb : 
Ännu ett Direkt-telegram "INGA PROBLEM NÅ MÅL 100 SPEL MED EYETRACKING - AO CHEF (Direkt)
2017-02-20 13:02" 
https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/02/20/tobii-inga-problem-na-mal-100-spel-med-eyetracking-ao-chef.html

Observera :

"Vad ser du framför dig på speldatorsidan under 2017?

"Vi tycker att vi har ett positivt momentum i hela vår affär. Det är som vi alltid säger, det är långsiktigt, men det blir jättestort om vi lyckas hela vägen", kommenterar Oscar Werner."

Det är speldatorer med 20 miljoner enheters marknadspotential, och återstår gör "bara" VR, vanliga datorer och smartphones var marknadspotential är kring 1.8-2 miljarder enheter.

----------------------------------

Tobiis eyetracking testas för första gången i intensivvård enligt Rapport 16 februari, ca 9 minuter in i klippet :

-------------------------------------

Omsättningen enligt Tobiis bokslutsrapport 15 februari var Q4 2017 för Tobii Tech goda 40.9 Mkr jämfört med 15.3 Mkr motsvarande kvartal 2015, dvs tillväxt hela 167 %. Detta indikerar att tillväxten och omsättningen för Tobii Tech bör bli minst så bra 2017 som jag har hoppats tidigare.
Sekventiellt ökade den sekventiella kvartalsvisa externa försäljningen i Tobii Tech från 9 Mkr Q3 till 27 Mkr Q4. Även om en del var engångsintäkter Q4 så lär det ju bli sådana framöver också när fler samarbeten initieras. Jag gissar att Tobii Tech kommer snitta 40 Mkr per kvartal 2017 i extern försäljning och försiktigt antaget oförändrad försäljning internt 50 Mkr på helåret skulle Tobii Tech totalt omsätta 210 Mkr 2017. 
Så kring eller över 200 Mkr i total omsättning 2017 för Tobii Tech känns rimligt och detta ännu mycket tidigt i dess utveckling där även speldatorer är i tidigt skede och smartphones just inletts så smått och VR ännu inte ens börjat ge intäkter men kanske sent t ex i Q4.

Koncernens kassa var hela 772 Mkr vid årsskiftet, och Tobii Dynavox och Tobi Pro kan främst ses som kassagenererande affärsområden med hygglig långsiktig tillväxt, men vilka inte påverkar bolagets värderingsutveckling så mycket som Tobii Tech kommer göra. Den starka finansiella situationen ger utrymme för mycket kraftfulla satsningar på Tobii Tech inom t ex smartphones och virtual reality i flera år framöver.

Långsiktigt kan man sitta lugn med ett stort portföljinnehav i Tobii tror jag fortfarande. Aktiekursen kommer troligen röra sig mycket hackigt långsiktigt uppåt i flera år, där PM om Tobii Techs samarbeten bör vara de främsta kursdrivarna varpå ofta följer sedvanliga rekyler.

http://mb.cision.com/Main/2874/2189048/629287.pdf


---------------------------------------

Carnegie har återupptagit Tobii på bevakningslistan med köprek och riktkurs 80 kr och Swedbank har riktkurs 92 kr enligt nyhetsbyrån Direkt 13 februari. 


------------------------------------

Tobii -PM 3 januari inför mässan International CES i Las Vegas 5-7 januari 2017

Acer lancerar vanlig lap-top med Tobiis eyetracking enligt PM 3 januari 2017

---------------------------------


Tobiis eyetracking-mjukvara integreras i smartphone från Huawei som är världens tredje största aktör (efter Samsung och Apple) enligt ett PM 16 december 

--------------------------------


Inte oväntat frångår Tobii Tech kassaflödesmålet 2018 som uppsattes innan beskedet om storsatsning med 300 Mkr på VR och Smartphones 2017-2019 där de också vill bli den ledande leverantören av eyetracking. Investeringarna väntas leda till "betydande framtida mervärden för aktieägarna". Se Nyemissionsprospektet 

--------------------------------

Tobii Tech och Ubisoft utökar samarbete

---------------------------------

Acer lanserar en prisbelönad böjd spelskärm med Tobiis eye-trackingteknologi enligt ett PM 16 november.
Redan i augusti blev det känt att Acer ska släppa tre stycken andra spelskärmar med Tobiis eyetracking enligt samma branschsajt.


----------------------------------

Tobii lanserar nya produkter för Tobii Pro enligt PM 10 nov



------------------------------

Tobii har enligt PM 7 november tagit sin första designwin hos en stor Smartphone-tillverkare gällande eyetracking-mjukvara vilket är mycket positivt, men samtidigt anses behövas ytterligare  450 Mkr i kapital i en företrädesemission som dock kan betecknas som mycket offensiv och den uppgår till endast ca 7 % av bolagsvärdet per 4 november. 
300 Mkr ska användas för en hårdare satsning på utveckling av eyetrackingteknologi både hårdvara och mjukvara för smartphones och virtual reality under 2017-2019, och resten för initial utveckling av eyetracking inom fordonsmarknaden och några identifierade möjliga företagsköp. 
Om allt detta kan tolkas som att genombrottet för eyetracking inom dessa områden tidigareläggs jämfört med t ex marknadens förväntningar och position som klar världsetta även uppnås inom eyetracking för konsumentelektronik som är ambitionen så bör marknaden på kort och lång sikt tolka denna nyemission mycket positivt trots att marknaden ibland ofta gör tvärtom.






------------------------------------


Tobiis Q3-rapport var klart godkänd med en omsättning som ökade med 12 % till 255 MSEK (228). Bruttomarginalen uppgick till 73 % (72 %).

Koncernens rörelseresultat uppgick till -11 MSEK (-8).
Det sammantagna rörelseresultatet från Tobii Dynavox och Tobii Pro uppgick till 31 MSEK (28), vilket motsvarar knappt 13 % i rörelsemarginal i dessa två mer mogna affärsområden.


Ökade investeringar i den framtida troliga tillväxtraketen Tobii Tech påverkade koncernens rörelseresultat negativt med -42 MSEK (-37)

Tobii Tech växte med hela 66 % Q3, till 21.2 Mkr visserligen från en låg nivå, men det indikerar en sannolik bra tillväxt och omsättning redan 2017 med klart över 100 Mkr. 

Hela rapporten 

http://mb.cision.com/Main/2874/2109647/580897.pdf