Renovering av Upsidedown dämpare


Uppsidedown Stötdämpar tips


På dom flesta hojarna så sitter det uppside down dämpare även kallade USD. Att ha rätt inställda dämpare är jätte viktigt för att du ska kunna köra fort.
Om dämparna är för mjuka så slår dom igenom i hopp och i större stalp, är dom för hårda så blir man trött i armarna och det finns risk att ramen spricker.
Att är rätt inställda dämpare ger dig mera fäste efter som att hojen "sätter sig" mera ut ur kurvor och på raksträkorna.
Att framdämparna är rätt inställda är mycket viktigt i hopp och i inbromsningarna.
Så var noga med att ställa in stötdämparna noga innan du tar dig an dom stora hoppen och dom hårda banorna.


Nu till hur du renoverar och byter fjäder i dina framdämpare.
Det första du ska göra är att montera av framdäck, bromsok och gaffel bensskydd, sedan skruvar du bort skruvarna som sitter i gaffelkronan, det är oftast 3- 4 skruvar.
Sedan är det bara att dra ur gaffel benen neråt försiktigt annars så repar man dom.
När du gjort det så ska du skruva fast stötdämparna i ett skruv städ. OBS!! skruva inte åt hårt runt den tjocka delen på stötdämparen du kan förstöra den innuti, och skruva absolut inte fast den på den kromade delen.
När du satt fast dämparen i skruvstädet så tar du en blocknyckel, oftast 17mm tror jag, och skruvar bort den övre delen där man kan ställa in dämparen.

Det sitter det en mindre skruv precis medan för den innan för fjädern, 14mm brukar det vara, skruva bort den försiktigt för det kan vara spänning i fjädern.



Skruva bort den helt och lyft den rakt uppåt jätte försiktigt, lägg sedan den helst på en bit papper försiktigt för du får absolut inte repa eller böja den.



När du skruvat bort dom två skruvarna och lyft upp inställingen så kan du dra upp fjädrarna och då kommer den långa pinnen som sitter innanför fjädern att glida ner, men det gör inget, för du ska ändå vända upp och ner på dämparen sen.


Nu är det bara att vända upp och ner på dämparen så att oljan och pinnen glider ut igen, ta sedan tag i pinnen och dra den upp och ner så att oljan rinner ut. Om du är osäker på mängden olja så töm oljan i ett glas eller nått som du kan mäta mängden.
Själv tömde jag i ett glas och sedan mätte jag hur högt upp oljan kom, sedan tog jag ett exakt likadant glas med ny olja och lika mycket olja i.
Ta nu tag i pinnen och håll i den medans du vänder dämparen åt rätt håll, sedan så håller du i pinnen medans du trär på fjädern. Det kan vara lite knepigt men jag brukar trycka fjädern lite försiktigt mot pinnen medans jag stoppar ner den.
Sedan är det bara att trä i själva inställnings pinnen försiktigt och gänga fast den i den där 14mm skruven och dra åt halv hårt, inte för löst för då kommer den vibrera bort, och inte för hårt så det bli gängpaj.
Tryck sedan ner hela innehållet och skruva sedan fast det. Montera nu allt på hojen igen och sedan åk ut och ställ in dämparna nogrant!

Lycka till grabbar och tjejer
/Ante