Körnings tips
Här kommer lite tips på hur du kör din fiddy på rätt sätt.
Vi börjar med hur du hoppar rätt, att hoppa är det farligaste du kan göra på en fiddy då dom är så små och inte lika lätta att kontollera i luften som en stor cross. När du kör emot hoppen i låg fart så får du inte gasa på för mycket i uppgången, då kommer du att landa på bakhjulet eller flyga okontrollerat.
Om du kör emot hoppet i hög fart så vill du inte bromsa eller släppa gasen för mycket i uppgången, för då kommer du garanterat att landa med framhjulet först eller så kommer du slå över framlänges. Det gäller alltså dutta till på gasen precis i slutet av uppgången eller hålla jämn gas och ha kroppsvikten centrerad över hojen, då kommer du ha mest kontrol i luften.
Om du får upp framhjulet för mycket i luften så kan du bromsa till med bakbromsen i luften, men kom ihåg att hålla in kopplingen annars
så kommer hojen stanna för dig i luften, och det vill du inte.
Och du vill absolut inte bromsa med frambromsen i luften för då stannar framhjulet och då tappar kontrolen i landningen,
om du får upp bakhjulet för mycket i luften så kan man gasa så kommer hojen att balansera tillbaka sig, men om har alldeles för mycket framvikt i luften så måste du luta dig så långt bak du bara kan och gasa på ordentligt.
Nu till landningen, när du landar så vill du hålla gas på hojen annars tappar du mycket fart och det blir motor bromsning och du kan tappa kontrolen, så håll alltid gas på hojen när du landar.
Nu över till det viktigaste innom motorsport, kurvorna!! men kom ihåg att ingen kruva är den andra lik.
Om man inte är snabb in i kurvorna och ut ur kurvorna så tappar du 1 sekund per kurva jämnfört med en snabb förare.
När du kommer emot kruvan så ska du inte få så kallad dötid, det är sekunderna mellan du släppt gasen och börjar bromsa, om du lär dig det bra så kommer du tjäna tid.
När det gäller kruvor så är dom flesta kruvorna 180 grader och har ett inner spår och ett ytter spår, när du kommer emot kruvan så ska du hålla upp blicken och kolla i såpret i mitten av kruvan.
Det gäller att hålla lite grundgas, inte allt för mycket för du kommer du att tappa balansen i spåret.
Om du kollar dit du vill så kommer du hamna där automatiskt, när du kommit till den punkt där du kollade på så ska du kolla upp och ut ur kruvan och till nästa hinder.
Vid samma tillfälle som du tar upp blicken så kan du börja gasa, och det gäller att man inte slår på fullgas, utan att man gasar på mjukt ända upp till fullgas.
För att blir bra på kruvor så gäller det att träna träna och åter träna.
Och nu ska jag tipsa om sand körning, att köra i sand är skit jobbigt om man inte kör på rätt sätt.
när man kör i sand så måste man luta sig bakåt och hålla gas hela tiden, för att få så mycket tyngd och driv på bakhjulet.
om du inte gör det så kommer framhjulet sjunka ner i sanden och det blir trögt att styra och vingligt.