Trimguiden
TRIMGUIDE
Det finns mycket trim till fiddys. Priserna på trim sklijer en hel del beroende på
om det är bra eller dålig kvalitet. Till fiddys finns det många olika motorer, här
är dom valigaste:
- Lifan
- Loncin
- Kitaco
- Zongshen
- Jialing
- YX
- Daytona
- Ducar
- Takegawa
Det finns även kompleta race motorer att köpa.
En vanligt fiddy motor brukar ha ungefär 8-14 hästkrafter.
Det finns även YX150cc och YX160cc motorer som har så kallad KLX topplock och cylinder, de motorerna har ungefär 15-17 hästkrafter.
En komplett race motor från Kitaco kostar 29,995kr och den har 19 hästkrafter.
En komplet race motor från Takegawa kostar 57,900kr och har dubbla kamaxlar samt 24 hästkrafter.
Det viktigaste för att få en motor att gå bra är kamaxeln, det
är den som bestämmer hur mycket och hur fort ventilerna ska öppnas.
Att byta kamaxeln tror många är ett stort jobb men
det är inte så svårt som man kanske tror, det gäller bara att
ställa in motorn på noll läget.
Här är lite fakta om kamaxlar.
En orginal kamaxel har alltid korta nockar, alltså bulorna som
sticker upp ur kamaxelns mitten. När dom är korta så öppnas inte
ventilerna lika mycket och inte lika fort. En vanlig trim kamaxel
har lite längre nockar och öppnar ventilerna fortare och mera, och
det ger mera effekt. Det finns även race kamaxlar som öppnar
ventilerna oerhört mycket, men det är inte att rekomendera tycker
jag då ventilerna kan ta i kolven om du har högkompresionskolv.
Trimtips:
Rotorkit:
Ett rotorkit gör att din motor varvar mer och beter sig mer som en 2-taktare.
När man byter till rotorkit så ska man även byta oljekastare, annars
blir det obalans på vevaxeln och motorn vibrerar mera. Det kan medföra att lagrena till veven tar skada.
Trim CDI:
En trim CDI-box ger din motor en bättre
prestanda, förbättrad gasrespons samt gör att motorn kan varva mer.
Det är ett ganska enkelt trim som inte är allt för dyrt.
Högeffekts Tändspole:
En högeffekts tändspole ger en kraftigare gnista, snabbare återhämtning och respons. Det ger ca: 15 % mer energi och mer värme till stiftet.
Topplock:
Att byta till ett topplock med större ventiler ger en riktigt stor
skillnad eftersom det är toppen som är själva hjärnan i motorn.
Orginal ventiler är oftast 20mm insugsventil och 25mm avgasventil,
och i trimtopplocken så är det 23mm insgusventil och 27mm avgasventil.
Det finns även topplock med 23mm insugsventil och 28mm avgasventil.
Cylinder:
På dom flesta fiddyhojar så sitter det 125cc cylinder.
När man trimmar så byter man oftast inte cylindern. Det är eftersom den
största effekten sitter i topplocket. Men om man byter till en
trimcylinder så byter man oftast till 146cc cylinder som ger bra
effekt med rätt topplock och kamaxel.
Förgasare :
När man byter topplock och cylinder till trim så gäller det att byta
förgasare också, för trim cylinder och trim topp kräver mera bensin.
En original förgasare ger inte tillräkligt. En orginal förgasare
brukar vara på 24mm, och när man monterar en trim förgasare så
brukar det vara en 26mm förgasare och då ger den bra med bensin.
Avgasrör:
Att byta till trim avgasrör är viktigt när man har monterat
trimtopplock, trimcylinder, trimkamaxel och större förgasare.
utan trimrör så släpper den inte ut tillräckligt med avgaser.
Det blir alltså som en plugg i röret. Ett orginal rör är
28mm invändigt och ett trim rör är 32mm invändigt så det
ger en stor skillnad.
På originalsystemet på alla hojar så sitter det en på en
ganska tjock svets precis vid utblåset.
För att få ut så mycket avgaser som möjligt så rekommenderar
jag att du slipar bort en bit av svetsningen, men kom ihåg att
inte slipa för mycket så du slipar igenom godset i röret. När
du gör detta andas även motorn bättre.