Tillverkning av fiddys

Tillverkning av fiddys.

Vid ordet Minicross är det många som tänker "Kina-skit". Många kopior av Hondas minihoj började tillverkas i Kina och många av dessa hade i början mycket låg kvalité. Idag tillverkas många av de svenska tävlingshojarna fortfarande i Kina, men på uppdrag av svenska företag.Vanligaste Kina-motorerna heter Jialing och Lifan. Dessa kostar ca 3900:- för en 125cc, så prisskillnaderna är stora.
De dyraste motorerna kommer ifrån Japan med namn så som; Kitaco eller Takegawa. Dessa är betydligt dyrare men ses som rena tävlingsmaskiner.
En kitaco 125cc kostar ca 35.000:-


Så hur tillverkas de flesta fiddys?
Jo det är som i de flesta andra fall.
Olika material så som plast, aluminium och stål återvinns från andra produkter. Dessa åker till en fabrik som tillverkar olika delar som så småning om byggs till en hoj.
Bara för att t.ex Orions fabriker ligger i Kina förknippas dessa med "Kina-skit". Visst kan det vara sant att vissa märken håller sämre än andra, men detta beror helt på hur de byggts upp.
Är de slarvigt byggda kommer de att hålla efter detta också. Men är de fint byggda kommer det att hålla efter detta också.
Just materialet så som aluminium och plast är väldigt billigt i Kina, inte minst nu med krisen som vi just nu har i världen. Det är just därför som dom kan sälja en hoj så billigt, för att det inte är speciellt dyrt att fabrikera en.
Andra kändare märken så som Honda har sina fabriker från Japan, som är känt för att göra ett fint arbete och har fina varor.

Vilka material används vid tillverkningen?
De vanligaste materialen vid en tillverkning av en fiddy är:
Plast, för kåpor och andra plastdelar m.m.
Gummi, för handtag och el m.m.
Aluminium, för styre, och chassi delar m.m.
Stål, för styre och chassi delar m.m.
Tyg och mjuka föremål, dyna och stoppning m.m.

Hur blir delarna till en fiddy?
När delarna har gått igenom fabriken går de också igenom olika tester för att kolla att de är rätt gjorda.
Sen går de till människor som svetsar och skruvar för att få ihop hojen. Det är oftast här som det hänger på om konstruktionen ska bli bra eller dålig. Vill säga om arbetarna är slarviga eller noga.


Så hur går beställningen till?
Beställningen går till så att säljare från Sverige köper in ett flertal hojar i import, vilket menas med att vi importerar hojarna. Vi har inga svenska fabriker som kan tillverka svenska hojar.
När beställningen nått t.ex en utav Hondas fabriker i Japan där det står att 100 hojar skall göras börjar banden i fabriken rulla igång.
Senare efter en viss tid fraktas de hit med hjälp av fartyg, tåg, eller flyg. Vanligast är tåg och fartyg.
Sen hamnar dessa beställda hojar i butik och lager och väntar på att en köpare skall komma och köpa den

Tänk på att varje modell har en egen konstruktion och motor. Detta kan påverka kvalitén hos hojen.

Skrivet av: fiddyportalen.