Kategorier

 
     
Spara artikel
 
   

Esport: Pusselspelen har en lång väg framför sig

Esport betyder elektronisk sport och det är ett samlingsnamn för tävlingar i tvspel, dataspel och mobilspel. Esport inkluderar däremot långt ifrån alla spelgenrer. De allra största är MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), FPS (förstapersonsskjutare) och sport. Flera andra spelgenrer har, trots sitt stora antal spelare, inte kommit att räknas in i esporten. Pusselspelen är en av dessa och dess frånvaro kan verka märklig eftersom ett stort antal gamers tycker om att spela dem på fritiden.
 
Svenskarna tror på esport
 
Över 400 miljoner människor världen över följer esport. Ca. 650 000 av dem bor i Norden. Antalet tittare i Norden har legat på ungefär samma nivå sedan 2016. Däremot har tittartiden ökat. Det är också fler som väljer att betala för att få tillgång till ligorna och som betalar för att slippa se reklam, vilket kan dyka upp på Youtube och Twitch. Allt fler tittar på esport precis som vilken annan sport och det är ett tecken på att synen på datorspel och spelande har ändrats. Faktum är att en undersökning på uppdrag av telefonbolaget Telenor visade att en tredjedel av svenskarna över 65 år spelar tv- eller datorspel. I samma undersökning uppgav deltagarna att de trodde att esport inom tio år kan bli en av Sveriges största sporter. 
 
Två av de allra populäraste spelen är League of Legends och CS:GO. Det förstnämnda, som ofta förkortas LoL, spelas både i en ligaserie och ett årligt världsmästerskap. Världsmästerskapet kallas ofta för Worlds och är en av esportens största händelser. Det första mästerskapet hölls 2011 och bestod då av åtta deltagare som tävlade under tre dagar. Nu deltar 24 lag i mästerskapet. För att ta sig dit måste de först ha vunnit sina respektive regionskval, som går i regioner som Nordamerika, Europa och Kina m.fl. Sammanlagt pågår kvalet och slutspelet i sju veckor. Prispotten för det vinnande laget är 6,5 miljoner dollar. Seriespelet, som kallas för Championship Series, finns i två varianter. En nordamerikansk, som förkortas LCS, och en europeisk, som förkortas LEC. 
 

 
Förstapersonsskjutarespelet CS:GO är ytterligare en av giganterna inom esport. Den främsta ligan är ESL Pro League som spelas online. Serien är uppdelad i fyra regioner och de bästa från varje region, vilket är 16 lag från Europa och Nordamerika och 8 lag från Asien och Oceanien, tar sig vidare till ett slutspel. Därefter väntar ett elimineringsspel och lagen ska ta sig från ett gruppspel hela vägen till finalen. Slutspelet pågår i en veckas tid. Till skillnad mot LoL har CS:GO inget officiellt världsmästerskap. Det icke officiella världsmästerskapet är istället två major-tävlingarna som hålls en gång på våren och en gång på hösten. Majormästerskapen påminner mer om ett slutspel och 24 lag ställs mot varandra. 10 lag får kvala in medan 14 lag får en automatisk inbjudan om de deltog i det förra mästerskapet. Den senaste upplagan, som gick under namnet StarLadder Major: Berlin 2019, vanns av det danska laget Astralis. Det var deras tredje majorvinst i rad. De är nu förhandsfavoriter att vinna det kommande majorspelet i maj 2020. De är det första laget att vinna majormästerskapen tre gånger i rad och enligt esportens senaste odds hos 888 Sport är de förhandsfavoriter att ta sin femte vinst. Laget vann sin första major våren 2017. Oddsen för att de vinner är 4.50. 
 
Utöver CS:GO och LoL är Dota2 en av de största esportspelen. Det kan till och med vara det allra största. The International, vilket är världsmästerskapen i Dota2, är den största esporttävlingen av dem alla och nästa år kommer den till Sverige och Stockholm. Det är första gången som The International kommer tillbaka till Europa sedan den första upplagan i Köln 2011. Mästerskapet kommer att arrangeras i Globen i slutet av nästa sommar och totalt kommer en prispott på närmare 344 miljoner kronor att delas ut. 
 

 
Lågt tittarantal för andra spel
 
En stor anledning till att ovannämnda spel har slagit igenom och fått en stor fanbas är för att de är spännande att titta på. Det händer hela tiden nya saker på skärmen, det spelas storslagen musik och det finns ofta en spännande berättelse bakom både karaktärerna och striderna. Spelarna och lagen brukar också ha starka personligheter. Dessa aspekter saknas i pusselspelsgenren. Omtyckta pusselspel som Tetris och Puyo Puyo spelas av många och de har ett högt underhållningsvärde, men endast för spelarna. Detta är inte spel som är lika underhållande att titta på. Samma sak gäller andra pusselspel och klassiska brädspel som har digitaliserats. Det går att spela schack, mojang, go och till och med sudoku i mobilen eller på datorn. Det finns mindre tävlingar i dessa spel och de går att följa på plattformar som Twitch och Youtube, men tittarantalet är lågt.  
 
Möjligheterna finns
 
Man ska aldrig säga att pusselspel aldrig kommer att inkluderas i esporten. Det var precis det skeptiker sa om dagens esportspel. Det som talar för att pusselspel skulle kunna bli en esport är att det faktiskt finns en intresserad publik, hur liten den än är. Det har arrangerats världsmästerskap i Tetris sedan 2010, vilket går under namnet Classic Tetris World Championships. Där blir matcherna mer ett race mot mål istället för att två spelare möter varandra i en strid. Att pusselspel inte är lika spännande att titta på innebär inte att de är tråkiga att titta på. De som vill titta på den här typen av spel lägger mer fokus på teknik och strategi, likt de som tycker om att följa precisionssporter som snooker eller skytte. Det finns samtidigt utrymme för att öka spänningen, både för åskådarna och spelarna. Det hade gått att lägga till störande inslag som hög musik, vilket spelarna måste stå ut med utan att det påverkar deras spel. Det hade också gått att göra snygga spelarpresentationer och ta åskådarna närmre spelarna. 
 

 
Det som talar emot utvecklingen är den finansiella delen. Sponsorer vill synas och få företag går in som sponsorer om deras varumärke inte kan nå ut till ett stort antal tittare. Än så länge är det svårt att föreställa sig att Tetris eller virtuell schack skulle fylla arenor som Globen. Trots att det finns spelare som är intresserad av spelet finns det ingen naturlig tävlingsanda mot en annan spelare. Brädspel som schack och go har även egna världsmästerskap i den fysiska världen och de digitaliserade versionerna används mer i träningssyfte. 
 
Däremot finns det traditionella sporter som inte är lika stora som fotboll och ishockey, men som fortfarande är sponsrade trots att antalet tittare är lågt. Det finns därmed inget som säger att pusselspel aldrig skulle kunna komma in i esporten. Den stora frågan är istället om de som är intresserade orkar och vill dra igång mästerskapen själva, och starta från noll precis som CS:GO och LoL fick göra när det begav sig.