Kategorier

 
     
Spara artikel
 
   

Info på internet - jämförelsens tidsålder?

De som föddes efter 2000-talets början kommer ha svårt att greppa konceptet om otillgänglig information. Idag finns det väldigt få saker vi inte kan ta reda på inom loppet av några sekunder; för 25 år sedan behövde vi slå i faktiska uppslagsverk för att ta reda på information, vilket både kan anses positivt och negativt. Men med denna oändliga informationskälla har internet även medfört ett annat fenomen: jämförelsesidor. Vare sig man anser det en biprodukt av webbens spretiga köpmöjligheter eller kanske något som alltid funnits i annorlunda tappning, är det intressant att analysera de olika sidorna av dessa hybridliknande webbplatser.

Förändring i konsumentbeteende
Mycket av det som händer idag är naturligtvis en följd av historiska händelser. Om vi tittar tillbaka till början av 1900-talet hade vi i Sverige endast ett antal mindre specialistbutiker som folk handlade i, och ordet "konsumtion" var knappast i användning. Varudistributionen är helt outvecklad – att köpa något enkelt som en liten möbel krävdes oftast lång förbeställning, och utbudet i butikerna var litet. Det var först efter mellankrigstiden som konkurrensen i handeln ökade och därför också konsumtionen; fler varor fanns tillgängliga och levnadsstandarden ökade drastiskt. Ny börjar även teknologiska framsteg som Tv-apparater och bilar ta plats i vardagslivet, och det är här just teknologin tar över konsumtionsbeteendet.

Den nya butiken
För omkring tio år sedan hände något alldeles egendomligt, som ingen skulle kunnat förutspå tidigare på 1900-talet. Den detaljhandel som folk kände till ingick en transformering som skulle påbörja butikens död - internetshopping. I en studie från 2013 visade man att 30% av svenskar handlat något på nätet under veckan, vilket är en siffra som bara sex år senare känns helt fel. Idag hör det till ovanligheten om man inte gör något slags köp online varje dag, och de flesta handlar nu alla sina kläder på nätet. När nästan all vår konsumtion har övergått från butikshandel till e-handel, vilket även ökat utbudet astronomiskt, speciellt med tanke på att man kan beställa varor från hela världen.

Jämförelsesidan
De flesta måste hålla med om att antalet tjänster och produkter som finns tillgängliga online bidrar till känslan av en ogenomtränglig djungel när det handlar om att hitta vad som är rätt. Det var förmodligen därför som jämförelsesidan föddes. Det finns en jämförelsesida för det mesta, allt från att hitta rätt bilförsäkring till sidor som tipsar bland de casinon med fördelaktiga  bonusar. Det nyttiga med sidor som dessa är att experter med kunskap om just de här tjänsterna hjälper kunder utan extra kostnad att hitta till de bästa webbplatserna – vare sig man vill spela med omsättningsfri bonus eller hitta företaget med snabbast registrering.

Med tjänster som dessa blir människan en allt kräsnare konsument. Detta gäller inte bara varor och jämförelsesidor, utan även för upplevelser. Eftersom e-handel tar bort mycket av shoppingupplevelsen som man fick i butik måste innovativa lösningar hittas för att mätta detta behov. Jämförelsesidor kommer säkert inom kort erbjuda extratjänster som följer blockkedjan mer, och gör flödet mellan köpare och säljare mycket ledigare och intressant.