Kategorier

Du måste vara inloggad för att få tillgång till
"Dina Favoriter"

Klicka här för att "Logga in"

Klicka här för att "Bli medlem" Helt gratis!


 
     
Spara artikel
 
   

Hur man planerar och överlever rörelsen

Så att stressen från att flytta inte dödar all glädjen att bo på en ny plats, måste du ordna processen ordentligt och planera tiden. The Village berättar var man ska börja om det inte finns mer än en vecka kvar innan en viktig dag, och experter och reseruruer delar användbara tips och personliga upplevelser.

Allt förutse

Första frågan: gör allt själv eller delegera? Många transportföretag erbjuder tjänster inte bara för att transportera saker utan också för att bedöma deras kvantitet och förbereda sig för leverans. Ja, personliga saker, kläder och böcker måste fortfarande samlas in själv, men åtminstone behöver du inte oroa dig för möbler och stora hushållsapparater. Transportörer har också tjänster för leverans av lådor och andra nödvändiga verktyg - du behöver inte spendera tid och nerver på shoppinglopp. Ett alternativ är att koppla släktingar och vänner till processen: så får du mer tid och få moraliskt stöd. Det är bättre att skicka barnen till sina släktingar så att de kommer tillbaka till nya bostäder.

Det enklaste sättet att välja ett transportföretag är genom vänner rekommendationer och en banal sökning på Internet. Privata handlare med skåpbilar erbjuder också sina tjänster - detta är ett billigare alternativ, men de olika riskerna här är högre. När du beställer en maskin ska du vara uppmärksam på hur den är utrustad. Skåpbilen ska inte bara motsvara mängden last med avseende på kapacitet, utan också vara förberedd inuti: ha guider för möbelfästelement och fästelement (bälten) själva, ett halkfritt golv, mjuka packningar på väggarna, helst - en hydraulisk hiss för snabb lastning av tunga föremål.

Utvärdera soberly antalet saker som behöver transporteras och kontakta det valda företaget: någonstans måste du beställa en bil i förväg, någonstans precis på flyttdagen. De kommer också att kunna berätta hur mycket tid som kan laddas / lossas och hur många flyttare du behöver. Om du är orolig för att du inte uppfyller den tidsbegränsade tulltaxan för transportföretaget, och den extra kostnaden för en extra timme inte passar dig, välj de komplexa tullar som många transportörer har: priserna beror vanligtvis på antalet rum i lägenheten. Detta kommer också att skydda mot oärliga arbetare som speciellt kan dra ut tid och sedan övertyga dig att betala en ny timme billigare i kassan.

Att känna exakt till "katastrofens omfattning" är nödvändigt, inte bara för ett avtal med transportarbetare: om du inte är minimalistisk, är det osannolikt att du har ett par kvällar efter jobbet (när du redan är trött) - det är bättre att ta en ledig dag ett par dagar. Kolla mer info på vår webbplats - https://www.offertonline.se/?tjanst=9

Köp material

Du kommer att behöva en mängd olika förpackningar för att leverera saker till destinationen säkert och sundt. Grunduppsättning: lådor i olika storlekar, skottejp, sax och bubbelpapper. För förpackning av möbler och stor utrustning behöver du en wellpapp, stretchfilm och skumblock, för små saker och brytbara saker - plastpåsar, skummad polyeten och hantverkspapper, och för kläder och textilier - vakuumpåsar. Och glöm inte markören att signera rutor.

Med den här listan kan du gå till hårdvaru- eller byggbutiken. Om detta inte är ditt alternativ hjälper onlinebutiker och rederiernas webbplatser. Antalet rutor utan erfarenhet är svårt att beräkna, så räkna ut hur många de kommer att behöva och ta det med en anständig marginal.

Att packa

Det finns två metoder för att samla saker: beroende på förvaringsplatsen eller efter typen av föremål (först hela sovrummet eller först alla böckerna från alla rum). Det är bättre att börja med saker som används mindre ofta och säkert inte kommer att behövas innan du flyttar; i nästa grupp lådor för att ladda mer nödvändiga saker och lämna de sista lådorna den sista dagen - där lägger du det mest nödvändiga från det här rummet. Till exempel, om ett barn besöker sin mormor innan han flyttar, kan du börja med barnkammaren och samla in allt. Ofta lagras inte det mest nödvändiga i vardagsrummet och på kontoret. Detta inkluderar också säsongsbetonade saker: kläder, sportutrustning. Första hjälpen kit och favorit stekpanna går till sista partiet.

Dessutom är flyttning den mest lämpliga tiden att bli av med överskott: tanken på att du inte behöver betala för transporter som kastats eller få tillbaka saker är motiverande. Sätt bort det onödiga och ordna något som en garageförsäljning: kasta ett skrik i grupper som är specialiserade på att överföra saker i sociala nätverk - låt folk komma och hämta vad de behöver. Det finns också tjänster som är redo att samla in det onödiga i bulk och sedan återförsälja på loppmarknader, till exempel Locus Solus eller Dump. Exponera de mest värdefulla sakerna på Avito eller Yule, och vad som inte togs bort vid flytten - lägg den i en ruta och skicka den till postlådans ingång. De saker som du tvivlar på om du lämnar dem eller inte är lättare att sätta ihop: det kan vara lättare att fatta ett beslut i en ny lägenhet.